Duna World

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Duna World
Duna world logó.png
Jelmondat: Öt kontinens - Egy nemzet. (Korábban: A nemzet televíziója.)
Adatok
Indulás 2006. április 16. (Duna II Autonómia néven)
2011. október 3. (Duna 2 néven)
2012. január 1. (Duna World néven)
Társaság Duna Médiaszolgáltató Zrt.
Tulajdonos Közszolgálati Közalapítvány
Nézettség 1,3% (2013)[1]
Ország Magyarország
Székhely 1037 Budapest, Kunigunda útja 64.
Társadók DunaM1M2M2 PetőfiM3M4 SportM5M6
Vétel
Földi sugárzás
Hello Digital
MinDig TV 5. programhely
STAR TV (Szerbia)
Műholdas vétel
Eutelsat 9A
Galaxy 19
UPC Direct 4. programhely
Digi 5. programhely
T-Home
Kábeles vétel
UPC 152. programhely
Fibernet
PARISAT
DigiKábel
TvNetWork
Catel TV
Vidanet
T Home IPTV
PTT KDS (Szerbia)
Hivatalos oldal

A Duna World a Duna Média nemzetközi csatornája, amely műsorát a világban szétszóródott magyarság számára sugározza. Tulajdonosa a Közszolgálati Közalapítvány. Műsorainak sugárzását Duna World néven 2012. január 1-jén kezdte meg. 2013. november 21-től műsora világszerte kódolatlanul (FTA) érhető el. 2015. május 27-től a bal felső sarokban lévő logóban szereplő hullámok türkizkékről fehérre változtak.

A Duna World jelenlegi hangjai Szabó Sipos Barnabás és Györgyi Anna. Szabó Sipos egyébként Kőszegi Ákossal cserélt helyet, aki az M4 Sport bemondója lett.

Célkitűzés[szerkesztés]

Elsődleges feladata az anyaországi és a határain túl élő magyarság tájékoztatása és szórakoztatása. A csatorna indulásának hátterében az állt, hogy a tengeren túli nézők nem voltak megelégedve a Duna 2 elsősorban kulturális műsoraival, aminek pl. a Kívánságkosár c. műsorban többször hangot is adtak. Értéket és hagyományt közvetítő közszolgálati műsorokat közvetít, amelynek elsődleges célja a tengerentúli és a Kárpát-medencében élő magyarság tájékoztatása, igényes szórakoztatása. A magyar közmédia átalakításával a csatorna is egyedi műsorkínálattal áll elő: a nézők a korábbi Duna Autonómia csatorna műsorainál sokkal bővebb áttekintést kapnak a magyar közszolgálati csatornák (Duna Televízió, M1, M2) közéleti, szórakoztató, ismeretterjesztő és kulturális műsorainak válogatásából.

Története[szerkesztés]

Sugárzása 2006. április 16-án, húsvét napján indult, Duna II. Autonómia néven. A csatorna eleinte műsorait csak 16:00-kor kezdte és 00:00-kor fejezte be, ennek az időszaknak 2006. május 22-én lett vége, amikortól adásait már reggel 7-től kezdte. 2011. október 3-tól a csatorna neve végéről elhagyták az Autonómia szót, a római kettest arabra változtatták, és reggel 7 órától már Duna 2 néven művészeti, kulturális csatorna lett. Az adó jelenlegi nevét 2012. január 1-jén vette fel, immár nemzetközi csatorna lett.[2]

Előkészületek[szerkesztés]

A Duna Televízió elnöke 2005 áprilisában jelentette be, hogy két új adó indítását tervezik; a menedzsment augusztus elején nyújtotta be az Autonómia elnevezésű, kisebbségekkel foglalkozó műholdas csatorna dokumentációját az ORTT-hez. Az előzetes tervek szerint a csatorna 2005 karácsonyán indult volna. A társaság azonban visszavonta az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) benyújtott nyilvántartásba vételi kérelmét, nehogy a médiahatóság a hiányzó adatok folytán visszautasítsa azt. A dokumentációból egyetlen irat hiányzott: ez a médiumot felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány kuratóriumának döntése, amellyel hozzájárul az új csatorna indításához.

Indul az Autonómia Televízió[szerkesztés]

Az első adás 2006. április 16-án, 16 órakor, Húsvét vasárnapján indult. Az AUTONÓMIA megszületését a határokon túl élő magyarság iránt érzett felelősségvállalás kezdeményezte, amely a Duna Televízió addig elmúlt tizennégy éves működését is meghatározza. Ez a tematikus csatorna elsősorban a nemzeti- és etnikai kisebbségek működését, az ott élő emberek életét, sorsát követte nyomon, kulturális, gazdasági, politikai és társadalmi vonatkozásait is bemutatva. A filmek mellett a hír-, szolgáltató- és magazinműsorok, valamint a kerekasztal-beszélgetések is helyet kaptak.

Fogadtatás[szerkesztés]

A Szlovák Nemzeti Párt ellenérzésekkel fogadja a Duna Televízió Autonómia csatornáját, főképp a neve miatt. A magyarellenes kirohanásairól elhíresült parlamenten kívüli párt különösen sérelmesnek tartja, hogy az új tévécsatorna az Autonómia nevet kapta. A Szlovák Nemzeti Párt azt is sérelmezi, hogy Krisztus feltámadásának ünnepére időzítették az autonómia csatorna beindítását, s párhuzamot vontak Nagy-Magyarország ideájának feltámasztásával.

A Duna Autonómia műsorai[szerkesztés]

A csatorna napi nyolc órában, közép-európai idő szerint délután négytől éjfélig sugározott műsort, később adásait már reggel 7-től kezdte sugározni, majd a nap 24 órájában fogható lett. Ettől kezdve az amerikai és ausztrál sugárzásban felváltotta a Duna Televízió 1-es csatornáját. A csatorna műsorai közül kiemelt figyelmet érdemel a minden hétköznap napi 3 órában jelentkező EU-járat című információs és szolgáltató magazinműsor, amely több színes programot foglalt magában. A nap gondolata a magyar nemzet nagyjaitól idéz, az összetartozás, a felelősség és kötelességtudat témáját járta körül. Ehhez szorosan kapcsolódik A nap vendége című esti műsor, ahol közéleti szereplők mondták el véleményüket a nap aktuális történéseiről, a nap gondolatáról. Az Autonómia ABC alapvető információkkal tájékoztatott az autonómia fogalmát illetően; a Magánvélemény az utca emberét, a Tiszta hang pedig a gyerekeket szólította meg, ahol ki-ki saját meglátását osztotta meg a nézőkkel a világ dolgairól. A Duna Televízió adásából jól ismert Világunk című integrációs magazinnal hétköznaponként 16.30-tól jelentkezett. Ezt követte az Agora közéleti műsor, amely a társadalmi párbeszéd nyilvánossága érdekében készült, a következő témákkal: ifjúság, gazdaság, kisebbségi kultúra, politika, egészségügy és oktatás.

Duna 2 (HD)[szerkesztés]

2011. október 3-tól a Duna Autonómia csatornát felváltotta a Duna 2, amely már HD minőségben sugárzott elsősorban művészeti-kulturális műsorokat. Három hónapot élt a Duna Autonómia helyén indult Duna 2, majd 2012-től Duna World, de az ambiciózus tervekkel ellentétben nem kulturális csatorna lett, hanem az MTVA más csatornáinak (M1, M2, Duna) műsorait ismétli.

A megszűnésről[szerkesztés]

Az előzetes tervek szerint 2011. október 3-án a csatornát átnevezték volna dunARTra, és művészeti, kulturális csatorna lett volna. A hír a debreceni virágkarnevál közvetítésén hangzott el Ókovács Szilveszter, a Duna TV Zrt. akkori vezérigazgatójának szájából, azonban nem dunART lett a csatorna neve, hanem Duna 2 néven sugárzott tovább, mint kulturális csatorna.

Logói[szerkesztés]

A Duna World logói 2006-tól napjainkig

A Duna World műsorai[szerkesztés]

A csatorna napi nyolc órában, közép-európai idő szerint délután négytől éjfélig sugározott műsort, később adásait már reggel 7-től kezdte sugározni, majd a nap 24 órájában fogható lett. Ettől kezdve az amerikai és ausztrál sugárzásban felváltotta a Duna Televízió 1-es csatornáját. Az Autonómia ABC alapvető információkkal tájékoztatott az autonómia fogalmát illetően; a Magánvélemény az utca emberét, a Tiszta hang pedig a gyerekeket szólította meg, ahol ki-ki saját meglátását osztja meg velünk a világ dolgairól. A Duna Televízió adásából jól ismert Világunk című integrációs magazinnal hétköznaponként 16.30-tól jelentkezett. Ezt követte az Agora közéleti műsor, amely a társadalmi párbeszéd nyilvánossága érdekében készült, a következő témákkal: ifjúság, gazdaság, kisebbségi kultúra, politika, egészségügy és oktatás. Az új műsorszerkezetben kiemelt helyen szerepelnek az interaktív élő adások, például az MTV Ma reggel című közéleti magazinja, valamint a Duna TV Kívánságkosár című szórakoztató műsora. A Ma reggel című műsort így már a négy közszolgálati adóból három közvetíti egy időben. A helyi idő szerinti esti időszakban magyar nyelvű sorozatok, nagy sikerű klasszikus tévéfilmek, régi magyar filmek, színházközvetítések, valamint szórakoztató műsorok láthatóak a Duna Worldön.

Saját készítésű műsorok[szerkesztés]

  • A rejtélyes XX. század
  • Család-barát – Élő közvetítésű délelőtti magazinműsor. Eredetileg a Dunán indult 2008-ban, majd átkerült az M1-re, 2015 óta pedig ismét a Dunán közvetítik. Műsorvezetők: Gaskó Balázs, Novodomszky Éva, Onyutha Judit
  • Csodabogár - Tudományos ismeretterjesztő magazin.
  • Duna World NewsA Duna World angol nyelvű hírösszefoglalója.
  • Fábry – Szórakoztató showműsor. Műsorvezető: Fábry Sándor
  • Gasztroangyal – Gasztronómiai műsor. Műsorvezető: Borbás Marcsi.
  • HagyatékA „Hagyaték” a magyar szellemi kulturális örökség átörökítésén munkálkodik. Leporolja a magyar múlt szellemi hagyatékának egy-egy darabkájáról a modern korokban rárakódott szennyeződéseket, hogy azok újra a maguk fényességében ragyogjanak.
  • Határtalanul magyar
  • Hazajáró
  • Hétköznapi kifutó
  • Híradó – Hírműsor, minden nap 18:00 és 18:25 között
  • Hogy volt?!A Hogy volt?! retróműsor az MTV archívumára épül. Az archívum rejtett kincseit nem csak eredeti formájukban idézi meg a sorozat, a műsorvezetők a Hogy volt!? stúdiójában mindenkit vendégül látnak az egykori alkotók közül.
  • Ízőrzők
  • Kívánságkosár – Élő közvetítésű szórakoztató délutáni kívánságműsor. Műsorvezetők: Asbóth József és Morvai Noémi
  • Magyar történelmi arcképcsarnok
  • MüpArt
  • Öt kontinens - egy nemzetA Duna Worldön látható magazin körképet ad arról, hogy miként élik mindennapjaikat a magyar közösségek világszerte.
  • Profit 7
  • Ridikül – Női talkshow minden hétköznap délután. Műsorvezető: Jakupcsek Gabriella
  • Roma Magazin
  • Száműzött magyar irodalomA tavasszal indult sorozat költők, írók életútjáról és műveikről igyekszik átfogó képet adni Takaró Mihály irodalomtörténész szakmai irányításával és műsorvezetésével.
  • Szerelmes földrajz
  • TérképA Térkép a Duna Televízió minden hétköznap, a Híradó után jelentkező világmagazinja.

Kisebbségi magazinok[szerkesztés]

  • Domovina – Szlovák nemzetségi magazin
  • Unser Bildschirm – Német nemzetiségi magazin
  • Ecranul nostru – Román nemzetiségi magazin
  • Hrvatska kronika – Horvát nemzetiségi magazin
  • Slovenski utrinki – Szlovén nemzetiségi magazin

A Duna World-ön futó sorozatok[szerkesztés]

Duna World Rádió[szerkesztés]

A Duna World Rádió logója

A Duna World Rádió a Duna Televízió műholdas rádiója, amely 2012. február 27-től sugározza műsorát. A tengeren túli sugárzásban felváltotta az MR1-Kossuth Rádiót. Európában csak műholdról, illetve interneten érhető el, sem közép-, sem ultrarövidhullámú frekvenciája nincs. A kezdeti teszt időszakban az MR1-Kossuth Rádió műsorát sugározta. Jelenleg a Duna World-höz hasonlóan ismétléseket ad. Műsoraiban az archív anyagok mellett megtalálhatóak az MR1-Kossuth és az MR3-Bartók Rádió műsorai. Naponta 8 óra szerkesztett műsort sugároz, amely 24 órán belül háromszor kerül megismétlésre. A rádió szlogenje: „A szülőföld hangja”.

A megújult csatorna fogadtatása[szerkesztés]

Egy küldöttség 2012 márciusában felmérte az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában az új csatorna megjelenését. A delegáció tagjai, Dobos Menyhért, a Duna Televízió vezérigazgatója, Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke, Kránitz László, a kuratórium tagja és Kántor Eszter, az adó nemzetközi kapcsolatok osztályának vezetője Los Angelesben és New Yorkban vettek részt közönségtalálkozón, és rendezvényt tartanak Torontóban is. A helyszíneken számos érdeklődő és több órás beszélgetés várta őket.

Vételi paraméterek[szerkesztés]

A csatorna műsora Európában kódolatlanul az Eutelsat 9A műholdról érhető el. Itt fogható a magyar közmédia összes műsora SD és HD minőségben, valamint a Magyar Rádió öt műsora, a Duna World Rádió és a Magyar Katolikus Rádió is. Magyarországon mindegyik műholdas, IPTV és kábelszolgáltató kínálatában megtalálható, valamint kódolatlanul elérhető a MinDig TV szolgáltatás keretein belül is. A tengerentúli nézők a csatornát a Galaxy 25, NSS 806 és az Optus D2 műholdakon érhetik el (részben előfizetéses rendszerben). A kanadai nézők IPTV-n keresztül a Duna World mellett az M1, M2, RTL Klub, Prizma TV, Hír Tv és ECHO TV műsorait is nézhetik az EuroTV szolgáltatásában.

A Duna World és Duna World Rádió vételi paraméterei 2013. november 21-től megváltoznak, november 30-tól csak az új paraméterekkel lesz elérhető a műsor.

Ország Műhold Frekvencia Polarizáció Szimbólumsebesség FEC érték Moduláció Képtömörítés Hang Szolgáltató/Titkosítás
Európa (SD) Eutelsat 9A Keleti 9 fok 11765,84 MHz Vertikális 27500 MS/s FEC 3/4 DVB-S, QPSK MPEG-2 SD MPEG LAYER II MTVA - FTA
Európa (HD) Eutelsat 9A Keleti 9 fok 11957,64 MHz V (függőleges) 27500 MS/s FEC 2/3 MCPC, 8PSK, DVB-S2 MPEG-4 H.264 AVC AC3, AAC MTVA - FTA
Észak- és Dél-Amerika Intelsat 21 Nyugati 58 fok 3840 MHz vertical 27690 MS/s FEC 7/8 DVB-S, QPSK nincs információ nincs információ RRsat Global Communications Network - FTA
Észak-Amerika Galaxy 25 Nyugati 97 fok 11966 MHz horizontal 22000 MS/s FEC 3/4 DVB-S, QPSK nincs információ nincs információ RRsat Global Communications Network - FTA
Ausztrália és Új-zéland Optus D2 Keleti 152 fok 12608 MHz horizontal 22500 MS/s FEC 3/4 DVB-S, QPSK nincs információ nincs információ RRsat Global Communications Network - FTA

Források[szerkesztés]

  1. Csatornanézettség - 2013: A 49 legnézettebb hazai tévéadó. Sorozatwiki.hu, 2014. január 22. (Hozzáférés: 2014. január 25.)
  2. Hiába keressük a távirányítón - csendben kimúlt tévécsatornák. Origo (2012. júl. 14.) (Hozzáférés: 2015. nov. 26.) arch

További információk[szerkesztés]