Euronews

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Euronews
Euronews 2016 logo.svg
Adatok
Indulás

1993. január 1. (Lyon)

2013. május 30. (Magyarország)
Tulajdonos SOCEMIE, NBC Universal
Ország Európa
Hivatalos oldal
Euronews NBC logó

Az Euronews egy többnyelvű, páneurópai hírcsatorna, amely az adását 1993 januárjában kezdte meg. A 24 órás televízió egyidejűleg tizenegy nyelven érhető el: arab, angol, francia, görög, német, olasz, spanyol, portugál, orosz, török és magyar nyelven.[1][2] A csatornát az Európai Bizottság azzal bízta meg, hogy többségében EU-val kapcsolatos műsorokat sugározzon.[3]

Az Euronews 300 millió háztartásban, 151 országban van jelen, ebből 179 millió európai háztartásban található meg, megelőzve ezzel a CNN Internationalt, a BBC World Newst és a CNBC Európát.[4]

Az Antenna Hungária 2009. augusztus 28-án elindította Magyarországon a hírcsatorna tesztsugárzását a MinDig TV földi digitális televíziós platformján, mely magyar, angol, német és francia nyelven érhető el.[5]

2013. május 30-án 11 órakor indult el a magyar nyelvű Euronews.[6]

2017. február 15-én bejelentették, hogy az amerikai NBC Universal 25%-os részesedést szerzett az Euronewsban, így a csatorna új neve Euronews NBC lesz.[7] A változás pontos idejéről nincs információ.

2017. május 24-én 14 órakor az addig 13 hangsávval sugárzó Euronewst 12 helyi nyelven is feliratozott csatorna váltotta (az ukrán nyelvű adás ezzel párhuzamosan megszűnt). Késő délután közleményt adott ki a budapesti hírigazgatóság azon nézők felé, akik a kódolatlan műholdas adást nézték, hiszen itt a váltással egyidejűleg csak az angol felirat és hangsáv maradt meg néhány napig.

Tartalom[szerkesztés]

A televízió félóránként publikálja a legfrissebb hír-összefoglalóját, melyet részletes üzleti, európai és sportprogramok, valamint a legfontosabb európai sajtóorgánumok főcímeinek áttekintése és az időjárás-jelentés követ. Az Euronews kiemelt programjai a témák széles skálájával foglalkoznak, mint például: tudomány, mozi, divat, új technológiák, világűr.

A TVR2 egyébként napi félórás román nyelvű Euronews hír-összefoglalót vetít minden hétköznap.[8]

Története[szerkesztés]

Kezdetben az Euronews a műsorát Lyon-ból sugározta, később 1996-ban a televízió Londonban felállított egy további stúdiót.

A csatornát eredetileg tizenegy műsorszolgáltató alapította. 1994-ben az angol ITN 31%-os részesedést szerzett a televízióban, de az Euronews üzemeltetése és műsorszórási engedély továbbra is a többségi tulajdonos, a SOCEMIE hatáskörébe tartozott. 1999-ben az Euronews elindította a digitális műsorszórását. Az ITN 2003-ban eladta a televízióban lévő részesedését.[9] 2008. május 27-én a spanyol RTVE úgy döntött, hogy kiszáll az Euronews-ból, hogy saját nemzetközi csatornájával, a TVE Internacional-lal foglalkozzon.[10]

Jelenlét[szerkesztés]

A televízió programját világszerte sugározzák kábelen, digitális műholdon és földfelszíni terjesztésben. A csatorna ezenkívül megtalálható a mobilszolgáltatók kínálatában (3G, VOD), ADSL/szélessávú internet hálózatokon és az élő adás nézhető a nemzetközi légitársaságok fedélzetén is. Az Euronews 2007 októbere óta elérhető a YouTube-on is.

Műsorok[szerkesztés]

  • News
  • Sport
  • No Comment
  • Headlines
  • Parlamento
  • Economia
  • Economia Review
  • Europa Review
  • Europeans
  • Weather
  • Cinema
  • Le Mag
  • Flashback
  • Interview
  • Space

Jegyzetek[szerkesztés]

  • Ez a szócikk részben vagy egészben az Euronews című angol Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.

Források[szerkesztés]

Külső hivatkozások[szerkesztés]