TV3

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
TV3
Jelmondat: TV3 télen-nyáron
Adatok
Indulás 1994. november 5. (TV3 Budapest néven)[1]
1997. október 27. (TV3 néven)[2][3]
Megszűnés 2000. február 21.
Társaság Budapesti Kommunikációs Rt.
Ország Magyarország
Vételi terület országos
Székhely 1021 Budapest,
Hűvösvölgyi út 64.

A TV3 egy Magyarországon sugárzott kereskedelmi televízióadó volt. A csatorna hangja Háda János volt.

A kábelcsatornák közt egészen 2016. november 27-ig a TV3 tartotta a nézettségi rekordot: az 1999. december 15-én az adón vetített Reszkessetek, betörők! 2. – Elveszve New Yorkban című film 725 060 nézőt vonzott.[4] Ezt a SuperTV2 Sztárban sztár +1 kicsi című műsora előzte meg 783 183 nézővel.[5]

Története[szerkesztés]

A kezdetek (1994–1997)[szerkesztés]

A TV3-at működtető Budapesti Kommunikációs Rt.-t a 90-es évek elejének "médiaháborúja" idején, 1993-ban, a fővárosi közgyűlés SZDSZ és Fidesz frakciója kezdeményezésére alapította Budapest önkormányzata. Az első, kísérleti adásra 1993 decemberében került sor. Az 1994-es választásokat követően a korábbi ellenzék elveszítette érdeklődését a csatorna iránt, a társaság vezetői azonban (Iványi György elnök, Feuer András az Rt. vezérigazgatója, a csatorna főszerkesztője és társaik, akikhez később Andrew Sarlós kanadai üzletember is csatlakozott) megvásárolták az Rt. 50%-át, felemelték tőkéjét és előkészítették a rendszeres adást. Az állandó sugárzást 1994. november 5-én, már magántársaságként kezdte meg TV3 Budapest néven. Az adást műholdon keresztül vették a kábeltársaságok, a budapesti AM-Mikro rendszeren is fogható volt és ezzel a magyarországi háztartások közel 60%-át érte el. Az első országos terjesztésű kereskedelmi csatornának tekinthető. Hétköznapokon 12-14, hétvégenként 18 órányi változatos műsorával szinte minden kábelszolgáltató kínálatának része volt.

Tulajdonosváltás, megújult TV3 (1997–2000)[szerkesztés]

Az 1996-os médiatörvény alapján az országos analóg földi sugárzású frekvenciákra kiírt pályázaton három pályázó indult - a CME (Írisz TV néven), az RTL (RTL Klub), és az SBS (Scandinavian Broadcasting Systems - TV2) - a két koncesszióra. Az Írisz TV mindkét frekvenciát megpályázta, de vesztett a pályázaton. Az RTL viszont úgy nyert, hogy a pályázatában magasabb összeg szerepelt, mint a TV3 pályázatában, tehát a tendert nem nekik kellett volna megnyerniük. A CME pert indított, amely egészen 2000-ig elhúzódott.

A sikertelen pályázat után a TV3 Budapestet működtető társaságot 1997-ben megvásárolta a CME, a Lauder csoport és Mark Palmer korábbi budapesti amerikai nagykövet cége. A megújult TV3 az RTL Klub hivatalos adásával egy időben, 1997. október 27-én indult el. A csatorna főszerkesztését ezt követően Baló György, hírműsorainak szerkesztését Hardy Mihály vette át.

Megszűnése[szerkesztés]

1999 szeptemberében a tulajdonos CME átruházta a Budapesti Kommunikációs Rt. tulajdonjogát a TV2-t működtető SBS részére, egy meghiúsult egyesülési megállapodást követően.[6][7] Bár az SBS bejelentette, hogy a TV3 a TV2 ifjúsági csatornájaként folytatja tovább, később mégis a megszűnés mellett döntött. A csatorna megszűnésének hírét Hardy Mihály műsorvezető jelentette be a Hír3 nevű hírműsorban 2000. február 21-én.[8] A TV3 adását aznap 19:30-kor, a Hír3 adása után megszüntették. Ezzel a TV3 működése, egyben másnap - a felperes kérésére - a frekvencia-pályázat törvényességére vonatkozó per is véget ért. Ezzel egyidőben a berendezések felét az SBS eladta a rivális RTL Klubnak.

Utózönge, névhasználati viták[szerkesztés]

2007-ben, amikor a TV2 és az RTL Klub is a 10. születésnapját ünnepelte, a régi TV3-as csapat találkozót szervezett a régi Hűvösvölgyi úti székházban.

2000. október 23-án indult a Viasat 3. A Viasat csatornája számos országban TV3 néven futott, itt viszont ugyanez nem történhetett meg, mert fennállt a védjegybitorlás veszélye. Többször is kísérletet tettek arra, hogy megszerezzék a jogokat, ám végül próbálkozásaik nem jártak sikerrel, végül a Viasat TV6 nevű csatornájának a nevét 2011. február 11-én Viasat 6-ra változtatták.

2010. január 1-jén kezdte meg adását a FEM3, amely egy nőknek szóló csatorna. A csatornát eredetileg TV3 néven akarták elindítani, de az indulás előtt, feltehetően jogi viták miatt ennek a csatornának is nevet kellett váltania.

Korábbi vételi lehetőségek[szerkesztés]

  • Műhold: AMOS 1 (Nyugati 4 fok), 11,308 GHz, horizontális polarizáció, MPEG 2/DVB kódolatlan műsor, SR: 22860 FEC: 7/8 VPID: 100 APID: 101 PCR: 100
  • AM-Mikro: Budapest 30 km-es körzetében

Források[szerkesztés]

További információk[szerkesztés]