Hír TV

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Jump to navigation Jump to search
Hír TV
Hirtvujlogo05.jpg
Jelmondat: Az ország hírtelevíziója.
Adatok
Indulás 2003. január 2.
Társaság Hír TV Zrt.
Tulajdonos Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.
Nézettség1,2% (2016)[1]
Ország  Magyarország
Vételi terület Országos
Székhely 1033 Budapest, Szentendrei út 89–93.
Társadók Lánchíd Rádió
Vétel
Földi sugárzás
Hello Digital
MinDig TV Extra (Kódolt)
Műholdas vétel
UPC Direct (Magyarország, Szlovákia, Románia)15. (Magyarországon). programhely
Digi TV
T-Home Sat TV
Hello HD
Focus Sat (UPC Románia)
Kábeles vétel
UPC (Magyarország, Szlovákia, Románia)8. (Magyarországon). programhely
T-Home
Fibernet
Digi9. programhely
TvNetWork
TVnet
PARISAT
PR-Telecom
Vidanet
M-kábel Kft. Csorna
Tarr29. programhely
CellKábel7. programhely
IPTV
T-Home10. (Magyarországon). programhely
TVnet
InviTV
Externet
Interware
Hivatalos oldal

A Hír TV Magyarország első hírszolgáltató televíziója. A „polgári nyilvánosság eszközeként”[2][3] beharangozott csatorna 2003. január 2-a óta sugározza adását a nap 24 órájában. A televízió partneri viszonyt ápolt 2018-ig a Magyar Nemzettel és a Lánchíd Rádióval, amíg azokkal egy tulajdonosi körbe tartozott.[4] A csatorna célja, hogy meghonosítsa a CNN, a SkyNews és a BBC által képviselt televíziós műfajt és színvonalat.[5] A Spektrumhoz, a Film Mániához és az ATV-hez hasonlóan a Hír TV is önálló, fizetős csatorna, vagyis a szolgáltatók műholdról kapják a gyártótól a műsort, melyet saját csomagjaikban terjesztenek.

A csatorna „arculati hangja” (a műsorajánlók, illetve a híradós műsorvezetők felkonferálásának hangja) jelenleg Nagy Sándor újságíró, televíziós műsorvezető, korábban Gyurity István énekes, színművész.

Politikai, közéleti kötődése[szerkesztés]

Borókai Gábor, az első Orbán-kormány egykori szóvivője 2003-ban a HírTV elnökeként arra a kérdésre, hogy a csatorna a jobb vagy a baloldalhoz sorolja-e magát, azt nyilatkozta: „Mi konzervatív értékrendet képviselő televízió vagyunk. Nem szeretem a jobboldal, baloldal besorolást. Értelmetlen. A jobboldali és baloldali fogalmak iskolai tipizálása szerint a jobboldali retrográd, maradi, fejlődésre képtelen, bűnös, míg a baloldali haladó, humánus és értékes.”[6]

Az alapítók, a tulajdonosok, a vezetői réteg és az újságírók köreiben sok, önmagát jobboldaliként definiáló, illetve jobboldali pártokhoz köthető személy tűnt fel a televízió története során, például Kurucz Éva műsorvezető, aki 2014-ben a Fidesz kormányszóvivője lett,[7] vagy Krakkó Ákos riporter, akit 2010-ben neveztek ki a Fidesz frakció,[8] majd 2014-ben a Miniszterelnökség sajtófőnökének.[9] A tulajdonos Simicska Lajos, a Fidesz egykori pénztárnoka[10] és Orbán Viktor miniszterelnök között megromlott viszony, azóta sok ott dolgozó és egykori vezetőségi tag is elhagyta a televíziót. A leghangosabb médiavisszhangot a Célpont című oknyomozó műsor stábjának felmondása váltotta ki.[11][12]

A televízió 2015 szeptemberi megújulása óta több baloldalhoz köthető újságíró, műsorvezető is a csatornához igazolt, például Veiszer Alinda, akit sokan bíráltak új munkahelye miatt, ő azonban a Magyar Narancsban így nyilatkozott erről: „Nagyon jó dolognak tartom, ha összekeveredik a jobb- és a baloldal, és nem szekértáborokban gondolkodunk.”[13] A megújulástól kezdve rendszeresen hívnak meg főszerkesztőket, újságírókat is stúdióbeszélgetésekbe baloldalhoz kötődőnek titulált médiumokból (pl. Index, Népszabadság). Az új vezetők elmondása szerint most már a Hír TV a „szabadság kis szigete” lett, ahol kiteljesedhet az újságírás, már szóba állhatnak olyanokkal is, akik eddig ki voltak tiltva a csatornából.[14]

Tarr Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes a csatorna 2015-ös tartalmi-arculati megújulása okán rendezett sajtótájékoztatón elmondta, hogy megújult műsorkínálatukkal új nézőbázist szeretnének bevonzani. Az új vezetésnek – elmondásuk szerint – szándékuk „lebontani azt a gettót, amit az előző vezetés épített a tévé köré”.[15] Tarr Péter a megújulás után a Kreatívnak adott interjúban azt mondta: „Korábban ez a televízió ezer szállal a kormánypártokhoz köthető médium volt. A kormány kommunikációjáért felelős emberek heti rendszerességgel jártak be eligazítani a vezérkart.”[16] A Fidesz-kormány azonban határozottan visszautasította, hogy korábban „kézivezérelték” volna a Hír TV-t.[17]

Az új, Szabadfogás című közéleti vitaműsor 2015 szilveszteri adásába Havas Henriket, mint exkluzív vendéget is meghívták. Ezt a közönség a televízió Facebook közösségi oldalán megosztva, többen azonban „történelmi pillanat”-nak minősítve fogadták.[18]

2016. december 17-én az Index írta meg elsőként, hogy a csatorna egyik konkurensétől, az ATV-től érkezik hamarosan új műsorvezető. Kálmán Olga, aki 2003 óta vezette ott az Egyenes Beszéd című műsort, 2017 februárjától a Hír TV-nél folytatja. A hírportál információi szerint a műsorvezető korábban már több tévétársasággal is felvette a kapcsolatot, váratlan felmondásával viszont kész helyzet elé állította munkaadóit, emiatt egyértelmű, hogy a Hír TV-vel már régebb óta tárgyalt. Az átigazolás oka nem anyagi jellegű volt.[19]

2018. augusztus 1-jén lecserélődött a csatorna teljes vezetése. Szikszai Péter a Hír TV régi-új vezérigazgató-helyettese bejelentette: visszatérnek a régi értékekhez, és ott folytatják, ahol 2015-ben a G-nap előtt abbahagyták. Elmondta: a tulajdonosváltással és az új menedzsmenttel együtt visszatérnek a polgári, konzervatív értékek és az a céljuk, hogy visszaadják a tv-t a jobboldalnak.[20][21]

Története[szerkesztés]

Kezdeti évek[szerkesztés]

A Hír TV második logója (2005–2015)

A televízió 2002. november 26-án[22] került bejegyzésre 20 millió forintos alaptőkével, első próbaadását pedig 2002. december 2-án adta le. Rendszeres adásba a kábelszolgáltatókkal történt megállapodás után, 2003. január 2-án kezdett.[23] Első vezérigazgatója Borókai Gábor, az első Orbán-kormány volt szóvivője, főszerkesztője pedig a Délmagyarország című lap élén álló Dlusztus Imre lett.[24]

A cég alaptőkéjét 2003 februárjában – három új tulajdonos bevonásával – 20 millióról 376 millió forintra emelték.[25] 2004 márciusában újabb tulajdonosváltás következett, a Hír TV felügyelőbizottságának tagja, Töröcskei István a Pro-Aurum Vagyonkezelő Rt.-vel és az Inforg Rt.-vel közösen 100%-os tulajdonrészt szerzett,[26] és ezt követően távozott a cégtől Borókai, helyét egy rövid ideig Fazekas Csaba, majd 2004. október 27. óta Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet tulajdonos-főszerkesztője vette át.[26]

2003-ban a Hír TV stábja megkapta a Prima díjat elektronikus sajtó és a Prima Primissima díjat közönségdíj kategóriában. Ugyanezen év márciusában már mintegy 1,2 millió háztartásban volt fogható,[27] 2007-ben ez a szám pedig már meghaladta a 2,1 milliót.[28][29]

A 2006. évi őszi tüntetések-zavargások[szerkesztés]

Az MTV-székház ostromáról egyedüli tévécsatornaként élőben csak a Hír TV közvetített, melynek adását átvették a magyar adók, valamint a CNN, és a Reutersen keresztül a BBC, az EuroNews és a Sky News. A Hír TV szerkesztő-riportere, Erdélyi Ákos (ma már a Hír TV-ből a Simicska-botrány miatt távozó Liszkay Gábor-féle KARC FM angol hírblokkjának műsorvezetője) élőben közvetítette elsőként a brit BBC több tévécsatornáját, később pedig a CNN-nek is folyamatosan tudósított az őszi magyar eseményekről. Az ő közreműködésével készült a CNN riporterének, Nic Robertsonnak Gyurcsány Ferenccel készített botrányos interjúja is, amit számos magyar csatorna átvett.[30] A Hír TV riporterének, Császár Attilának tudósítását (amiben a székházat megrohamozó tüntetőket többek között forradalmárokként írta le, és az eseményeket az 1956-os forradalomhoz is hasonlította) többen bírálták elfogultsága miatt.[31][32] Az ORTT több televíziós közvetítéssel kapcsolatban hatósági ellenőrzést rendelt el.[33]

Az MTV-székház ostromát közel egymillió magyarországi néző látta élőben.[34] Az épületből utóbb kitiltották a Hír TV stábját az ostrom elfogult közvetítésének vádjával, amit azonban a Hír TV vezetése közleményében a leghatározottabban visszautasított.

2007–2014[szerkesztés]

2007. március 15-én a Hír TV a Magyar Nemzettel közösen, Lánchíd Rádió néven új rádióadót indított.[35]

Az első komolyabb arculatváltásra 2007 szeptemberében került sor, ami a műsorstruktúrában is jelentős változásokat hozott. Gajdics Ottó, a társaság akkori vezérigazgató-helyettese a megújulásról azt mondta: „Legfontosabb feladatunk, hogy nyomon kövessük a magyar társadalomban folyó változásokat. Mostantól a dömpingszerűen özönlő információkat rendezettebb formában tálaljuk majd, hogy sokkal könnyebben érthetővé váljanak a hírek összefüggései.” Ennek érdekében egy „sokkal szebb, modernebb arculatot” készítettek. Átalakult a reggeli műsorfolyam: a korábbi stúdióbeszélgetéseket felváltotta egy lényegesen hosszabb, informatívabb híradó, élő kapcsolásokkal. Az esti műsorsáv is nagymértékben megváltozott. Ekkor indult el többek között a Vonalban, a Rájátszás, a Civil kaszinó, a Lapzárta, a Paletta és a Panaszkönyv is.[36]

2011. szeptember 5-én jött az újabb arculatváltás, az eddigiek mellett új, közéleti, gazdasági, külpolitikai és sportműsorokat is indítottak. Új műsorok: Globál, Bruttó, Ázsia, Retrográd, 10 perc, Ikon, Sportré, Stopper, Versus, Páholy. Ezek mellett a régi műsorok arculata is megújult. Számos műsor, így például a Híradó is új díszletet és főcímet kapott. A Hír TV főrendezője szerint a megújulás fő célja az volt, hogy a hírcsatornákra jellemző arculatot erősítsék. A feliratok olvashatóbbak, egyértelműbbek és letisztultabbak lettek, a logó lekerült a bal alsó sarokba, és egy egységet alkot a hírsávval. Néhány korábban futó műsor azonban lekerült a képernyőről, így szeptembertől a nézők már nem találkozhattak sem Borbás Máriával és az általa vezetett Értékmentés másként című, hungarikumokat bemutató sorozatával, sem Csintalan Sándor, Vonalban című betelefonálós műsorával.[37]

A Hír TV 2014. március 17-én reggel 5 órától adását 16:9-es formátumban sugározza, leváltva a korábbi 4:3-as képarányt.[38]

2014. június 5-én, a reklámadó bevezetése elleni tiltakozás részeként főműsoridőben, a 19 órás híradót megszakítva, negyedórára a Hír TV képernyője is elsötétült. A csatorna mintegy hatvan hazai médiummal közösen vett részt a tiltakozó akcióban.[39]

2015: a megújulás éve[szerkesztés]

Már 2014-ben cikkeztek róla sajtóorgánumok, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és a Hír TV-t tulajdonló Simicska Lajos között megromlott az évtizedes jó viszony. Az üzletember február elején egy interjúban „totális médiaháborúról” beszélt. Február 6-án lelkiismereti okokra hivatkozva nyújtotta be fel-, illetve lemondását Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, Élő Gábor, az MNO főszerkesztője, Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese és Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese.[40] A lépés váratlanul érte Simicska Lajost: a hírre magából kikelve becsmérelte a felállt vezetőket, és trágár kifejezéssel illette magát a miniszterelnököt is. A vezetők felmondása és Simicska Orbán Viktorra tett megjegyzése nyomán több műsorvezető és újságíró is távozott a tévétől és a vele egy portfólióba tartozó Magyar Nemzettől. A műsor fennállásának tizedik évfordulóján felmondott a rendkívül sikeres Célpont-stáb is, akik videoüzenetükben álltak ki a miniszterelnök mellett. A Célpont stábja – Bodacz Balázs időszakos stábtag kivételével – C-pont néven rövid ideig tovább folytatta oknyomozó műsorát az ellenzéki pártok ellen, melyhez a Napi Gazdaság, majd szeptember 1-jétől Magyar Idők néven biztosított a lap online felületet,[41] míg mások rövid időn belül az MTVA hírtelevízióvá átalakított, így a Hír TV riválisává vált, „ellen Hír TV”-nek emlegetett új M1 csatornáján bukkantak fel (például Földi-Kovács Andrea, Szabó Anett). A Célpont egyik frontembere, Kisberk Szabolcs azonban főszerkesztőként kapott új állást a Jobbik párthoz köthető jobboldali radikális N1TV-nél.[42] Ugyanakkor korábbi MTVA-sok viszont a Hír TV-hez igazoltak, mint például Szöllősi Györgyi, D. Bányász Gergő, Veiszer Alinda, Farkas Krisztina és Reisz András.[43] Emellett Kovács „Kokó” István ökölvívó is látható volt szeptembertől a televízióban, akinek helyét novembertől Horti Gábor vette át.

Március 14-én Kövér László fideszes házelnök ezek után a Hír Televíziót és a Magyar Nemzetet „ellenzéki orgánumoknak” nevezte.[44] Néhány nappal később Rogán Antal arra szólította fel képviselőtársait, hogy lehetőleg ne nyilatkozzanak ezeknek a médiumoknak.[45] A Fidesz hivatalosan ugyan nem hirdetett bojkottot a csatorna ellen, a kormánypárti vendégek azonban szinte teljesen eltűntek a Hír TV-ből. A döntést több jobboldali közéleti szereplő, értelmiségi is bírálta.

A Hír TV teljes grafikája, rajta a Rendkívüli Hírek jelölésével és a jellemző feliratokkal. A csatorna az Avenir Pro betűtípuscsaládot használja.

2015. szeptember 21-től a Hír TV megújult arculattal, változatos műsorszerkezettel és új műsorvezetőkkel jelentkezik. Az arculatváltás kiterjedt a logóra, a grafikai elemekre, a főcímekre, a zenékre, a stúdiókörnyezetre és a műsorvezetők megjelenésére is. A műsorstruktúra jelentősen átalakult: az élő adás már reggel 6 órakor kezdődik, a műsorzárás pedig a korábbi éjfél helyett éjjel 2 órára tolódott ki. Több új műsor is indult: nyolc év után ismét jelentkezik a Reggeli járat. A három órás műsorfolyam híradókkal, időjárás-jelentéssel, lapszemlékkel és interaktív műsorelemekkel megszakított stúdióbeszélgetésekkel várja a nézőket. Korábban, már 18 órától jelentkezik a Magyarország élőben Szöllősi Györgyi és Bodacz Balázs vezetésével. A 20 órakor induló esti sávban tovább nőtt a politikai háttérműsorok aránya. Hétfőnként napi és hetilapok vezetőinek szereplésével látható a Főszerkesztők klubja. Kedden Kovács „Kokó” István vezet Középkezdés címmel sport-politikai vitaműsort. Szerda este kerül adásba a Szabadfogás, amelyben közéleti szereplők csapnak össze a hét legfontosabb hírei kapcsán. Péntekről csütörtök estére került át a Csörte Bella Leventével és négy vendégével, pénteken pedig a Mi lett vele? című, a rendszerváltás utáni évek meghatározó, de mára visszavonult politikusait bemutató portréműsorral jelentkezik Császár Attila. Veiszer Alinda heti négyszer vezeti Alinda című műsorát, amelyben hétfőtől csütörtökig minden este 22:30-tól a művészvilág, a tudomány, a sport és a közélet szereplőivel beszélget aktuális témákról. Az arculatváltásból nem maradt ki a Híradó sem. Az új díszlet és az új főcímzene mellett esténként állandó hírolvasópárosok várják a nézőket.

A Híradó és a Magyarország élőben zenei elemeit és a Hír TV általános zenei témáit Gulya Róbert zeneszerző komponálta. A hazai televíziózásban egyedülálló módon a főbb zenei motívumokat nagyzenekar, a Budapest Symphony Orchestra játssza.[46]

Az átalakulással együtt azonban több korábbi műsor is búcsúzott. Megszűnt az esti műsorsávban 2007 ősze óta futó Lapzárta, de lekerült a műsorról a Paletta, a Ring, a Galéria és a Zöld övezet is.

A szeptemberi megújulás utáni hónapokban még több új műsor indult, többek között a BBC Click helyett a BBC Travel Show-t sugározza a csatorna, míg saját gyártású műsorként az Életvonal és a Lelkünk rajta című műsorok indultak el.

2016–2018[szerkesztés]

2016 év elején a Riasztás című műsor új arculattal és meghosszabbított, 40 perces műsoridővel várja a nézőket. Emellett a Panaszkönyv című műsor is megújult formában, szintén 40 percben jelentkezik.

Szeptember 12-től, közel egy év szünet után ismét jelentkezik a Lapzárta, minden hétköznap 22:30-tól. Az Alinda című műsor ettől a naptól immár dupla adásidővel, hétfőtől péntekig 23 óra 5 perctől kerül képernyőre.

Október 14-től, 1,5 évnyi kihagyás után, megújult formában jelentkezik ismét a Hír TV egyik legkedveltebb oknyomozó műsora, a Célpont. Emellett még két új műsor indul: Kép-regény című portréműsorával jelentkezik csütörtök esténként Teszári Nóra, vasárnap este pedig Puzsér Róbert kritikus-publicista vezet Sznobjektív címmel közéleti „talkshow”-t.

2017. február végén felmondott a Riasztás című műsor teljes stábja, a távozók a konkurens Echo TV-hez szerződtek.[47] A bűnügyi műsor április elejétől megújult formában jelentkezik, a korábbi műsorvezető, Kisléghi-Nagy Rudolf helyére az ATV-től érkező Péterfi Judit került.[48]

2017. március 13-tól átalakult a csatorna esti műsorstruktúrája. A Magyarország élőben helyett minden hétköznap 18 órától a Newsroom című műsor jelentkezik a korábbinál több vendéggel, élő bejelentkezéssel, friss hírekkel. Külön blokkokban foglalkoznak a külpolitikai, belpolitikai és kulturális témákkal, amelyeket egy-egy vendéggel beszélnek át a műsorvezetők. Este fél 8-tól kezdődik Kálmán Olga műsora, az Egyenesen. A két műsor egymáshoz szorosan kapcsolódva egy 3 órás műsorfolyamot alkot.[49]

2017 szeptemberében több új műsor is indult: 180 fok, Elmúlt8év, Peron, Privátszféra, Magyar exodus.

A 2018-as országgyűlési választások után[szerkesztés]

2018. április 17-től a Hír TV-nél csoportos létszámcsökkentés kezdődött. A távozó munkatársak között van Veiszer Alinda, Szöllősi Györgyi, Péterfi Judit és Pataky Enikő műsorvezető, Gulyás Ákos hírolvasó, D. Bányász Gergő belpolitikai főszerkesztő és M. Kiss Csaba főszerkesztő. Távozott Pauwlik László, a Hír TV Zrt. egyik vezérigazgató-helyettese is. Sajtóinformációk szerint a leépítés összesen 30-40 főt érint, riporterek, külpolitikai szakértők, operatőrök, vágók, segédszerkesztők és más munkatársak is távoznak. A csatorna aznap kiadott közleménye szerint „a jelenlegi médiapiaci körülmények között”, a „hosszú távú, hatékony működés fenntartása érdekében” döntöttek a csoportos létszámleépítésről. Több műsor is az országgyűlési választásokkal egy időben szűnt meg, némelyik, így például az Alinda és a Privátszféra pedig május végén, június elején kerül le végleg a képernyőről.[50][51][52]

2018. július 4-én közlemény jelent meg arról, hogy Simicska Lajos minden üzleti érdekeltségét, így a még megmaradt médiavállalkozásait is eladja. A vevő régi ismerőse és bizalmas üzlettársa, Nyerges Zsolt. A vételárat és a szerződések tartalmát üzleti titokra hivatkozva nem közölték.[53]

2018. július 25-én közleményt adtak ki arról, hogy a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyásával végrehajthatóvá vált Nyerges Zsolt irányításszerzése a korábbi Simicska-érdekeltségek felett. Az új tulajdonosi döntésnek megfelelően ezen a napon megtörténtek a személycserék a Hír TV Zrt-ben. Pauwlik Lászlót nevezték ki ismét a csatorna vezérigazgatói posztjára. A társaság igazgatóságát megszüntették, Fonyó Károly eddigi elnök és Faragó Csaba eddigi vezérigazgató távoztak a csatornától.[54]

2018. július 30-án nyilvánosságra került, hogy Liszkay Gábor visszatér a HírTv-hez.[55]

2018. augusztus 1-jén a Hír TV képernyőjén az alábbi közlemény jelent meg: "Friss. Műsorváltozás: Kálmán Olga és Csintalan Sándor műsorait mától nem láthatják a Hír Televízió képernyőjén."[56] Tamás Gáspár Miklós a délelőtti történteket már aznap a neten megjelent írásában kommentálta.[57] Ezen a napon állt fel a TV új vezetése, több munkatársnak felmondtak (Nagy Zoltán hírigazgató, Tarr Péter vezérigazgató-helyettes, Bodacz Balázs műsorvezető, Zimon András szerkesztő, György Zsombor szerkesztő, Lampé Ágnes műsorvezető, Teszári Nóra műsorvezető). Önként távozott a csatornától többek között Reichenberger Dániel hírszerkesztő és Lukáts Péter kreatív kommunikációs igazgató.[58] Ezen a napon az esti Egyenesen adása helyett a csatornához visszatérő Földi-Kovács Andrea Magyarország élőben és Lapzárta című műsorait sugározták. A műsorok vendégei fideszes politikusok, és a Fideszhez köthető politológusok és újságírók voltak, akik örültek a fejleményeknek, és annak, hogy "a jobboldal visszakapta TV-csatornáját".

A Hír TV vezetői 2018. augusztus 1-jétől[szerkesztés]

  • Vezérigazgató: Répásy Bálint (korábban Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.)
  • Tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes: Szikszai Péter (korábban Magyar Idők)
  • Általános vezérigazgató-helyettes: Korda Judit
  • Hírigazgató: Mentes Katalin (korábban Echo TV)
  • Szakmai tanácsadó: Liszkay Gábor (Mediaworks)[59]

Az új vezetésnek több tagja is dolgozott már a csatornánál, jellemzően a G-nap előtt.

Nézettsége[szerkesztés]

A csatorna nézettségi adatait első alkalommal 2018. májusában hozták nyilvánosságra. Ezek szerint a csatorna közönségaránya 2015 áprilisában 1 % volt. Ez az adat 2018 áprilisára 2,7 %-kra növekedett, vagyis közel megháromszorozódott a nézettségük a 18 évesek és annál idősebbek körében. A 2011 óta rendelkezésre álló nézettségi adatok szerint ez volt a csatorna eddigi legnézettebb hónapja. A Hír TV műsoraival 2018-ban január 1. és április 30. között naponta átlagosan 1 millió 163 ezer nézőt ért el.[60]

Műsorai[szerkesztés]

A csatorna a nap 24 órájában sugározza adását. A műsorfolyam menetét alapvetően az óránként sugárzott hírek/híradók, illetve az ezeket kiegészítő hír/hírháttér műsorok alkotják, de a csatorna nagy hangsúlyt fektet a közéletre, az életmódra, a sportra, valamint a kultúrára is. Jelentősebb eseményeket gyakran rendkívüli hírként, a műsorfolyamot félbeszakítva, élőben közvetítenek.

Aktív műsorok[61][szerkesztés]

Hírműsorok[szerkesztés]

  • Híradók, hírek: A Hír TV minden óra egészkor jelentkezik rövidebb hírekkel vagy hosszabb híradóval. A legteljesebb napi hírműsor a 22 órától, fél órában látható Híradó22. Ezen kívül naponta hét híradóval jelentkeznek, de a 22 órakor kezdődő hírműsor adja a legátfogóbb képet a napi történésekről. A híradók nézői alkotják a Hír TV fő nézőközönségét: 18–59 év közötti városi, döntően magasabban iskolázott emberek, akik érdeklődnek a közélet és a gazdaság iránt, sok közöttük a döntéshozói pozícióban dolgozik.
  • Hírvilág: A televízió heti külpolitikai hírműsora 25 percben – elemzések, összefoglalók, tudósítások hétről hétre a közelmúlt eseményeiről, a jelen kérdőjeleiről, a jövő kilátásairól. Nézői leginkább a külpolitika iránt érdeklődő, 25–59 év közötti férfiak, többnyire magasan iskolázottak, sok köztük a döntéshozói pozícióban lévő.
  • Gazdasági hírek: A 22 órás Híradóban látható kb. 5 perces blokk a napi gazdasági hírekről. Összefoglalja a nap legfontosabb gazdasági híreit, eseményeit, emellett beszámol a napi tőzsdei részvények és devizák árfolyamairól. Nézői : 18–59 év közötti városi, döntően magasabban iskolázott emberek, akik érdeklődnek a tőzsde és a gazdaság iránt, sok közöttük a döntéshozói pozícióban, vezető beosztásban dolgozó.
  • Kommentár nélkül: A hírcsatornák „no comment” jellegű, néhány perces műsora, amely a Hír TV által készített felvételeket, illetve külföldi partnerektől (pl. Reuters) átvett anyagokat vágatlan formában mutatja be. Jellemzően politikusok, közéleti személyek sajtótájékoztatóiból, illetve tüntetésekről, megmozdulásokról, katasztrófa-felvételekből szoktak bevágni néhány perces részleteket.
  • Európai híradó: Heti magazinműsor az Európai Unió politikai és gazdasági híreivel. Forrásai a Hír TV anyagai, valamint a Reuters és az EBS felvételei. A műsorvezető a Hír TV brüsszeli tudósítója, Arató László. A nézői célcsoport elsősorban 18–49 év közötti, az EU iránt érdeklődő, magasan iskolázott emberekből áll (nők és férfiak vegyesen), akik jellemzően beszélnek idegen nyelveket.
  • Felfedező: A külpolitikai szerkesztőség a világ érdekesebb, ún. „színes hírekeit” és tudományos érdekességeket bemutató magazinműsora. Nézői az újdonságok, különlegességek iránt érdeklődő, elsősorban 18–49 év közötti nők és férfiak.
  • Napról napra: A csatorna heti hírösszefoglaló műsora, célja szigorúan az elmúlt egy hét belpolitikai folyamatainak objektív bemutatása. A híreket nem értékelik, csupán bemutatják a Híradó22 anyagából készített válogatást. Nézői lényegében megegyeznek a híradók nézőivel.

Közéleti műsorok[szerkesztés]

  • Ázsia: A Hír TV speciális külpolitikai magazinműsora, hetente jelentkezik az ázsiai régió legfrissebb híreivel a politika, a gazdaság, a tudomány és a kultúra területéről Matsuzaki Diána Sayuri műsorvezetésével. Nézői a külpolitika és más kultúrák iránt érdeklődő 25–49 év közötti férfiak és nők, többnyire magasan iskolázottak, sok köztük a döntéshozói pozícióban lévő.
  • Célpont: A televízió sokak által ismert, korábban egyik meghatározó oknyomozó műsora ismét a képernyőn minden pénteken 20:30 perctől.
  • Lapzárta: A nap legfontosabb eseményeit elemzik újságírókkal és politológusokkal minden hétköznap 20:30 perctől.
  • Magyarország élőben: A Hír TV napi közéleti, politikai hírháttérműsora hétfőtől péntekig 19 órától 20 óráig. Műsorvezető: Földi-Kovács Andrea.
  • Panaszkönyv: A csatorna fogyasztóvédelmi magazinja. A riporterek gyakran inkognitóban járnak utána az átveréseknek, a csalókat pedig a kamerák előtt buktatják le. „A hamis termékektől az álszolgáltatásokig mindent felderítünk, ahol a hatóságok eddig tehetetlenek voltak” – írják magukról. A riportok bemutatása után a műsorvezető, Pataky Enikő meghívott szakértőkkel elemzi a látottakat. Korábban Nagy Katalin műsora volt, aki 2015 szeptemberében, elbocsátása után átigazolt az MR1 Kossuth Rádióhoz.[62] A nézői célcsoport a fogyasztóvédelem és a gazdaság iránt érdeklődő, városi, 25–59 éves férfiak és nők köre.
  • Riasztás: A televízió népszerű bűnügyi magazinműsora, az elmúlt hét legnagyobb bűntényeiről és katasztrófáiról. Kemény bűnözők, kitartó rendőrök és bátor tűzoltók egy műsorban. A Riasztás nézői a rendkívüli események és bűnügyek iránt érdeklődő, 25–59 éves nézők, többnyire férfiak. A műsorvezető Péterfi Judit.
  • Soroló: A Hír TV vidék-magazinja. Az adás legfontosabb témaköre az agrárgazdaság helyzete. A magyar mezőgazdaság tendenciáit elsősorban a családi gazdaságok szemszögéből vizsgálja, az ezeket a gazdasági egységeket érő hatásokat igyekszik úgy visszatükrözni, hogy az a társadalom minden csoportja számára érthető legyen. Nézői speciálisan vidéki 25–55 éves emberek, többségük a mezőgazdaságban dolgozik. Nagy részük egyéni vagy társas vállalkozó.
  • Sznobjektív: „Puzsér kritizál – és a fal adja a másikat!” – Az ismert kritikus-publicistától mindenki megkapja a magáét vasárnap esténként 20 órától.

Életmódműsorok[szerkesztés]

  • Garázs: Autó-motor magazin, melyben a műsorvezetők a legújabb autókat tesztelik, bemutatják az új fejlesztéseket és sok hasznos tanáccsal szolgálnak az autósoknak. A műsor emellett rendszeresen tudósít a világ legnagyobb autós szakkiállításairól is. Nézői elsősorban 18–49 éves férfiak, főleg magasabb jövedelmű nézők, akik érdeklődnek a technikai újdonságok iránt.

Kulturális műsorok[szerkesztés]

  • Magyar exodus: Az ezredforduló óta félmillió magyar távozott külföldre. Miért mentek el, miért mennek el most is? Mi tartja őket ott? Visszajönnek valaha? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Tóásó Előd dokumentumfilm sorozatában, melyben Európa számos országában kutatja a Magyar exodus okait.
  • Vetítő: Dokumentumfilm-válogatás minden vasárnap este, Erdélyi János válogatásában. Nézői a szociálisan érzékeny, 18 év fölötti lakosság köréből kerülnek ki. Sok közöttük a magasan iskolázott, értelmiségi foglalkozású néző.

Megszűnt műsorok[szerkesztés]

  • 10 perc
  • 180 fok
  • A birodalom titkai
  • A magyar beteg
  • Az én ötvenhatom
  • Alinda
  • Aranymetszés
  • Arcok a liftben
  • Barangoló
  • BBC Click (szinkronizált)
  • BBC Hard Talk (szinkronizált)
  • BBC Our World (szinkronizált)
  • BBC Reporters (szinkronizált)
  • BBC Travel Show (szinkronizált)
  • BBC World News (szinkronizált)
  • Befutó
  • Befutó Szabad Stílus
  • Belépő
  • Bruttó
  • Buké
  • Civilizáció
  • Civil kaszinó
  • Családmese
  • Csintalan
  • Csörte
  • Esti gyors
  • Egyenesen
  • Életvonal
  • Elmúlt8év
  • Értékmentés másként
  • Főszerkesztők klubja
  • Frontvonal
  • Galéria
  • Globál
  • Gyógyhír
  • Hungarorama
  • Ikon
  • Ingatlanpiac
  • Irányadó
  • Iskolapélda
  • Kép-regény
  • Keresztmetszet
  • Ketten a korzón
  • Kontraszt
  • Kő kövön
  • Középkezdés
  • Közvetlen ajánlat
  • Különkiadás
  • Lakásvadász
  • Lapzárta
  • Látótér
  • Lelkünk rajta
  • Libikóka
  • Mi lett vele?
  • Negyedik
  • Nem gyenge
  • Newsroom
  • Ősök tere
  • Padlógáz
  • Páholy
  • Paletta
  • Pálya
  • Péntek 8
  • Peron
  • Politika 8 (P8)
  • Privátszféra
  • Rájátszás
  • Reggeli járat
  • Retrográd
  • Ring
  • Sportré
  • Stopper
  • Szabadfogás
  • Szamizdat
  • Széles út
  • Szerintem
  • Sziluett
  • Tantusz
  • Utópia
  • Versus
  • Visszhang
  • Vonalban
  • Vörös és fehér
  • Zöld övezet

Műsorvezetői[szerkesztés]

Jelenlegi műsorvezetők[63][szerkesztés]

Egykori műsorvezetők[64][65][66][67][szerkesztés]

Elérés és nézettség[szerkesztés]

A Hír TV – az ország túlnyomó többségét lefedő kábeltársaságokkal (UPC, T-Kábel, FiberNet, Antenna Hungária) együttműködve leginkább az alapcsomagban jut el az előfizetőkhöz. 2002-es indulása óta a hírcsatornának sikerült az országban a kábeltelevízióval ellátott háztartások 99%-át elérni. Ennek következtében napjainkban a magyar lakosság 2 900 000 háztartásában nézheti a Hír TV műsorát, amin felül a határon túli magyar lakta vidékeken is fogható a televíziós csatorna. Erdélyben mintegy 175 000 kábeltelevízióval ellátott háztatásba jut el a műsoruk. Az AGB Nielsen Media Research felmérései alapján a tv 2 900 000 háztartásban van jelen, ami több mint 4 500 000 ember elérhetőségét teszi lehetővé. A napi átlagos elérés (RCH) 1 100 000–1 250 000 fő. A hti átlagos elérés (RCH) 2 400 000–2 650 000 fő.

A Hír TV az AGB Nielsen Media Research közönségmérését veszi igénybe, de csak egész napra vonatkoztatva méreti nézettségét, fő műsoridőre nem (vagy a mérés nem nyilvános). 2013 szeptemberében a teljes népességből átlagosan 1–3%-nyi, a 18–49 évesek körében 0,8% volt a nézettség.[68] Megjegyzendő, hogy a teljes népesség körében a csatornatípusok közötti nézettségi megoszlás arányában a hírcsatornák (ATV, EchoTV, Euronews (magyar), HírTV, P+) közönségaránya eleve alacsony: 2014-es és 2015-ös Nielsen adatok szerint csupán 3,4–3,6%.[69]

A csatorna nézői átlagosan naponta 34–48 percet töltenek el (ATS) a csatorna adása előtt. A döntéshozók, véleményvezérek (ATS) értéke átlagosan 52 perc. A rendszeres nézők legnagyobb hányadát a 35 és 50 év közötti AB státuszú, magasabb iskolázottsággal rendelkező lakosok adják.[70]

A televízió 2015-ös tartalmi és arculati megújításakor a vezetők elmondták, hogy szándékuk az év végére megduplázni a nézettséget és növelni a fiatal nézők arányát. Elmondásuk szerint 2015 nyarán, az ún. migránsválság miatt megnőtt a lakosság hírérzékenysége, híradóik és élő tudósításaik pedig egyes időszakokban többször is lekörözték az állami hírcsatorna, az M1 híradójának nézettségét.[71] A 2015 szeptemberi megújulás óta a nézettség változásáról még nem tudni hivatalos információkat, de a televízió Facebook-oldala 2016. április 12-én átlépte az 50 ezer követőt, vagyis a szeptemberi állapothoz képest ötszörösére nőtt a rajongók száma a közösségi oldalon. 2017 szeptemberére a csatorna követőinek száma meghaladta a 190 ezret.[72]

Újságíróival szemben elkövetett atrocitások[szerkesztés]

A televízióban egy betelefonálós műsort vezető Csintalan Sándor fején és kezén nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett és kórházba került, amikor 2007. december 11-én négy támadó, óbudai mélygarázsában csövekkel összeverte. A támadást a magát Magyarok Nyilai Nemzeti Felszabadító Hadseregnek nevező szélsőjobboldali szervezet vállalta magára.[73]

2008. március 17-én Veres János pénzügyminiszter ellökte a Hír TV riporterét, Császár Attilát. Veres Jánosnak és az adónak nem ez az első konfrontációja, néhány hónappal korábban lefejelte a televízió kameráját. (Más megfogalmazásban folyosói sétálás közben a Hír TV végig olyan zavaróan közelről kamerázta, hogy egy pillanatban Veres János lehajtott feje nekikoccant a kamerának.)[74] Másnap a két tudósító bukósisakban és láthatósági mellényben jelent meg Veres János sajtókonferenciáján. A miniszter kikötötte, hogy a csatorna kamerája nem mehet hozzá közelebb 5 méternél.[75]

2008. augusztus elején botrány robbant ki a Hír TV Célpont című műsorának riporterei körül. A tényfeltáró-oknyomozó magazin birtokába került hangfelvételek szerint másfél millió forintot ajánlottak egy büntetett előéletű férfinak, hogy rejtsen el kábítószert Kisberk Szabolcs és Krakkó Ákos autójában. A jelenleg nyomozati fázisban lévő ügynek Veres János volt pénzügyminiszter és Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter, valamint Helmeczy László ügyvéd is érintettje.

2014. október 26-án, az internetadó bevezetése elleni tüntetések során több alkalommal érte atrocitás a csatorna munkatársait. Az internetadó elleni tüntetők egy része este 7 óra után a Fidesz Lendvay utcai székházához vonult. Az ott zajló eseményekről élőben tudósító stábot többször inzultálták: Császár Attila riportert lökdösték, sörrel és vízzel leöntötték, illetve megrongálták a stáb technikai berendezését, ami miatt végül egy időre meg kellett szakítani a helyszíni közvetítést.[76]

2014. december 4-én este a Vida Ildikó NAV vezérigazgató távozásáért tüntetők Szaplonczai Laura riportert egy síppal fütyülték ki élő tudósításában.[77] Egyesek már a tüntetés internetes szerveződése során több portálon a Hír TV-s tudósítók felpofozására és felgyújtására buzdítottak.[78]

2015 novemberében az Országos Roma Önkormányzat mohácsi közgyűlésének szünetében támadt rá az egyik képviselő lánya a Hír TV technikusára. A nő először a stáb kamerája felé ütött, majd a segédoperatőrt gyomorszájon vágta. Az ügyészség garázdaság miatt emelt vádat az ügyben, majd 2016 júniusában a bíróság 250 ezer forintra büntette a vádlottat, aki fellebbezett az elsőfokú ítélet ellen.[79]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. A Századvég kezébe kerülhet az Echo TV. Index.hu, 2016. szeptember 7.
  2. Decemberben startol a Hír TV, Új Szó online, 2002. október 3.
  3. Polgári hírtévé kábelen?, index, 2002. június 12.
  4. Hídverő, 168 Óra, 2007. január 29.
  5. Magyarország első televíziós hírcsatornája, Hír TV Klub
  6. A Hír TV ma már megkerülhetetlen, mno.hu, 2003. december 19.
  7. Kurucz Éva, a HírTV műsorvezetője az új kormányszóvivő, hirtv.hu, 2014. június 6.
  8. Krakkó Ákos a Fidesz-frakció sajtófőnöke, hvg.hu, 2010. június 14.
  9. Itthon: Orbánék kinevezték a kommunikációs szuperközpont vezetőjét, hvg.hu, 2014. október 28.
  10. Simicska Lajos lemondása: Móriczka megtette, magyarnarancs.hu, 1999. szeptember 9.
  11. „Orbán nem geci”, mondta a Célpont stábja, és felmondott, index.hu, 2015. február 25.
  12. Felmondott a Célpont stábja, szerintük Orbán nem geci, 444.hu, 2015. február 25.
  13. https://www.facebook.com/events/1081179315234470/
  14. Tarr Péter: Ez a tévé a szabadság kis szigete lett, media.mandiner.hu, 2015. október 7.
  15. Kitörne az ideológiai gettóból a Hír TV, 24.hu, 2015. szeptember 22.
  16. A kormány hetente tartott eligazítást a Hír TV vezetőinek, hvg.hu, 2015. október 7.
  17. A kormány tagadja, hogy kézivezérelte a Hír TV-t, origo.hu, 2015. október 7.
  18. https://www.facebook.com/hirtv/videos/1080974348587794/
  19. Kálmán Olga a Hír TV-nél folytatja, index.hu, 2016. december 17.
  20. „Visszatérünk a régi értékekhez, ott folytatjuk, ahol 2015-ben abbahagytuk”, hirtv.hu, 2018. augusztus 1.
  21. "Azt egyértelművé tettük, hogy Kálmán Olga nem fér bele a jobboldali televíziózásba", hvg.hu, 2018. augusztus 2.
  22. Bejegyezték a Hír TV-t, index, 2002. november 27.
  23. Hétfőn startol a HírTV, index, 2002. november 28.
  24. Borókai Gábor a decemberben induló hírtelevízióról, MTI/fidesz.hu, 2002. október 2.
  25. Tőkeemelés a Hír TV-nél, MTI/Fidesz.hu, 2003. február 21.
  26. ^ a b Tájékoztatás: a legfőbb cenzor, gondola.hu, 2004. november 28.
  27. Távozott a Hír TV alapító-főszerkesztője, index, 2003. március 5.
  28. Médiaajánlat, hirtv.hu
  29. A hírTV 2007. március 15-i nézettségi adatai, hirtv.hu, 2007. március 29.
  30. "CNN interview with gyurcsany 'LIAR' ferenc PART2 (angol (magyar felirattal) nyelven) (videó). (Hozzáférés: 2014. június 2.)
  31. Feliratozott válogatással védekezik a Hír TV, HVG, 2006. szeptember 20.
  32. Rudi Zoltán a HírTV stábjának: szégyelljétek magatokat, Népszabadság, 2006. szeptember 19.
  33. Vizsgálják az ostrom tévés közvetítését, Origo.hu, 2006. szeptember 20.
  34. Több mint egymillióan látták élőben az MTV ostromát, index, 2006. szeptember 22.
  35. A Hír TV és a Magyar Nemzet rádiót indít, gondola.hu, 2006. december 28.
  36. Megújul a Hír TV, sok új műsor hétfőtől, mno.hu, 2007. szeptember 1.
  37. Megújult arculattal és új műsorokkal jelentkezik a Hír TV, mno.hu, 2011. szeptember 3.
  38. A Hír TV közleménye, mno.hu, 2014. március 14.
  39. Példátlan összefogás a reklámadó ellen, mno.hu, 2014. június 4.
  40. Azonnali hatállyal felmondtak az MN, az MNO, a Lánchíd és Hír Tv vezetői, válasz.hu, 2015. február 6.
  41. C-pont néven folytatódik a Célpont a Napi Gazdaság Online-on, index.hu, 2015. május 11.
  42. A Célpontos Kisberk Szabolcs az N1TV főszerkesztője lett, alfahir.hu, 2015. április 12.
  43. Politikai sztárújságírót igazolt a Hír TV, origo.hu, 2015. május 19.
  44. Kövér: A Hír TV már nem kormánypárti, hirtv.hu, 2015. március 14.
  45. A Fidesz bojkottálja a Magyar Nemzetet és a Hír TV-t, origo.hu, 2015. március 17.
  46. Új arcok, új műsorok a Hír TV-n, mno.hu, 2015. szeptember 20.
  47. Felmondott egy Hír TV-s műsor teljes stábja, mennek Mészáros Lőrinchez, hvg.hu, 2017. február 23.
  48. Újabb ATV-s igazol a Hír TV-hez, 24.hu, 2017. március 10.
  49. Startol Kálmán Olga új műsora a Hír TV-n, mno.hu, 2017. március 13.
  50. Újabb távozók a Hír TV-nél, 24.hu, 2018. április 19.
  51. Veiszer Alindát is kirúgták a Hír TV-től, Index.hu, 2019. április 18.
  52. Folytatódik az összeomlás: csoportos leépítés Simicska Hír TV-jében, origo.hu, 2018. április 17.
  53. Üzlettársi kivásárlás a Simicska-érdekeltségeknél, hirtv.hu, 2018. július 4.
  54. Visszatérő vezetők a Hír TV Zrt., a KÖZGÉP Zrt. és a Mezort Zrt. élén, hirtv.hu, 2018. július 25.
  55. https://444.hu/2018/07/30/ujra-fideszes-lesz-a-hir-tv-visszater-liszkay-gabor-vegleg-letunik-simicska-mediabirodalma
  56. https://index.hu/kultur/media/2018/08/01/megkezdodott_a_hatalomatvetel_a_hirtv-ben_allomanygyulest_hivtak_ossze/
  57. https://merce.hu/2018/08/01/tgm-a-hir-tv-fejfajara/
  58. http://hvg.hu/itthon/20180801_Hullanak_a_fejek_tomeges_elbocsatas_a_HirTVnel
  59. http://kreativ.hu/cikk/teljes_hatalomatvetel_a_hir_tv_nel
  60. https://24.hu/media/2018/05/07/a-hirtv-vezetosege-nagy-bejelentest-tett/
  61. http://mno.hu/data/cikk/4/69/cikk_469/HirTV_mediaajanlat_.pdf
  62. Máris van munkája a Hír TV-től kirúgott Nagy Katalinnak, hvg.hu, 2015. szeptember 22.
  63. http://hirtv.hu/hirtv_musorvezetok
  64. https://web.archive.org/web/20060614143450/http://www.hirtv.hu/musorvezetok?
  65. https://web.archive.org/web/20071201082037/http://www.hirtv.hu/musorvezetok
  66. https://web.archive.org/web/20100216133001/http://www.hirtv.hu/musorvezetok
  67. https://web.archive.org/web/20121005093528/http://mno.hu/hirtv_musorvezetok
  68. Itt a magyarok kedvenc csatornáinak listája, comment.blog.hu, 2014. január 7.
  69. http://www.nielsentam.tv/Uploads/Hungary/res_snapshot_2015Q3_hun.pdf
  70. Tények, számok a Hír TV-ről, Hír TV Klub
  71. Sikerült gatyába rázni a Hír tévét a G-nap után, index.hu, 2015. szeptember 22.
  72. https://www.facebook.com/hirtv/posts/1149688258383069:0
  73. A Magyarok Nyilai vállalta Csintalan megverését, index, 2007. december 16.
  74. Veres János nem válaszol, inkább ellöki a hírTV riporterét (+videó), hírTV, 2008. március 17.
  75. Veres: A HírTV ne jöjjön közelebb 5 méternél! (+videók), hírTV, 2008. március 18.
  76. Megtámadták a tüntetők a Hír TV stábját, hirtv.hu, 2014. október 26.
  77. Újabb demonstráció: ezúttal síppal akadályozták a Hír TV riporterét, mno.hu, 2014. december 4.
  78. Hír TV-s riporterek felpofozására, felgyújtására buzdítanak, hirtv.hu, 2014. december 4.
  79. Megbüntették a Hír TV technikusára támadó nőt, hirtv.hu, 2016. június 28.

További információk[szerkesztés]