Origo.hu

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
(Origo (internetes újság) szócikkből átirányítva)
Origo
Origo logo új.png
Adatok
Típus internetes szórakoztató- és hírportál

Ország  Magyarország
Alapítva 1998
Ár ingyenes
Tulajdonos Magyar Stratégiai Zrt.
Kiadó Origo Média és Kommunikációs Zrt.
Főszerkesztő György Bence[2]
Szerkesztő Pálinkás Szűcs Róbert,
Fazekas Pálma
és Tevan Imre[1]
Nyelv magyar
Székhely 1037 Budapest, Montevideo utca 9.[1]

Az Origo.hu weboldala
Commons
A Wikimédia Commons tartalmaz Origo témájú médiaállományokat.

Az Origo.hu[3] Magyarország egyik leglátogatottabb internetes portálja.[4] Nemcsak egy hírportál, hanem a médiatartalmon kívül különböző egyéb szolgáltatásokat is nyújt.

Egykori kiadója a Magyar Telekom tartalomszolgáltatási területtel foglalkozó leányvállalata, az Origo Média és Kommunikációs Zrt. volt, jelenleg a New Wave Media Group. A portál hirdetésekből tartja fenn magát.

2014 után a portált egyre többen propagandisztikus működéssel kezdték vádolni, miután az a harmadik Orbán-kormányhoz közeli személyek érdekeltségébe került.[5][6]

Története[szerkesztés]

1997 májusában kezdődtek az előkészületek. A Magyar Narancsból akkor kivált négyes (Nádori Péter, Pohly Ferenc, Simó György és Weyer Balázs) megbízást kapott a Matávtól arra, hogy a cég hogyan tudná az akkor újdonságnak számító internet lehetőségeit kiaknázni. Május 1-jétől 31-ig elkészítettek egy hosszabb tanulmányt, ami alapján a Matáv vezetése úgy döntött, létrehoznak egy szervezeti egységet a vállalaton belül, amely a cég saját tartalmi szolgáltatását készíti elő. Ennek eredményeképpen egy évvel később, 1998-ban elindult az Origo. Magát a nevet azért választották, mert már induláskor egy központi lapot akartak létrehozni, amit az emberek kezdőlapként használnak.

Ezzel egy időben elindult egy keresőoldal, az Altavizsla, amely pár hónapon belül összeforrt az Origóval.

Az alkotók már a kezdetektől egy olyan oldalt akartak készíteni, amelyben szerkesztett tartalmat és egyéb szolgáltatásokat is ötvöznek. Ezért vásárolták fel néhány hónappal később a Freemail levelező programot is 1999-ben. Ugyanebben az évben fejlesztették ki az oldal szoftverbázis szolgáltatását is. Az oldal létrehozásánál példaként külföldi (legfőképpen amerikai) internetes portálokat vettek figyelembe, például a Yahoo, az AOL vagy az Altavista. Ezen oldalak arculatát nem használták fel, az Origót saját maguk fejlesztették ki, csupán az Altavistával kötöttek szerződést, ugyanis az Altavizsla keresőprogram az Altavista keresőmotorját használta.[7]

Az Origo és egyik olvasója
Az Origo egy korábbi logója

Az induló rovatok a következők voltak: belföld, külföld, sport, technika, gazdaság, tudomány, és női rovat. 1999-ben indult a szoftverbázis, majd később folyamatosan bővült: filmklub, erotika, zene, autó, tv, egészség, állás, ingatlan, babázó, utazás, és az addig meglévő rovatok is sokat bővültek.

A portál főszerkesztője 2000-ig Nádori Péter volt, akit ezután a korábban az üzleti negyedért és fejlesztésekért felelős szerkesztő, Weyer Balázs váltott.

Ebben az évben vált a portál a leglátogatottabb oldallá Magyarországon és egy új, portálszerűbb arculatot is kapott. Szintén ebben az évben indították el az oldal autós rovatát is. A 2001-es évben a szeptember 11-ei események nagyban megnövelték az oldal látogatottságát és egy újabb arculatváltás történt.

2006-ban megvásárolták az iWiWet és egy blogos, videómegosztó funkciót is létrehoztak. 2007 januárjában teljesen új arculatot kapott az oldal és a Google-lel is szerződést kötöttek, így azóta már új keresőmotort használnak. Megjelent egy-két új funkció is: a megjelenő cikkeket értékelni lehet és a cikkek után hozzászólásokat is lehet fűzni hozzájuk a blogter.hu felületén.[7]

Kezdetekben a jelenleginél jóval kisebb, 9 fős szerkesztőség működött. A mai szerkesztőség összesen 95 főből áll, aminek kb. 40%-a belső, 30%-a külső munkatárs, a maradék 30% pedig hírügynökségi vagy céges „beszállító”. Külső munkatársakat kizárólag a cég keres, és jellemzően állandó külsősök dolgoznak náluk.[7]

Nádori Péter hosszabb kitérő után, 2008-ban tért vissza a portálhoz.

2009 szeptemberében új megjelenést kapott a portál.[8] Az új verzióban a címoldal a korábbinál több belső tartalom felé mutat közvetlenül.

2010. február 1-jétől a korábban az Index-nél dolgozó Vaszily Miklós lett a lapot kiadó Origo Zrt. vezérigazgatója. A feladata a portál és kapcsolt részei (pl. iWiW) nyereségessé tétele, a hirdetési bevételek növelése lett.[9] 2010-11-ben több indexes újságíró átjött a laphoz.

2011 augusztus végén ismét megújult a dizájn. Nagy képes cikkajánló, egységesített méretű képek, több szín és szellősebb hasábok mellett személyre szabható lett a címlap tetején lévő cikkajánló. A saját fejlesztésű megjelenést szemkamerával is tesztelték.[10]

2011. szeptember 29-én váratlanul bejelentették, hogy november 2-án közös megegyezéssel távozik Weyer Balázs főszerkesztő és Nádori Péter, előbbi helyét az indexes Gazda Albert vette át.[11]

2013. június 4-én megváltozott a hírportál arculata, a logójából elhagyták a szögletes zárójeleket is.[12]

2013 novemberétől Sáling Gergő volt az Origo főszerkesztője, a 2014-es országgyűlési választásokat követően azonban az Origo működésébe is egyre nyíltabban beavatkozott a politika, ennek jeleként érzékelték, mikor Sáling 2014 nyarán távozott. Sáling menesztését a megváltozott médiafogyasztási szokásokkal indokolták, de a váltást hírek szerint a választást megnyerő Fidesz miniszterelnökségi miniszterének, Lázár Jánosnak külföldi hotelszámlájáról szóló cikke váltotta ki (aminek az adataihoz csak peres úton sikerült hozzáférni). Értesülések szerint Lázár már 2013-ban megegyezett az Origo Zrt.-t tulajdonló Magyar Telekom akkori igazgatójával, hogy cserébe az állam által biztosított frekvenciákért, melyek létfontosságúak voltak a Telekom elsődleges bevételeihez, a Telekom odahat az Origora, hogy kevésbé legyen kormánykritikus. A politikai nyomásgyakorlás vádjaira csak cáfolatok érkeztek. Sáling távozásával a portál jelentős szerkesztői állománya is felmondott.[13][14][15] 2014 júniusától Pálmai L. Ákos lett a főszerkesztő, aki az azt megelőző négy évben az Origo Zrt. televíziós és webvideo üzletágát irányította.[16]

2015-ben a Magyar Telekom meghirdette eladásra az Origot, miután a német anyacég Deutsche Telekom Európában mindenhol csökkentette médiaérdekeltségeit. Több médiacsoport is jelentkezett vásárlási szándékkal, de a cég végül az év végén a Száraz István vezette, VS.hu-t is birtokló New Wave Mediához került. A New Wave a cseh Bawaco médiabefektetőjé, amely Szemerey Tamáshoz, Matolcsy György jegybankelnök unokatestvérének érdekeltségéhez tartozik. A New Wave-hez hitelek és támogatások címén több mint 600 millió forint folyt be, mely a Magyar Nemzeti Bank hitelprogramjából és egyéb támogatásából származott.[17][18][19][20] Pálmai L. Ákos a tranzakciót követően távozott az Origotól, helyét György Bence vette át.[21]

2017 elején több korábbi munkatárs is távozott az Origotól, voltak, akiket kirúgtak és voltak, akik szolidaritásból mondtak fel. Értesülések szerint erre a portál megváltozott, kormánybarát hangneme miatt került sor.[22][23] Mártha Bence, a sportrovat korábbi újságírója úgy fogalmazott, hogy „hitvány hazugsággyárat csináltak a lapból”, amivel az Origo elvesztette a hitelét és a karakterét, így pedig az olvasottságát és elérhetőségét is,[24] Birkás Péter, az Origo techrovatának volt újságírója pedig szintén nyíltan kijelentette, hogy az oldal értelmetlen szervilizmusa miatt mondott fel.[25]

2017 áprilisában Száraz köremailben tudatta, hogy az Origo Media nevet változtatott New Wave Media Group Zrt.-re.[26] Ugyanekkor, április 13-án az Anonymus hackercsoport a portál összes cikke alatt kommentek ezreit jelentette meg, ezzel a szöveggel: „Nem tágítunk innen, amíg az origo ki nem vonszolja magát a kormánypártok végbeléből, és az egész putyinista propagandaoldal be nem zárja kapuit.” Az Origon ezután megszüntették a kommentelés lehetőségét, melyet azóta sem állítottak vissza.[27]

2017. június 28-án adták hírül, hogy az Origo Matolcsy Ádámhoz, Matolcsy György jegybankelnök fiához került, miután Száraz eladta a New Wave Media Group Zrt.-t a Matolcsy Ádám tulajdonában lévő Magyar Stratégiai Zrt.-nek. A Magyar Stratégiai Zrt. egyebek mellett Magyarország egyik legnagyobb múltú bútorgyártó manufaktúrája, a Balaton Bútor Kft. közvetett tulajdonosaként ismert. Kiderült az is, hogy az Origo „E-mail 2.0” nevű projektjére 340 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott.[28][29] Matolcsy Ádám szerint tévesek a vádak, miszerint az Origo a tulajdonosváltások során egyre inkább kormánypropagandát közvetít, szerinte ez egy lejáratókampány része.[30] Az Együtt párt közleménye szerint Matolcsy György fiának Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György jegybankelnök tették lehetővé a vásárlást azzal, hogy hozzáférést biztosítottak neki adófizetői pénzhez, állami banki hitelhez és más támogatásokhoz, mert a Fidesz csak pórázon tartott sajtót képes elviselni, ezért csináltak az ország egyik legszínvonalasabb internetes oldalából is silány propagandaoldalt.[31]

2017 szeptemberében a Fidelitas két volt tagja, Bordács Bálint és Both Hunor tűnt fel a lap impresszumában, mint „belpolitikai újságírók”.[32] Szeptember 21-én György Bence távozott az Origo éléről.[33]

2017. október 12-én az Origo filmrovatának teljes tagsága bejelentette felmondását, miután Bordács Bálint tudtukon kívül egy „migránsozó” kritikát jelentetett meg két filmről, ami a harmadik Orbán-kormány migránsellenes kampányával vállal közösséget. A rovat volt dolgozói ennek hatására jelentették be felmondásukat, hangsúlyozva, hogy teljesen elzárkóznak ettől a szellemiségtől.[34]

Főszerkesztők[szerkesztés]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. ^ a b Az információ autentikus forrásból származó hiteles közlés. A közlést tartalmazó hivatalos e-mailt archiváltuk, szövegét az OTRS-eléréssel rendelkező szerkesztők a 2006101710008538 ügyszám alatt olvashatják. Aki meg szeretne bizonyosodni az információ valódiságáról, lépjen kapcsolatba az OTRS-eléréssel rendelkezők valamelyikével!
  2. 444.hu. (Hozzáférés: 2016. március 17.)
  3. Ezt a címet hagyományosan a fenti alakban írják. A magyar helyesírás szabályai szerint azonban a következő forma lenne a helyes: Origó. Indoklás: AkH.12 203., OH. 232., 237. o.
  4. http://dkt.hu/blog/ujbol-taroltak-a-sportesemenyek-augusztusi-dkt-toplistak DKT toplista, 2016 augusztus
  5. Pár év alatt a Fidesz elfoglalta a magyar sajtót”, Index.hu, 2016. november 29. (Hozzáférés ideje: 2017. július 6.) 
  6. Egyetlen kép, ami megmutatja a különbséget az újságírás és a fideszes propaganda között”, 2017. május 16. (Hozzáférés ideje: 2017. július 6.) 
  7. ^ a b c Forrás: Weyer Balázs szóbeli közlése 2007. október 30-án. Az interjút Balaton András és Hergovits Gergő készítette.
  8. Megújul az Origo címlapja – Origo, 2009. szeptember 2.
  9. Vaszily és Novák az Origo élén – Computerworld.hu, 2010. január 22.
  10. Új dizájnt kapott az origo – Socialtimes.hu, 2011. augusztus 31.
  11. Távozik az Origo éléről Weyer és Nádori – Emasa.hu, 2011. szeptember 29.
  12. Már az Origo sem a régi”, Origo, 2013. június 4. (Hozzáférés ideje: 2013. június 4.) 
  13. Figyelő: A Fideszben bekattant, hogy az Origo beperelte a kormányt. hvg.hu (2014. jún. 12.).
  14. Politikai okokból kellett távoznia az Origo főszerkesztőjének, állítja egykori helyettese 444.hu, 2014. augusztus 22.
  15. A Telekom már tavaly átengedte az Origót a kormánynak 444.hu, 2014. június 5.
  16. Új főszerkesztő az Origo élén Origo, 2014. június 3.
  17. A Telekom eladta az Origót a VS-t kiadó New Wave Médiának 444.hu, 2015. december 17.
  18. Origo.hu/mindenaron valasz.hu, 2015. augusztus 18.
  19. Ki vette meg valójában az Origót? mno, 2015. december 19.
  20. És akkor megtudtuk, hogyan dőlt a közpénz haverokhoz, rokonokhoz Index, 2016. április 24.
  21. György Bence az Origo új főszerkesztője 444.hu, 2016. március 17.
  22. Újabb újságírókat rúgtak ki az Origótól Index, 2017. március 2.
  23. Felmondott egy teljes rovat az Origóban Index, 2017. március 3.
  24. Elbocsátott origós: Hitvány hazugsággyárat csináltak a lapból Index, 2017. március 10.
  25. Értelmetlen szervilizmus miatt távozott az origós újságíró Index, 2017. március 27.
  26. Ezt a nem akármilyen e-mailt kapták az Origo munkatársai Száraz Istvántól 24.hu, 2017. április 21.
  27. Még nem döntött az Origo, mit tegyen a kommentháborúban 24.hu, 2017. április 25.
  28. Matolcsy fiához került az Origo 24.hu, 2017. június 28.
  29. Volt tulajdonosa elmondta, miért vált meg az Origótól 24.hu, 2017. június 30.
  30. Matolcsy Ádám: Az Origót én nem tartom propagandaoldalnak 24.hu, 2017. június 28.
  31. Az Együtt visszavenné az Origót 24.hu, 2017. június 29.
  32. Két volt fidelitasos igazolt újságírónak az Origóhoz 444.hu, 2017. szeptember 5.
  33. Távozik György Bence, az Origo tartalomigazgatója HVG, 2017. szeptember 21.
  34. Felállt az Origo teljes filmrovata egy migránsozó cikk miatt HVG, 2017. október 12.

További információk[szerkesztés]