444.hu

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Jump to navigation Jump to search
444
Adatok
Típus internetes újság

Ország  Magyarország
Alapítva 2013. április 29.
Ár ingyenes
Tulajdonos Magyar Jeti Zrt.
Kiadó Magyar Jeti Zrt.
Főszerkesztő Uj Péter
Nyelv magyar
Politikai ideológia liberalizmus
Székhely 1024 Budapest, Margit körút 5/b

A(z) 444.hu weboldala

A 444.hu egy magyarországi internetes hírportál.

Története[szerkesztés]

A 444.hu portált 2013. április 29.-én alapította Uj Péter, az index.hu egyik volt főszerkesztője több volt munkatársával együtt.[1] 2015-ben Rényi Pál Dániel és Szily László is csatlakozott a hírportálhoz.

A szerkesztőségben elismert újságírók kapnak helyet, például a főszerkesztő, Uj Péter MÚOSZ (Magyar Újságírók Országos Szövetsége) Flekk és Joseph Pulitzer-emlékdíjas, Magyari Pétert Minőségi Újságírásért díjjal ismerték el, Plankó Gergő pedig 2013-ban Junior Prima díjat kapott. A főszerkesztő-helyettes, Mészáros Zsófia a Forbes összeállítása szerint szerepel az 50 legbefolyásosabb magyar nő listáján.

2014-ben Soros György alapítványától, az Open Society Foundationstól 49 500 dollár (több, mint 10 millió forint) támogatást kapott a parlamenti választással kapcsolatos rendellenességek nagyközönséghez való eljuttatására. Bár a támogatás tényét Uj Péter főszerkesztő már 2014-ben elismerte a Magyar Nemzetnek,[2] a feltevések szerint az orosz titkosszolgálat által üzemeltett[3][4][5][6][7][8][9] – a Demokrata Párt vezetésének feltört levelezését nyilvánosságra hozó – DCLeaks két évvel később publikálta a már ismert tényt. A dokumentum állítólag az Open Society Foundations által támogatott szervezeteket és a kapott összegeket listázza. A hírt a magyar kormánypárti sajtó is átvette, elhallgatva a tényt, hogy az információt már két éve maga a főszerkesztő hozta nyilvánosságra.[10][11][12] A pályázaton elnyert támogatásból fejlesztették a 14! nevű mobilos alkalmazást, amellyel a kampány során fotókat és információkat lehetett megosztani.[13]

2017 májusától a 444.hu az olvasóitól is kér anyagi támogatást, hogy minél több jó cikket és videót tudjanak készíteni.[14]

Tevékenység[szerkesztés]

A 444.hu különböző internetes platformokon is megjelenik (Facebook, Instagram, Ask.fm, Snapchat, YouTube).

Az oldalon rendszeresen megjelennek különböző társadalmi trendekkel, kérdésekkel foglalkozó átfogó riportok, amelyeket Ács Dániel, Tamás Bence Gáspár és Botos Tamás készítenek. Videósorozatban mutatták be például a magyar youtuberek főbb témáit, konfliktusait, az ask.fm sztárjait, a herbálozás veszélyeit, a függők mindennapjait.

Rapháború című sorozatuk pedig a csatorna egyik legnépszerűbb videója. Megosztó riportot készítettek egy homoszexuális magyar escortfiúval, Gagastar Milánnal, illetve a radikális szélsőjobboldali nézetei miatt országosan ismert érpataki polgármesterrel, Orosz Mihály Zoltánnal is.

Az oldal emellett részt vett a Ki Mit Tube eddigi két évadának közvetítésében, lebonyolításában. A szerkesztőség pár tagja helyet kapott a zsűriben.

Arculat[szerkesztés]

A 444.hu arculatát alapvetően meghatározzák a gifek, amelyek cikkeket illusztrálnak, illetve a saját készítésű, gyakran szatirikus ábrák, képek. 2014 szeptemberében bevezették a TLDR-t, amely nagyobb formátumú, hosszabb cikkek, elemző publicisztikák közlésére alkalmas.

Az oldal hangvételére általánosságban jellemző a humoros hangvétel, időnként önironikus módon is. Egyes újságírók pedig a gonzó újságírás irányvonalát követik.

A 444.hu-hoz több tematikus oldal is kapcsolódik, ilyen például a Mivoltma, amely népszerű mémeket mutat be, az amerikai BuzzFeedhez hasonló stílusban. Nőkkel és szociális helyzetükkel kapcsolatos cikkek a Feminfon jelennek meg, sokszor a bulvársajtóban népszerű történetekre, vagy közéleti eseményekre reagálva, míg az Északi nyitás nevű oldal a skandináv országok társadalmi trendjeiről szóló cikkeket közöl.

A 444.hu megalapozatlan állitásokat tett Kálomista Gáborról[15] valamint a ferencvárosi önkormányzat parkolási és bérbeadói gyakorlatáról.[16] További helyreigazításra kényszerültek a Mészáros Lőrinccel, Spéder Zsolttal, a magyar közbeszerzési rendszerrel és más, további ügyekkel kapcsolatban.[17]

Kommentelés[szerkesztés]

A 444.hu 2016 januárjában szigorított a kommentelés szabályain, bevezette az előmoderációs rendszert, hogy a gyűlöletkeltő kommenteket és a trollokat kiszorítsa a cikkek alatti platformról. A rendszer lényege, hogy a hozzászólások 90%-át posztoló kommentelők felkerülnek egy listára („white list”), így a hozzászólásaik előmoderálás nélkül jelennek meg, míg a listán nem szereplőkét ellenőrzik. A listára való felkerülés feltétele az oldalon közölt szabályok betartása.

A 444.hu és 888.hu összevetése[szerkesztés]

A 121212.hu – amit Györfi András alapított – közéleti médiaszolgáltatásként 2015 novemberétől[18] összevetette a 888.hu és a 444.hu véleményeit Magyarország és a világ eseményeit bemutató témákban. 2016 január végén érdektelenség miatt bezárt a két portált összevető oldal.[19]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. Elindult Uj Péter portálja, a 444.hu. ujszo.com, 2013. április 29. (Hozzáférés: 2018. március 22.)
  2. Soros tovább pénzeli Bajnaiékat, Magyar Nemzet, 2014. május 8.
  3. Does a BEAR Leak in the Woods?”, Threat Connect, 2016. augusztus 12. 
  4. Meyer, Josh: Experts: Same Russians hacked Olympic whistleblower, Democrats. nbcnews.com . NBC News, 2016. augusztus 27.
  5. Paletta, Damian. „Democrats Brace for More Leaks From Hackers”, 2016. augusztus 15. 
  6. DuVall, Eric: Suspected Russian hackers release lawmakers' personal information. upi.com . United Press International, 2016. augusztus 13.
  7. Riley, Michael: Russian Hackers of DNC Said to Nab Secrets From NATO, Soros. Bloomberg.com . Bloomberg News, 2016. augusztus 11.
  8. Hattem, Julian: Thousands of Soros docs released by alleged Russian-backed hackers. thehill.com . The Hill, 2016. augusztus 15.
  9. Kaplan, Rachel: George Soros hacked, documents posted online. israelnationalnews.com . Arutz Sheva, 2016. augusztus 16.
  10. Civil újságírás: Soros-pénzből küzdött a választási csalások ellen a 444. Mandiner.hu, 2016. augusztus 15. (Hozzáférés: 2016. augusztus 16.)
  11. List of European Elections 2014 Projects - 19. oldal, Open Society Initiative for Europe (OSIFE)
  12. 888.hu: Ennyi pénzt költött Soros, hogy meghekkelje a belpolitikát Magyarországon. 888.hu, 2016. augusztus 15. (Hozzáférés: 2018. január 6.) „A 444.hu ötvenezer dollárt kapott 2014-ben Soros György Open Society-hálózatától, hogy olvasói bevonásával – a civil újságírás égisze alatt – a 106 egyéni választókerületben felvegye a küzdelmet a választási visszaélésekkel szemben. Erről eddig nem tudhatott a nyilvánosság, ugyanis ezek az adatok a nemrég kiszivárgott Soros-hálózat levelezéseiből derültek ki.”
  13. Olvasóinkhozhöznak, 444, 2017. április 18.
  14. Mostantól te is segíthetsz, hogy még jobb legyen a 444 - 444.hu, 2017. május 10.
  15. Kft., New Wave Media Group. „Kétmilliójába került a 444-nek, hogy hazudott”, http://www.origo.hu/ (Hozzáférés ideje: 2018. április 29.) (hu nyelvű) 
  16. Dénes, Csurgó. „Jogerősen pert vesztett a Ferencváros a 444-gyel szemben” (Hozzáférés ideje: 2018. április 29.) (hu nyelvű) 
  17. helyreigazítás - 444 (hu-HU nyelven). 444. (Hozzáférés: 2018. április 29.)
  18. 444.hu + 888.hu = 121212.hu?. Atv.hu. 2015. november 18.
  19. 121212.hu. [2016. május 7-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2016. május 7.)

További információk[szerkesztés]