Vita:Spanyolnátha

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez

A bevezetőben a járvány áldozatainak száma meglehetősen csapongó módon van megfogalmazva: az első két évben 1 millió (a járvány összesen három alkalommal bukkant fel 1918 és 1919 során, szóval az első két a járvány teljes időtartam), majd a zárójelben min 2 max 10 millió, majd hivatkozva az angol 1918 flu pandemic oldalra 50 - 100 millió halálos áldozatról téve említést. Ez két nagyságrendnyi ingadozás, az sok. Ez a forrás: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3291398/ cca 50 millió áldoztról beszél globálisan. Másik, az elnevezésről: "az angoloknak flandrische Grippe, vagy egyszerűen csak flu volt". Nekem a flandrische Grippe kevéssé hangzik angolul, az előbb idézett forrás Spanish influenza-ként hivatkozik a járványra, az angol nyelvű "1918 flu pandemic" szócikk a Spanish flu-ként említi, és a magyar szócikkben is előfordul a three day fever kifejezés, ezek legalább angolul vannak.


Ha a cikkben egybe van írva, akkor a szócikk nevében miért van különírva? misibacsi 2007. május 5., 11:44 (CEST)[válasz]

A William Walker-re való hivatkozás szerintem hibás, egy másik Walker-re muatat. (Bocs, nemtom hogyan kell javítani)

  • A hiba biztos és szembeötlő, mivel halála éve a többivel egyezően 1918, de születéséé 1906, és egy 14 évesen elhunyt gyermek aligha lehet "a 20. század első felének legismertebb angol búvára, a winchesteri bencés székesegyház alapzatának megerősítője"
  • Javítási javaslat:
Enwikire át > Enwikin William Walker beírása a keresőbe > 28 William Walkert kapunk > de köztük csak egy hunyt el 1918-ban.
Ez a William Walker búvár és ő halt meg a szócikk szerint is 1918-ban, és 1869-ben született.
Így (1906-1918) helyett (1869-1918) írandó.
  • Ez csak egy a javítandók közül. A felsorolásban "Anton Dilger (1884–1918) német-amerikai orvos" következik. Walkernél az évszámpár a sor végén találhateó, Dilgernél rögtön a név után; a következetességért Walkernél is ehhez igazítjuk.
  • A "Híres áldozatai" szakasz hét személyt sorol fel, de a többi öt személynél hiányzik a születés-halál évszámpár, amely pótlásra vár. Továbbá a nevek felsorolása nélkülözi a rendező elvet. Javasoljuk, hogy az 1918-ban elhunytak elhalálozási napjuk sorrendjében szerepeljenek.
--*feridiák vita 2011. október 13., 01:54 (CEST)[válasz]

"Híres áldozatai" szakasz jelenlegi változata[szerkesztés]

"Híres áldozatai" szakasz javított változata[szerkesztés]

Problémáról problémára[szerkesztés]

  • Az eddigi javítások eredményeinek a Vitalapról a Szócikk lapjára átvitellel fordulóponthoz értünk.
  • A Szócikk így kezdődik: A spanyolnátha („La Grippe”) 1918–19-ben az influenza A vírusának első és egyúttal legpusztítóbb világméretű járványa volt...
  • A felsorolt híres áldozatok mind 1918-ban hunytak el. Egyetlen személy kivételével, aki 1922-ben hunyt el, tehát évekkel a járvány után.
  • IV. Károly király szócikkében ez olvasható:"Családja körében halt meg spanyolnáthában, a Quinta do Monte villában 1922. április 1-jén." Ez ütközik a járvány időpontjával.
  • A spanyolnátháról szóló szócikk német változatában (Spanische Grippe) a járvány híres halottaiból Guillaume Apollinairetől Max Weberig 26 személyt sorolnak föl, de ebben IV. Károly nem szerepel!
  • Ezért a javításokat átvezetem, a nyitott kérdésben pedig megnyitom a vitát, kérve észrevételeiteket.
-*feridiák vita 2011. október 13., 03:07 (CEST)[válasz]

Károly király őslakó, az én bővítésem előtt már benne volt a cikkben. Szalakóta vita 2011. október 13., 16:47 (CEST)[válasz]

  • Köszönöm és tudomásul vettem a tájékoztatást. Részemről a kérdés nem az, hogy ki tette be, hanem hogy indokolt-e, hogy benne maradjon, és ha nem, ki vegye ki.
  • Ezért megkérdem, van-e valakinek kifogása az ellen, hogy a "Családja körében halt meg spanyolnáthában, a Quinta do Monte villában 1922. április 1-jén" mondatból kivegyem a "spanyolnáthában," részt?
  • Ha nem kapok ez ellen meggyőző érveket, a "budaörsi csata" jubileumi évfordulója napján minden további nélkül kiveszem.--*feridiák vita 2011. október 22., 21:25 (CEST)[válasz]

Javítottam a philedalphiai elhalálozottak számát, mert a közel kétmillió ember egy nap alatt kirívóan sok, az angolból átraktam az ott közölt számot, azaz 4597-et. --Zemy vita 2012. július 12., 22:25 (CEST)[válasz]

Nem értem...[szerkesztés]

... a bevezetőből ezt: „a két évben mintegy 1 millió (a legszerényebb becslések szerint 2 millió, a legmerészebbek szerint 10 millió)”. Az 1 millió helyett nem egy 2 millió és 10 millió közötti szám kellene álljon? – Vépi vita 2016. szeptember 22., 17:16 (CEST)[válasz]

Ebola[szerkesztés]

"Ezzel a „teljesítményével” a spanyolnátha az emberi történelem legtöbb áldozatot szedett járványa volt, amíg nem jött az ebola."
Tudomásom szerint az ebolának több nagyságrenddel kevesebb áldozata volt eddig. Az lehet, hogy az ebola mortalitása nagyobb, de sok más régi betegségé is.
Itt tudomásom szerint nem a nagy mortalitás vagy a különleges fetőzőképesség hozta a rengeteg áldozatot, hanem a különleges helyzet, a háború vége, ami miatt extra sebességgel tudott terjedni.
2. Úgy tudom, ma már ismert az a franciaországi angol katonai kórház, ahonnan nagyon nagy valószínűséggel elindult a járvány. Nem kéne ezt is bevenni?
– ZorróAszter vita 2017. július 9., 23:59 (CEST)[válasz]

Ady Endre[szerkesztés]

Valaki mindig törli Adyt az áldozatok közül. Szalakóta vita 2020. március 21., 17:05 (CET)[válasz]

Van rá megbizható forrás? Annak idején az iskolában is tanultuk, hogy Kaffka Margit spanyolnáthában halt meg, de Adyról soha nem hallottam (persze, attól még igaz lehet). Wikizoli vita 2021. április 8., 13:02 (CEST)[válasz]
Itt például az szerepel a halálozási bejegyzésben, hogy a halál oka "szervi szívbaj". Wikizoli vita 2021. április 8., 13:17 (CEST)[válasz]

Halálozási arány[szerkesztés]

A cikkben két helyen szerepel halálozásra vonatkozó aránypár, de a kettő együtt bztosan nem helyes.

- "a Föld teljes lakosságának mintegy 3-5 százalékát[1] elpusztította" - "A pontos adatok hiányában a letalitást sem lehet pontosan megadni; mindenesetre legalább 2,5%-ra teszik a közönséges influenza 0,1%-ával szemben."

Mivel a letalitás a fertőzéstől megbetegededők és az abban elhunytak aránya, így semmiképpen nem pusztulhat ki nagyobb arányban az emberiség, mint a letalitás értéke.

Mivel feltételezhetően a letalitást pontosabban kalkulálhatták, mint az össz áldozatok számát, így a teljes népesség (ekkor kb 2mrd fő) 70-80%-ának (ez a nyájimmunitás szinte biztos kialakulása) átfertőződése esetén, a 2,5% letalitással számolva, maximum 35-40 millió fő halhatott bele a járványba, ami az emberiség 1,75%-a volt abban az időben. – Aláíratlan hozzászólás, szerzője 80.99.175.98 (vitalap | szerkesztései) 2021. április 5., 11:56‎

Sok a bizonytalanság ebben az adatban. Szalakóta vita 2021. április 10., 23:14 (CEST)[válasz]