Digi

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Digi Távközlési és Szolgáltató Kft.
DIGITV.jpg
Jelmondat Egyszerű a választás.
Típus magán
Alapítva 2004
Székhely 1134 Budapest, Váci út 35.
Iparág telekommunikáció
Termékek műholdas televízió, kábel televízió, internet, vezetékes telefon

A Digi Távközlési és Szolgáltató Kft. weboldala

A Digi-t 2004-ben alapították, magyarországi bevezetésére 2006 februárjában került sor. A cég tulajdonosa a RCS&RDS konzorcium, melynek többségi tulajdonosa Teszári Zoltán, romániai magyar vállalkozó.[1][2] A Digi kábeles/műholdas televízió-, kábeles/mobil internet-, és vezetékes telefon-szolgáltatást nyújt. Induláskor a cég műholdas televíziója Kelet-Magyarországon és a Dunántúl déli megyéiben terjeszkedett. A cég 2009. július 23-án elindította a Digi Sport nevű sportcsatornáját. A 2004-ben alapított cég az EPA-HCS néven 1994-ben alapított, később EMKTV (HDSNET) néven ismert cég infrastruktúráját használja, a cégek tulajdonosi szerkezete gyakorlatilag ugyanaz.

Digi TV[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A DIGI műholdas televízió szolgáltatása, a Digi TV, a műholdas és kábelpiacon az átlagos piaci áraknál jóval alacsonyabb árakkal indult,[3] emiatt a többi szolgáltató árcsökkentésre kényszerült. A cég a piacon négy hónap alatt csaknem negyvenszázalékos árzuhanást idézett elő. A Digi TV alig két csomagból állt induláskor. Az alapcsomagból (32–33 műsorból állt) és a prémium film csomagokból. Ez is arra késztette a műholdas és kábelszolgáltatókat, hogy az alapcsomagjukban jelentősen bővítsék a kínálatot, amit természetesen meg is tettek.[4][5] A Digi TV volt az első, amely az alapcsomagjába pornócsatornát is belerakott.[6] 2009 év végén a TvNetWork bejelentette, hogy anyagi és fizetési nehézségek érdekében több városban eladta műsor-szolgáltatási jogosultságát a Digikábelnek. Ezzel a DIGI 30%-os tulajdonjogot szerzett a TvNetWork Nyrt.-nél.[7]

Digi TV elleni támadások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A kábelszolgáltatók szerint több szempontból is aggályos volt az új szolgáltatás elindulása, ezért - akárcsak 1994-ben - a két szövetség, a UPC, T-Kábel, Fibernet, Antenna Hungária, Tarr, Zelka, PR-Telecom, Satel, Oritel, Kontech levélben fordult az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT), a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz (NHH), a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), az IHM-hez és Juhász Károly hírközlési ombudsmanhoz, hogy állásfoglalást kérjenek. A szakma álláspontja szerint a Digi TV által kínált alacsony szolgáltatások hátrányosan érintenék a kábeltévés vállalkozásokat, amelyek sok pénzt fordítottak korszerű hálózatok kiépítésre és fejlesztésekre.[8] A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) viszont nem indított versenyfelügyeleti eljárást a Digi TV szolgáltatását nyújtó Egyesült Magyar Kábeltelevízió Kft. (később: DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft.) ellen gazdasági erőfölény hiányában.[9]

Alig több mint fél év alatt 168 ezer előfizetőt szerzett a Digi TV, ezzel hamar felülmúlta a kezdeti várakozásokat, hiszen eredetileg csupán hetvenezres ügyfélkörre számítottak az év végéig. A nagy érdeklődés láttán kétszázezerre módosították a tervet (2006-2007). 2006 november végén egy második dekódert is elkezdtek kínálni, amely lehetővé teszi hogy két tévén különböző műsort nézzenek a lakásban, ami eddig a kábeltévé nagy előnye volt a műholdas szolgáltatással szemben.

Feltörték a Digi TV-t[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2006 nyarától internetről letölthető segédprogram segítségével feltörhető volt a Digi TV kódolása, és így ingyen nézhető volt a műholdról sugárzott adás. A Nagravision 2 kódolási rendszert használó német Premiere-csomag után a Digi TV-t is nézhetővé tették a trükkös hackerek. Az „ingyen tévé” PC-kártyával vagy úgynevezett okos beltérivel volt elérhető. Az illegális tévézés amúgy nem volt örökéletű dolog, egy kódváltás után bármikor elsötétűlt újból a képernyő, amíg valaki nem hozta nyilvánosságra a következő kódot. Becslések szerint 40-50 ezren tévéztek illegálisan az országban, ezért a Digi TV feltörésbiztos kódolást vezetett be.[10][11] 2010. augusztus 4-én a cég az összes csatornáról lekapcsolta a Nagravision 2 (feltörhető) kódolást és a televíziók már csak a Nagravision 3 rendszert támogató előfizetői kártyákkal működnek.[12]

Digi TV ügyfelei[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Kritikák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Az ügyfelek gyakran panaszkodnak a többi szolgáltatóhoz képest gyengébb képminőségre. A Digi TV állítja, a képminőség megfelelő, ha a parabolaantenna jól be van állítva.[14]

Régebben a vállalat műholdas szolgáltatásánál hátrány volt az is, hogy a Digi TV-t legfeljebb két tv-n lehetett nézni egy lakásban és az ügyfelek megrendeléstől számítva olykor hónapokat vártak a bekötésre.[15] Ez ma legtöbbször nem több egy hétnél.

DigiKábel[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A cég DigiKábel néven több, nagyobb városban folytat internet, telefon, kábeles műsor- és jelszétosztó szolgáltatást. A DIGI a kábelhálózatait folyamatosan fejleszti. A DigiKábel előfizetőinek száma 2009-ben 170 000 volt. A vállalatnak háromféle internethozzáférési szolgáltatása van: lanos (optikai/ethernet hálózaton), modemes (koaxiális hálózaton), illetve wifi (vezetéknélküli). A DIGI telefonszolgáltatása az úgynevezett VoIP (Voice over IP - Internetprotokoll alapú hangátvitel) technológián alapul. 2009 év végén a DIGI megvásárolta a TvNetWork Nyrt. 30%-át, ezzel bővítve a Digikábel kábelhálózatát több magyarországi nagyvárosban, többek között Budapesten, Szegeden és Pécsen is. A tényleges szolgáltatóváltás 2010 júliusában történt meg.[16]

Sikertelen mobiltender[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2008 októberében új mobilpályázatokat hirdetett meg a Nemzeti Hírközlési Hatóság annak érdekében, hogy élénküljön a verseny a telefon és az internet piacon.[17] A DIGI is pályázott, főleg a 450Mhz-es frekvenciára.[18] A DIGI ajánlata tűnt a legkedvezőbbnek, a cég 2011 januárjára 58,6 százalékos lefedettséget ígért, és a mobilszolgáltatást legkorábban már 2009 áprilisában elindította volna. Több sajtóértesülés szerint, viszont esélytelennek tűnt.[19] 2009 áprilisában az NHH váratlanul bejelentette, hogy nem lesz negyedik mobilszolgáltató. A hatóság a gazdasági válságra hivatkozott.[20]

Saját csatornák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Ismeretterjesztő[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

(Magyarországon a Discovery csatornák pótlására.)

Zene[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Sport[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Hír[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Film[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Digi Film (fizetős, prémium filmcsatorna)

Digi TV a határon túli magyaroknál[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2009 februárjában váratlanul az Echo TV-t és a TV6-ot kivették a szlovák, a szerb és a román Digi TV kínálatából, melyre többen felháborodtak.[21] 2009 nyarán elérhetetlenné vált az RTL Klub, a Cool TV, a Film+ és a Sportklub is a műholdas szolgáltatáson, a programcsomagok ára viszont változatlan maradt. A cég hivatalos indoklása szerint a televíziókkal lejárt a szerződésük, ezért vették ki őket a magyar csomagokból. A sajtó szerint viszont azért tűntek el a csatornák a kínálatból, mert nem fizették ki nekik a jogdíjat vagy az IKO Media Group (az IKO tulajdonában több magyar televízió is van) és a DIGI között megromlott a viszony.[22]

A Digi-Discovery kapcsolat megszűnése[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Digi TV 2012. november 20-án kivette műsorkínálatából a Discovery csatornákat.[23] A Digi TV szerint a Discovery túl sokat kért tőlük, és a csatornák benntartása a díjak emelésével járt volna; továbbá érvként hozták fel, hogy a Discovery csatornáinak mindössze 1%-os volt a nézettsége,[24] illetve hogy teljes mértékben kárpótolták a nézőket saját készítésű csatornáikkal.[25] Eközben a Discovery szerint jogtalan volt a (még élő) szerződés felbontása, nem próbálták a terjesztési díjakat emelni,[26] és aláírásgyűjtést szervezett, amit 13 ezren írtak alá.[27]

2013. május 10-én az NMHH 5 millió forintos bírságot szabott ki a Digi TV-re, mivel a Discovery csatornákat a vállalt határidő előtt, előzetes értesítés nélkül vette ki a csatornakínálatából, ezzel megsértve saját Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), továbbá késve tett eleget az NMHH-nak való 30 napos bejelentési kötelezettségének.[28][29]

Csatornák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Jegyzetek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  1. [1] Hiába tiltakoztak, mégis elindul a DigiTv
  2. [2] A jövő héten indul a Digi TV
  3. [3] Az olcsó román pornótól félnek a magyar kábelszolgáltatók
  4. [4] Árháborút robbantott ki a DigiTV
  5. [5] Újra árversenyt generálhat a Digi Tv tulajdonosa
  6. [6] Huszonnégy órás pornóval támad a Digi TV
  7. Tájékoztató korábbi TvNetWork ügyfelek részére. http://www.digikabel.hu
  8. [7] A kábelszolgáltatók szerint több szempontból is aggályos az új szolgáltatás elindulása.
  9. [8] DigiTV: kiállta az első támadást
  10. [9] Feltörték a DigiTV kódolását
  11. [10] Nem késlekedett a DigiTV, hogy megfossza az olcsó örömtől az előfizetés nélküli nézőket.
  12. Végleg átállt a Digi TV műholdas csomagja a Nagra3 kódrendszerre
  13. [11] A Digi TV műholdas szolgáltatásának 1 100 000 ügyfele van helyi szinten
  14. [12] Az ügyfelek a képminőségre és a lassúságra panaszkodnak...
  15. [13] Dupla Dual akció
  16. A Digi megvette a TvNetWork 30%-át. http://dtvnews.hu
  17. [14] Sokan szeretnének mobilszolgáltatóvá válni.
  18. [15] Két cég indult a 450 MHz-ért.
  19. [16] Lehet, hogy megvan a mobiltender nyertese.
  20. [17] Nem lesz negyedik mobilszolgáltató
  21. [18] Eltűnik az Echo TV a szlovák Digiből.
  22. [19] A magyar fociháború miatt maradt Barátok közt nélkül Erdély
  23. [20] A Digi-előfizetők a Discovery eltűnésén akadtak ki
  24. [21] A Digi szerint csak 1 százalék nézte a Discoveryt
  25. [22] A Discovery szerint a Digi szerződésszegő
  26. [23] Kilenc hónap kudarca a Discovery és a Digi TV közti csetepaté
  27. [24] Discovery Barátai
  28. [25] Büntetést kapott a Discovery eltávolításáért a DIGI
  29. [26] Nem érdekli a Digit az 5 milliós NMHH-bírság

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]