Simicska Lajos 2015-ös interjúsorozata

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez

Simicska Lajos 2015-ös interjúsorozata (sajtónyelven G-nap) alatt Simicska Lajos jobboldali nagyvállalkozó, médiatulajdonos 2015. február 6-án, több médiabeli beosztottjának összehangolt, meglepetésszerű felmondását[1] követően adott interjúit értjük. Ezzel vált nyílttá az úgynevezett Orbán–Simicska háború. Jellegzetességét az adja, hogy a vállalkozó addigi közéleti tevékenysége során kifejezetten elzárkózott a médiától, és 1999-től 2012-ig semmilyen fotó nem készült róla. Egy komoly konfliktus miatt ugyanakkor 2015. február 6-án számos interjút adott különböző médiumoknak, és válogatott trágárságokkal fejezte ki véleményét Orbán Viktor miniszterelnökről és korábbi beosztottjáról, az akkor a Magyar Hírlapnál dolgozó Bayer Zsolt újságíróról. Gondolatmenetét március 8-án folytatta, amikor a Mandinernek adott interjúban ügynökmúlttal vádolta meg Orbán Viktort.[2] Az interjúsorozat komoly hatást jelentett a Fidesz belső erőviszonyaira és a kormányzati kommunikációra is.[3][4][5]

Előzmények[szerkesztés]

2015. január 6-án látott napvilágot a terv, miszerint március 15-étől az M1 hírcsatorna lesz. 2015. február 3-án Lázár János bejelentette a reklámadó csökkentésének tervét, ami eddig az RTL Klubot érintette, ehhez kapcsolódóan pedig felmerült a csökkentett reklámadó áthárítása a kisebb társaságokra is.[6] Az interjúsorozat előestéjén, 2015. február 5-én Simicska Lajos interjút adott a Népszavának, amiben így fogalmazott: „Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót.”[7]

2015. február 6-án a Magyar Nemzet online felületén közlemény jelent meg,[8] miszerint „A mai nappal a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió alábbi vezetői lelkiismereti okokból benyújtották a fel-, illetve lemondásukat:”

Simicska Lajos interjúsorozata[szerkesztés]

Simicska Lajos az interjúsorozatában – nemritkán trágár kifejezésekkel – elmondta véleményét az Orbán-kormány oroszbarát politikájának ellenzéséről, az Orbán által felépített új rendszer diktatórikus vonásairól, valamint a vele szemben kritikus média „kicsinálásáról”. Több médiumban is bejelentette: médiaháborút indít Orbán Viktorral és kormányával szemben. Kihangsúlyozta, hogy médiumai innentől függetlenek lesznek,[9] ki fognak állni a kormány nyomásával szemben. Hangsúlyozta, hogy médiumai anyagilag stabil lábakon állnak, személyzeti politikáját tekintve pedig megválik az Orbán Viktorhoz közel álló személyektől, mivel véleménye szerint a politikus a médiapiac felett szeretne teljes uralmat.[10]

Simicska még aznap megvásárolta Liszkay Gábor tulajdonrészét a Magyar Nemzetben,[11] majd a felmondott korábbi alkalmazottjai helyett új, lojális kollégákat választott. A Magyar Nemzet élére Tóth Mariannát, a Lánchíd Rádió élére Schlecht Csabát. a Hír TV élére saját magát nevezte ki. Utóbb a médiumot eladta más, hozzá köthető cégeknek, és bizalmasa, Fonyó Károly lett a tévécsatorna vezetője.[12]

Az üzletember emellett személyes fizikai támadásoktól való félelmére is utalt,[13] ezt később azzal támasztotta alá, hogy több évtizednyi ismeretanyaga van Orbán Viktorról.[14]

Interjúsorozatának hatásai a médiára[szerkesztés]

Simicska médiáit nagy részben a második Orbán-kormány idején erősítették meg állami hirdetésekkel,[15] így a Class FM és Music FM kereskedelmi rádiókat, a hírcsatornaként működő Lánchíd Rádiót és Hír TV-t, valamint a nyomtatott sajtóban a Magyar Nemzet, valamint a Metropol napilapokat és a Heti Válasz hetilapot.[16] Óriásplakát-érdekeltségein (a Publimonton, az EuroAWK-n és a Mahir Cityposter-en) rendszeresen tűntek fel az államhoz kötődő szereplők hirdetései, így pl. a Magyar Posta, a Szerencsejáték Zrt., valamint a közvetlenül a lakossággal kapcsolatban nem álló Magyar Villamos Művek ismertetői.[17] Ezek mindegyikét érinti a reklámadó bevezetése, így Simicska cégei számára ez fontos bevételkiesést jelent.[18]

Simicska beszéde számos nemzetközi médium, így a Reuters,[19] az osztrák Kleine Zeitung,[20] a németországi Die Presse,[21] valamint a Stern[22] figyelmét is felkeltette.

A beszédet követő másnap számos országos médium címlapon idézte Simicska Lajos szavait, így pl. a Blikk és a Bors, a Népszabadság és a Népszava kiemelten foglalkozott a kérdéssel, míg a saját tulajdonában álló Magyar Nemzet visszafogottabb stílust vett fel. A Magyar Hírlap a Simicska-médiumokat elhagyó újságírók pártján állt, ezt Széles Gábor, a Magyar Hírlap tulajdonosa saját gondolataival fejezte ki.[23]

2015. március 9-én Simicska újabb fontos bejelentést tett a Mandinernek és az ATV-nek: véleménye szerint nem zárható ki, hogy Orbán Viktor jelentéseket írt róla. Sejtése szerint a Budapesten hiányzónak vélt állambiztonsági iratok fellelhetőek Moszkvában, és fény derülhet Orbán ebbéli tevékenységére.[2]

Politikai reakciók az interjúkra[szerkesztés]

A Fidesz meglehetősen kényes helyzetbe került az ikonikus üzletember megállapításai kapcsán. Másnap a kormányoldalon csak Tuzson Bence frakciószóvivő reagált, aki szerint a párt senkivel sem kíván háborúzni. Eleinte a miniszterelnök nem kommentálta a vádakat, ugyanakkor újságírói kérdésre úgy fogalmazott, hogy sem ő, sem a kormány nem vesz részt ilyen jellegű vitákban.[24]

Schiffer András LMP-társelnök a kormány kiszámíthatatlan viselkedésében keresett párhuzamot Simicska és a kormány egyre elmérgesedő viszonyának hátterében.[25]

Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció vezetője Simicska Lajos és Puch László korábbi szocialista pártpénztárnok kapcsolatára utalva fogalmazta meg negatív véleményét a magyar politika finanszírozási helyzetéről.[26]

Az MSZP komolyabb bejelentést csak Simicska ügynökváddal kapcsolatos kijelentései után tett, és parlamenti vizsgálóbizottság felállítását követelte.[27] A pártot bírálat érte amiatt, hogy nem szólalt meg korábban az üzletember februári interjújával kapcsolatban.[28]

Politikai elemzők, újságírók, véleményalkotók nyilatkozatai[szerkesztés]

A 444 portál vezércikkében kérdésnek nevezte, hogy milyen módon tud Simicska Lajos kárt okozni a Fidesznek, és a kétharmad lebontását nevezte meg, mint egy komoly ütési lehetőséget a párt ellen.[29] Simicska Lajos fontos hátországában, Veszprém megye két választókerületében is időközi választást tartottak, amelyek közül mindkettőt elveszítette a Fidesz, így kétmandátumos vereséget szenvedett el. Veszprémben Kész Zoltán független, míg az ajkai-tapolcai körzetben Rig Lajos jobbikos politikus lett az országgyűlési képviselő. Az ATV és az Index olvasói Simicskát sejtették a Fidesz győzelmének egyik megakadályozójaként.[30][31] A 2015-ös tapolcai választást több közvélemény-kutatás adataival ellentétben a Jobbik jelöltje nyerte. Lázár János emögött is Simicska médiatámogatását gyanította fontos tényezőként.[32] A Hetek hetilap és a Népszabadság elemzői a Fideszen belüli konfliktusok megerősödésére és ezek kormányzati személycserékre való hatására tettek utalásokat.[3][33]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. https://index.hu/kultur/media/2015/02/06/lemondott_a_simicska-medibirodalom_teljes_vezetese/
  2. a b Stumpf András: Simicska a Mandinernek: Orbán odajött hozzám, és azt mondta, jelentenie kell rólam. Mandiner, 2015. március 8. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  3. a b Orbán új korszakot nyitna. Hetek, 2015. május 15. [2016. március 4-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  4. Farkas György: Leveleznek Orbán és Simicska emberei. 24.hu, 2015. június 4. [2015. július 29-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  5. Angel Marianna: Balog nem nyilatkozott a Hír TV-nek, mert Simicska megsértette bajtársát. 24.hu, 2015. május 7. [2015. július 25-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  6. Német Tamás – Szabó Zoltán: Reklámadó: legyűrte a kormányt az RTL. Index.hu, 2015. február 3. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  7. Simicska: akkor totális háború lesz. Népszava Online, 2015. február 5. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  8. Közlemény. mno.hu, 2015. február 6. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  9. Erdélyi Katalin: Simicska Lajos: “A mi médiánk ellen fog állni, és kurvára le fogja szarni, hogy az Orbán mit akar”. Átlátszó.hu, 2015. február 6. (Hozzáférés: 2016. június 14.)
  10. A nap, amikor minden megváltozott Simicska Lajos médiacsoportjában. [2015. július 6-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. június 5.)
  11. Simicska: „Nem hagyom lenyomni magam”
  12. Már nem Simicska a Hír Tv elnöke
  13. Simicska Lajos: Kinyírnak, lelőnek, elüt egy autó. [2015. július 7-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. június 5.)
  14. Simicska „35-40 évnyi munícióval” rendelkezik
  15. Engedett az árból Simicska cége
  16. Így épült fel Simicska médiabirodalma
  17. Állami milliárdok mennek Simicskáék plakátcége felé
  18. Elfogadták a reklámadót: az államtitkárba fojtották a szót. [2015. május 29-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. június 5.)
  19. Hungarian oligarch turns on his former ally PM Orban
  20. Ungarn: Streit zwischen Medienzar und Orban eskaliert
  21. Ungarn: Medienzar erklärt Orban den "totalen Krieg". [2015. február 7-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. február 7.)
  22. Ungarn: Weggefährte und Oligarch Simicska bricht mit Orban. [2015. február 7-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. február 7.)
  23. [Magyar Hírlap 2015. február 7-ei cikksorozata]
  24. Orbán Viktor lesöpörte Simicska gecizését
  25. Schiffer trágárkodott a házban
  26. Gyurcsány a Simicska-Puch tengelyről, a 70-30 százalékról
  27. Összehívná a nemzetbiztonsági bizottságot Simicska miatt az MSZP
  28. Simicskának udvarol az MSZP
  29. Megnyerheti még Simicska ezt a háborút Orbán ellen?
  30. Simicska okozta a Fidesz veszprémi vereségét?
  31. Kész Zoltán kiütötte a Fideszt Veszprémben
  32. Lázár: Nagy szerelem van kibontakozóban Simicska és a Jobbik között
  33. Megtalálták Vida Ildikó utódját?

Külső hivatkozások[szerkesztés]