Radio télévision belge de la communauté française

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF)
Logo de la Radio-télévision belge de la Communauté française.png

Alapítva 1977. december 12.
Típus közszolgálati médium
Tevékenység rádiós és televíziós műsorszórás
Székhely Brüsszel (é. sz. 50° 51′ 11″, k. h. 4° 24′ 06″)
Tagság EBU
Nyelvek francia
Vezérigazgató Jean-Paul Philippot
Költségvetés 316 millió euró (2012)[1]
Működési régió Francia Közösség
Dolgozók száma 1.961 fő
Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF) (Belgium)
Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF)
Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF)
Pozíció Belgium térképén
é. sz. 50° 51′ 11″, k. h. 4° 24′ 06″Koordináták: é. sz. 50° 51′ 11″, k. h. 4° 24′ 06″
A Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF) weboldala

Radio télévision belge de la communauté française (Belgiumi Francia Közösség Rádió és Televíziója, rövidítése: RTBF) Belgium Francia közösségének közszolgálati médiuma, Belgium másik két közszolgálati műsorszórója a holland nyelvű Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT), ami a Flamand Közösségben működik és a német nyelvű Belgischer Rundfunk (BRF).

Az RTBF négy televíziós és hat rádiócsatornát üzemeltet.

Története[szerkesztés]

1930-1945[szerkesztés]

A társaság elődje az 1930-ban alapított szövetségi alapon működött Belga Országos Műsorszóró Intézmény (franciául: Institut national belge de radiodiffusion (INR), hollandul: Belgisch Nationaal Instituut voor de Radio-omroep (NIR)). Ezt a társaságot azonban 1940-ben, a német megszállást követően felszámolták. Ezt követően német vezetéssel létrejött a Radio Bruxelles. A társaság számos egykori munkatársát kitelepítették Londonba a BBC központjába, itt létrehozták a Belga Emigráns Kormány információs minisztériumának jóváhagyásával a Office de Radiodiffusion Nationale Belge (RNB) (Belga Nemzeti Rádiós Műsorszóró Iroda) műsorszóró társaságot, akik a Radio Belgique / Radio België műsorát közvetítették.

1945-1977[szerkesztés]

A háború után mind az INR és az RNB egyidejűleg létezett, majd 1945-ben egy királyi rendelet értelmében egyesítették a két társaságot és az INR-t visszaállították eredeti formájában. 1950-ben az INR volt az egyik alapítója az Európai Műsorsugárzók Uniójának. 1953-ban megkezdődött a televíziós műsorok sugárzása, napi két órás adással. 1960-ban az INR bekerült az RTB (Radio-Télévision Belge) rendszerébe és a társaság Brüsszelen belül a Reyers épültbe költözött. 1971-ben közvetítették az első színes műsorukat. 1973-tól az RTB hírműsora színesben sugároz.[2]

1977 óta[szerkesztés]

1977-ben életbe lépett a közigazgatási reform, aminek keretében Belgium szövetségi állam lett és létrejöttek a nyelvi közösségek. Az RTB francia nyelvű részlege RTBF néven működött tovább. Ekkor született meg a második csatorna RTbis néven, ami 1979-től Télé 2 néven működött. 1984-ben az RTBF a többi francia nyelvű televíziós társasággal, mint a TF1, Antenne 2, FR3 és a svájci TSR létrehozza a TV5 frankofón csatornát.

Alapvető változást hozott 1987-ben az RTL TVI kereskedelmi csatorna elindulása, amivel a francia közösség első magán televíziója indult el. Anyagi okok miatt 1989-ben az RTBF-nek a második Wilfried Martens vezette kereszténydemokrata kormány engedélyezte a kereskedelmi hirdetések sugárzását.

1993-ban az RTBF részt vett az Euronews pán-európai hírcsatorna létrehozásában és számos koprodukciós műsoron dolgozott az Arte német-francia kulturális csatornával.

Csatornák[szerkesztés]

Televíziós csatornák[szerkesztés]

Csatorna neve Tematika Indulás dátuma Logó
La Une általános tematikájú főcsatorna 1953. október 31.
RTBF La Une logo.svg
La Deux sportműsorok és dokumentumfilmek 1997. március 1.
RTBF La Deux logo.svg
La Trois fiataloknak szóló műsorok 2007. november 30.
RTBF La Trois logo.svg
OUFtivi mesecsatorna 2010. szeptember 26.
PureVision fiataloknak szóló műsorok 2010. szeptember 26.
Pure Logo 2017.png
Arte Belgique kulturális csatorna az ARTE támogatásával 2006. szeptember 25.

További információk[szerkesztés]

Kapcsolódó szócikkek[szerkesztés]

Fordítás[szerkesztés]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. La RTBF voit rouge en 2012. (Hozzáférés: 2017. december 3.)
  2. Notre histoire. (Hozzáférés: 2017. december 3.)

Források[szerkesztés]