Oroszországi média

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez

Az oroszországi média (orosz: Средства массовой информации, rövidítve СМИ) a helyi tömegtájékoztatási eszközöket foglalja magába, mint pl. az újságok, a rádió, a televízió és az internet.

A 2010-es években az országban több mint 83 ezer aktív és hivatalosan bejegyzett médiaorgánum működik, amelyek 102 nyelven sugároznak információkat. A média a következőképpen oszlik meg: magazinok: 37%, újságok: 28%, online média: 11%, TV: 10%, rádió: ​​7%, hírügynökségek: 2%. A nyomtatott sajtó, amely az összes média kétharmadát teszi ki, túlsúlyban van.[1][2]

Annak ellenére, hogy Oroszország alkotmánya garantálja a szólásszabadságot, a médiát cenzúra sújtja. A Riporterek Határok Nélkül szervezet, – amely évente összeállítja és közzéteszi az országok sajtószabadságra vonatkozó eredményeit, – 2019-ben Oroszországot 180 ország közül a 149. helyre sorolta,[3] a legkevésbé szabad országok közé, elsősorban Vlagyimir Putyin intézkedéseinek köszönhetően.

Lista[szerkesztés]

Az oroszországi média listája a Német Szövetségi Köztársaság Külügyminisztériumi, a Brit Hírcsatorna (BBC), a mediaatlas.ru, a Brémai Egyetem adatait mutatja.[4][5]

Hírügynökségek[szerkesztés]

  • TASZSZ (állami)
  • RIA Novosztyi (2013-ban megszűnt, mint márkanév maradt meg. Az állami VGTRK[6] tagja)
  • Interfaksz (magán)

Televízióállomások[szerkesztés]

Országos[szerkesztés]

  • Pervij Kanal (A lakosság 86,2%-a nézi, az állam a többségi tulajdonos)
  • Rosszija 1 (79,1%; a VGTRK tagja)
  • NTV (60,8%; az állam a többségi tulajdonos)
  • REN TV (31,2%; Lukoil a tulajdonos)
  • SZTSZ (55%)
  • TNT (38,9%; Gazprom-Megyia)[7]

Regionális[szerkesztés]

  • TV Centr (19,4%; a moszkvai önkormányzat tulajdona)
  • Kultura (18,6%; a VGTRK tagja)

Rádióadók[szerkesztés]

  • Ragyio Rosszii (állami)
  • Ragyio Majak (állami)
  • Eho Moszkvi (Gazprom-Megyia a tulajdonos) 2022. március 4-én állami nyomásra likvidálták a rádióadót.[8]
  • Szvoboda rádió (amerikai állami fenntartású) A Szabad Európa Rádió orosz nyelvű adója.

Ezenkívül több kisebb helyi és regionális rádió is működik.

Napilapok[szerkesztés]

  • Moszkovszkij Komszomolec
  • Komszomolszkaja Pravda
  • Trud
  • Rosszijszkaja Gazeta
  • Izvesztyija
  • Kommerszant
  • Vremja Novosztyej
  • Gazeta
  • Vedomosztyi
  • Nezaviszimaja Gazeta
  • The Moscow Times

Hetilapok és magazinok[szerkesztés]

  • Argumenti i Fakti
  • Novaja Gazeta
  • Moszkovszkije Novosztyi
  • Ogonyok
  • Kommerszant-Vlaszty
  • Itogi
  • Expert
  • Novoje Vremja
  • Gyenygi
  • Russzkij Newsweek
  • Moskauer Deutsche Zeitung
  • St. Petersburg Times

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. Number of media outlets registered in Russia up 24% to 4-year highs — research” (Hozzáférés ideje: 2016. december 21.) 
  2. Роспечать - официальный сайт: Число зарегистрированных в РФ СМИ в январе 2016 года выросло почти на четверть. fapmc.ru . (Hozzáférés: 2016. december 21.)
  3. 2019 World Press Freedom. (Hozzáférés: 2020)
  4. Liste auf der Homepage des Auswärtigen Amtes. [2007. augusztus 27-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2007. július 26.)
  5. BBC: Country Profile Russia; Media 2006. december 3.
  6. Всеросси́йская госуда́рственная телевизио́нная и радиовеща́тельная компа́ния (ВГТРК) – Összoroszországi Állami Televízió- és Rádióközvetítési Társaság
  7. mediaatlas.ru
  8. "Эхо Москвы" удалило сайт и все аккаунты в соцсетях (orosz nyelven). Русская редакция Deutsche Welle. (Hozzáférés: 2022. augusztus 6.)

Forrás[szerkesztés]

  • A Német Szövetségi Köztársaság Külügyminisztériuma, a Brit Hírcsatorna (BBC), a mediaatlas.ru, a Brémai Egyetem adatai.