Hindustan Times

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Hindustan Times
Hindustan Times 1999 stamp of India.jpg
Formátum broadsheet
Alapítva 1924
Tulajdonos
  • HT Media
  • Birla család
Kiadó HT Media
Nyelv angol
OCLC 231696742
ISSN 0972-0243
A Hindustan Times weboldala
A Wikimédia Commons tartalmaz Hindustan Times témájú médiaállományokat.

A Hindustan Times (eredetileg: The Hindustan Times) Indiában megjelenő napilap, a legnagyobb példányszámú angol nyelvű periodika az országban. A lap központja Delhiben van, de hat városban jelennek meg mutációi és kilenc nagyvárosban nyomtatják. Példányszáma 2019 nyarán 945 ezer volt.[1]

Sajtópiaci helyzete[szerkesztés]

Hindustan Times reklám Delhiben

Indiában az angol nyelvű lapok - a magyarországi helyzettel ellentétben - egyáltalán nem számítanak ritkaságnak, csak a Delhiben kiadott lapok közel fele angol nyelvű - egyébként összesen 13 nyelven jelennek meg periodikák a metropoliszban.[2] A lap az indiai nemzet egyik köztiszteletben álló családjához kötődik: Mohandász Gandhi támogatója volt a megjelenésének, sőt, évekig egyik fia, Devdas Gandhi volt a lap főszerkesztője.[3] Ekként a lap évtizedekig ahhoz a párthoz állt közel, melynek Gandhi is tagja volt: az Indiai Nemzeti Kongresszushoz (INC). A lap indulásakor új minőséget, magasabb követelményeket hozott az indiai sajtóba. Ahogy az indiai társadalom, úgy a lap is sokat fejlődött fennállása 96 éve alatt. A lap felmérése szerint az egymillió körüli páldányt 3 millióan olvassák. Megjelennek mutációi Delhiben, Mumbaiban, Lakhnauban, Patnában, Ráncsíban és Kolkatában (Kalkuttában), a nyomtatást pedig Bhopálban, Csandígarhban, Delhiben, Mumbaiban, Dzsaipurban, Kolkatában, Lakhnauban, Patnában és Ráncsíban végzik.[4]

A lap elsősorban politikával foglalkozik, egy 1972-ben készült összesítés szerint a lap hírszolgáltatásának harmadát a belpolitikai hírek, 40 százalékát gazdasági információk teszik ki. Kifejezetten pénzügyi és tőzsdei ügyletekkel hat-nyolc hasábon foglalkoznak, míg külpolitikáról csak két hasáb szól. A teljes terjedelem felét reklámok tették ki, melyen belül az indiai társadalomban nagy hagyománnyal bíró házassági hirdetések két oldalt töltöttek meg.[5] Ez utóbbi szokás az eltelt évtizedekben mit sem változott: 2007-ben a házassági hirdetések mintegy negyedkilós mellékletet tettek ki az újság mellett.[6]

Története[szerkesztés]

A lapot az indiai politikai aktivista, Sunder Singh Lyallpuri alapította, aki az Akali mozgalom, és a szikh Akali Párt létrehozója is volt. 1924. október 16-án jelent meg első ízben, a bemutatón személyesen Mohandász Gandhi is jelen volt. Az 1920-as évek végéig a lap folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, egymást váltották a befektető-tulajdonosok, míg végül az ország egyik leggazdagabb famíliája, a Birla család(wd) tulajdonába került, és áttételesen ma is e család birtokolja a lapot.[7] Az 1970-es évek Indiában nagy társadalmi feszültségek közt teltek, melynek során - az alapító Gandhival csak véletlen névrokonságban lévő, ám szintén az INC-ben politizáló - Indira Gandhi bevezette a cenzúrát. A sajtócenzúra felfüggesztését követően valamennyi lap példányszáma rohamosan emelkedni kezdett, a Hindustan Timest kivéve: a napilap ugyanis ebben az időben is kormánypártinak számított.[8] Ennek ellenére a lap megőrizte vezető szerepét az angol nyelvű napilapok piacán, példányszáma az 1920-as években elért 3 ezerről[9] 1971-re 130 ezerre nőtt,[5] napjainkra pedig 1 millió körül ingadozik.[1]

A lapot kiadó HT Media mára médiavállalattá nőtte ki magát: 19 nyomtatott lapot ad ki az országban, több internetes hírportálja van - jellemzően a nyomtatott lapok online mutációi - és egy rádióállomást is működtet.

A World Association of Newspapers (Újságok Világszövetsége – WAN) összesítése szerint a Hindustan Times a világ legolvasottabb napilapjai között a 41. helyen állt 2014-ben.[10]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. a b Indian Readership Survey (IRS) 2014”, Newswatch.in, 2019. október 16. (Hozzáférés ideje: 2019. november 30.) 
  2. General Review. Registrar of Newspapers for India. [2006. július 13-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2006. december 21.)
  3. Shashi Shekhar: A cleaner India would be a real tribute to Mahatma Gandhi. Hindustan Times (angolul) (2017. okt. 1.) (Hozzáférés: 2019. nov. 30.)
  4. Hindustan Times. HT Media (2017) (Hozzáférés: 2019. nov. 30.)
  5. a b Fülöp Géza – Gallyas Ferenc: Mit kell tudni a világ sajtójáról?: The Hindustan Times. Budapest: Kossuth Kiadó. 1972. 63. o.  
  6. Dunai Péter: Tandoori csirke hiperrakétával. Népszabadság, LXVI. évf. 4. sz. (2008. jan. 5.) 6. o.
  7. Atul Dev: Same Old News: History repeating at Shobhana Bhartia’s Hindustan Times. The Caravan (angolul) (2018. dec. 10.) (Hozzáférés: 2019. dec. 1.)
  8. A világsajtó hírei. Magyar Sajtó (folyóirat), XVIII. évf. 5. sz. (1977. máj.) 153. o.
  9. George, T. J. S.. Lessons In Journalism. Viva Books Private Limited (2007). ISBN 978-81-309-0788-8 
  10. Mira Milosevic, Jim Chisholm, Larry Kilman, Teemu Henriksson: World Press Trends 2014. WAN-IFRA (2014. okt. 7.) (Hozzáférés: 2019. dec. 1.) (fizetős hozzáférés).