Magyar Vizsla (sajtótermék)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából

A Magyar Vizsla az Adózók Érdekvédelmi Szövetsége (AÉSZ) nevű civil szervezet időszaki kiadványa. Célja Horváth Éva, az AÉSZ elnöke, egyben a lap felelős kiadója és szerkesztője szerint az, hogy „az adózók nevében kérdezze és elszámoltassa a mindenkori hatalmon levőket, mire költik a befizetett adóforintokat”.[1] A lap neve is erre utal: a fogyasztóvédő szervezetek és mozgalmak neve angolul watchdog (őrkutya).

Összesen két száma jelent meg, 3,5 millió példányban 2005. november elején, illetve 2,7 millió példányban 2006. január elején.[2] Mindkét szám ingyenes volt, a Magyar Posta terjesztette őket címzetlen nyomtatványként, ezenkívül tartalmuk a lap weblapjáról is letölthető volt. Horváth Éva a harmadik számot 2006. február végére, március elejére ígérte [3] ám az azóta nem jelent meg.

A kiadvány politikai vihart kavart, miután az MSZP annak a vélekedésének adott hangot, hogy a lap mögött szervezetileg és anyagilag is a Fidesz áll.

Tartalmáról[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A tördelésében és sokszor hangnemében is a magyar bulvársajtó termékeit idéző lap 8 színes, közelítőleg A3-as méretű oldalon jelent meg, a címoldal a tartalom bemutatására szolgált. A lap elsősorban olyan felméréseket, nyilatkozatokat közölt, melyek más lapokban már előzőleg megjelentek, és a Gyurcsány-kormány tagjait kedvezőtlen színben mutatták be.

Az első szám tartalma (főcímek):

  • Ígérni, azt tudnak – a Gyurcsány-kormány nem teljesített választási ígéreteiről (17 ígéret), melyet az MSZP-SZDSZ választási programja, ill. Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc kormányprogramja alapján állítottak össze.
  • Hol a pénzünk? – álinterjú Gyurcsány Ferenccel, a válaszokat más forrásokból idézik, így az "interjú" hitelessége erősen megkérdőjelezhető.
  • A villalakó titka – Gyurcsány Ferenc szemlőhegyi villájáról, a benne található 60 millió forint értékű úszómedencéről, és az ezzel kapcsolatos feltételezett adócsalásról
  • A milliárdos édesanyja nélkülöz? – értekezés Gyurcsány színészi képességeiről
  • Életmódi, avagy Nagy a jólét?teszt, mely segítheti az Olvasót az életmódjáról reális véleményt alkotni
  • Luxusbaloldal – „szemezgetés” a kormány által elköltött tételekből (kormányzati propaganda, gépkocsibeszerzés, mobiltelefon-beszerzés).
  • Mire költik a pénzünket?- interjú Horváth Évával a Magyar Vizsla Egyesületről
  • Hozzáértés kelleneNem tudom, mi lesz a sorsomSe kolesz, se jogsi, se bérletriportok közemberekkel, vállalkozókkal, a magyar társadalom jellegzetes rétegeinek képviselőivel
  • Végkiárusítás – áron alul herdálják el a közvagyont – a privatizációval kapcsolatos visszásságokról
  • Négymillió szegény – adatok a növekvő szegénységről Magyarországon
  • Viccek és Keresztrejtvény (az utolsó oldalon).

Kritikák a lappal szemben[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Kapcsolatok a Fidesszel[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A lap több tekintetben is a Fidesz támogatói köréhez köthető, amivel számos politikus és a sajtó is foglalkozott, s amit a Fideszes Pokorni Zoltán sem tagadott.[4]

Az AÉSZ 2005 februárjában jött létre, alapító ülésén Orbán Viktor, a Fidesz elnöke is felszólalt.[5] Horváth Éva a több tüntetést is szervező Friss Levegőt Polgári Kör elnöke, korábban a Fidesz választókerületi elnöke is volt.[6]

A lapot a Fidesz kampányleveleit is készítő G & G nyomda készítette.;[7] A magyar-vizsla.hu domainnevet az a Blizzard Consulting Tanácsadói Kft. jegyezte be, mely több megbízást is vállalt a Fidesztől (weboldalak bejegyzésével foglalkozik), egyik tulajdonosa, Balogh Ákos Gergely a Fidelitas fővárosi alelnöke is volt, valamint szerepelt a Fidesz 2002-es választási listáján is. A lap reklámplakátjait a Fidesz plakátjait is terjesztő, Simicska Lajos vezette Mahir Cityposter jelentette meg.[6] A második szám megjelenése előtt a lap egy kézírásos javításokkal ellátott faxmásolatát Rogán Antal Fideszes kampányfőnök titkárságáról küldték el a Magyar Postának.[8] Gárván Gábor, a G&G nyomda munkatársa úgy nyilatkozott, hogy a Rogán titkárságáról feladott faxot ő küldte egy – a Magyar Vizslával nem kapcsolatos – megbeszélésük alkalmával a Postának.[7]

Horváth Éva szerint a lap tartalmának a Fidesz kampányához való hasonlósága csak a véletlen műve, ahogy az is, hogy a domain-regisztrációval a Blizzard Consultingot bízta meg, amelynek a Fidesszel való kapcsolatáról nem tudott. Elmondása szerint csak azért hívták meg Orbán Viktort, hogy „arról hírt adjon a sajtó”.[9] Az AÉSZ célja a lappal csak a figyelem felhívása és a tagtoborzás, adózási elképzeléseiket akkor tárják nyilvánosságra, ha már megkerülhetetlenek lesznek.[6] Az AÉSZ minden adózót képviselni akar, ha a Fidesz kerül kormányra, őket is hasonló hangnemben fogják kritizálni.

A lap finanszírozása[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Horváth Éva, az Egyesület elnöke, egyben a lap felelős szerkesztője szerint a kiadványt kizárólag civil adományokból és önkéntes nyomdai felajánlásokból finanszírozták, az azonban nem publikus, hogy kik támogatják az egyesületet és annak milyen szerződései vannak.[10] Egyes baloldali politikusok azt a véleményt fogalmazták meg, hogy a Fidesz támogatta anyagilag a lap kiadását.[11][12][13] A Népszabadság értesülései szerint az újságot előállító G&G Nyomda Kft. a költségeket az AÉSZ-nek számlázta. Az első szám előállítása a nyomda vezetője szerint 10 és 20 millió forint közötti összeg,[14] a terjesztés költsége pedig az első számnál 15, a másodiknál 10 millió volt.[2]

Orbán Viktor szerint sikertelenül próbálták a lapot pártjához kötni, egyúttal sok sikert is kívánt a kiadványnak.[15] Nyitrai Zsolt – a Fidesz kampányfőnök-helyettese – szerint a Fidesz nem nyújtott segítséget a kiadvány elkészítéséhez, Pokorni Zoltán hasonlóképp nyilatkozott.[4][14]

Tartalmi kifogások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Batiz András kormányszóvivő, részben Gyurcsány Ferenc véleményét tolmácsolva, azt a kritikát fogalmazta meg a lappal szemben,[16][17] hogy a kiadványban megjelent, Gyurcsány Ferencet és Kóka Jánost ábrázoló képek montázsok, és a miniszterelnöknek nincsen a képen ábrázolt cipője, órája és szmokingja, valamint a szemüvegének márkáját és árát is tévesen közölte a lap .

Horváth Éva úgy válaszolt, hogy a lap szerkesztői árkategóriájuk alapján választották ki a lapban Gyurcsány képe mellett ábrázolt termékeket.[18]

A Magyar Vizsla visszhangja és a választási kampány[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Török Gábor politológus (Sajtóklub, MTV1, 2006. január 12.), rámutatott, hogy a Magyar Vizsla-ügy pro és kontra hogyan vált a politikai kampány részévé, a lap finanszírozásáról szóló szocialista feltételezéseket, melyek lényegében a Magyar Hírlap egy cikkének állításaira alapozódtak, meglehetősen komolytalanoknak nevezte. Rámutatott továbbá arra, hogy az ügy egyoldalúan tematizálódott a baloldali sajtóban. Ilyen véleményt mások is megfogalmaztak.

Az ügy nyomán a sajtó és több elemző foglalkozott a negatív kampányok pártok általi „kiszervezésével”.[19][20] A Vizslát hasonlították Kende Péter Orbán Viktort támadó, a választási kampányra időzítve megjelent A Viktor 2.[20] című könyvéhez és több olyan, helyi terjesztésű ingyenes laphoz (például Budapest Riport, Hírös Riport ),[21] melyekről feltételezik, hogy bár nem a pártok adták ki őket, kifejezetten kampánycélból jöttek létre.

Újhelyi István, az MSZP alelnöke azzal vádolta a Fideszt, hogy a Vizsla segítségével kampányköltségeit próbálja eltitkolni,[10] ugyanakkor a sajtóban megjelent becslések szerint mind az MSZP, mind a Fidesz reklámköltségei várhatóan jóval meghaladják az 1997-es választási törvényben 386 millió forintban meghatározott korlátot, melyet egy-egy párt a választási kampányban elkölthet. A törvény azonban semmilyen korlátot nem szab a pártoktól független szervezetek által a elköltött pénzösszegre, amit a pártok a korábbi választások során ki is használtak. [22]

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  1. Magyar Vizsla honlap
  2. ^ a b Katona: a Magyar Posta szabályszerűen járt el a Magyar Vizsla ügyében, MTI, 2006. január 10.
  3. Jön a Vizsla 3, index.hu, 2006. február 17.
  4. ^ a b Mokka, TV2, 2006. január 11., "[…] nem kívánom és felesleges is lenne tagadni, hogy a Magyar Vizsla valahol a Fidesz támogatói köréből nőtt ki, lett önálló civil szervezet" MTI
  5. Családi adórendszer és adócsökkentés, orbanviktor.hu, 2005. február 5.
  6. ^ a b c Spirk József, Tamás Bence Gáspár: Újra ugat 3,5 millió Magyar Vizsla, index.hu, 2006. január 3.
  7. ^ a b A Magyar Vizsla nyomdájának munkatársa küldte a faxot a Fidesz irodából, MTI, 2006. január 9.
  8. Magyar Vizsla – Kinek a kezében van a póráz?, mszp.hu, 2006. január 8.
  9. Gréczy Zsolt: Pórázon a Magyar Vizsla, Népszabadság, 2005. október 27.
  10. ^ a b Abszurd komédia lett a Vizslából, Index.hu, 2006. január 11.
  11. A Fidesz állhat a Magyar Vizsla mögött Nyakó szerint, NOL, 2005. október 25.
  12. Fideszes képmutatásnak tartja az MSZP a Magyar Vizslát, NOL, 2006. január 3.
  13. Magyar öleb, Népszabadság, 2006. január 7.
  14. ^ a b Lázár Péter: A pártatlanság vélelme, Népszabadság, 2005. november 7.
  15. Háttér, Kossuth Rádió, 2006. január 10. (Ltspkr.pngrm)
  16. A kormányfő nem perel a Magyar Vizsla miatt, Hírszerző, 2006. január 12.
  17. Nap-Kelte – Interjú Horváth Évával 2006. január 14.
  18. Portré Horváth Évával, HVG, 2006. január 18.
  19. Visszaüthet a Magyar Vizsla, Magyar Hírlap, 2006. január 5.
  20. ^ a b Kiszervezett kampányakciók, HVG, 2006. január 19.
  21. Hírszerző, 2006. január 18.
  22. Továbbra is megoldatlan a pártfinanszírozás, Magyar Hírlap, 2005. november 22.

Külső hivatkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]