The Guardian

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
The Guardian
Az újság logója 2018 januárja óta
Az újság logója 2018 januárja óta
Adatok
Típus napilap
Formátum midi

Ország  Egyesült Királyság
Alapítva 1821. május 5.[1]
Tulajdonos Guardian Media Group
Főszerkesztő
  • Alan Rusbridger ( – 2015. június 1.)
  • Katharine Viner (2015. június 1. – )
Szerkesztő
  • Alan Rusbridger
  • Katharine Viner
Példányszám naponta 161 152
Nyelv
Székhely London

OCLC
  • 476290235
  • 60623878
ISSN
  • 0261-3077
  • 1354-4322
  • 1756-3224
A The Guardian weboldala
A Wikimédia Commons tartalmaz The Guardian témájú médiaállományokat.

A The Guardian (kiejtése kb.: dö gárdien, magyarul am. „Az őr”) egy brit országos napilap, mely nemzetközi multimédiás és webes jelenléttel is bír. 1821-ben alapították. 1959-ig The Manchester Guardian néven volt ismert. Testvérlapjai között vannak a The Observer és a The Guardian Weekly. A Guardian-nek Nagy-Britannián kívül két online verziója van: Guardian US és Guardian Australia.

Példányszám[szerkesztés]

A Guardian londoni központja

2013. augusztusában a lap nyomtatott verziójának átlagos napi példányszáma 189.000 volt. Ez Nagy-Britanniában elmaradt a The Daily Telegraph és a The Times példányszáma mögött, viszont meghaladta a The Independent-ét.[2] 2011. áprilistól 2012. március végéig tartó 12 hónapban a nyomtatott és az online kiadás együttes átlagos havi olvasótábora 8,95 millió fő volt.[3]

Olvasótábor összetétele[szerkesztés]

A lap olvasótábora elsősorban a brit politikai baloldal fősodrához tartozik. Egy 2005-ös közvélemény-kutatás szerint a Guardian olvasóinak 48%-a a Munkáspártra, 34%-a pedig a Liberális Demokratákra szavazott. Az öt évvel korábbi hasonló felmérés szerint akkor az olvasók 80%-a szavazott a Munkáspártra. Az olvasók elsősorban a liberális és bal oldali közép- és felső középosztály soraiból kerülnek ki.[4]

Pénzügyi helyzete[szerkesztés]

A lap hosszabb ideje veszteséges, így azt a tulajdonos cégcsoport (Guardian Media Group) az egyéb termékeiből keresztfinanszírozza. 2006-ban a Guardian és az Observer együtt 49,9 millió angol fontos veszteséget értek el.[5] A 2012 júniusáig tartó három év alatt pedig a Guardian napi 100 000 font veszteséget termelt.[6]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. History of the Guardian (angol nyelven). The Guardian. (Hozzáférés: 2013. szeptember 16.)
  2. National Newspapers Report, June 2013, published by the Audit Bureau of Circulation, http://abc.fileburst.com/publishedreports/National%20Newspapers%20Report%202013-06.pdf Archiválva 2016. január 25-i dátummal a Wayback Machine-ben Accessed 12 July 2013. NB Registration required.
  3. Halliday, Josh. „The Guardian reaches nearly 9 million readers across print and online”, The Guardian, 2012. szeptember 12. (Hozzáférés ideje: 2013. október 27.) 
  4. http://www.ifcreports.com/guardian.html
  5. Guardian Media Group plc 2006. "Guardian Media Group 2005/6 results Archiválva 2006. augusztus 21-i dátummal a Wayback Machine-ben".
  6. Can The Guardian Survive?. More Intelligent Life. (Hozzáférés: 2013. augusztus 11.)

Fordítás[szerkesztés]

  • Ez a szócikk részben vagy egészben a The Guardian című angol Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.

További információk[szerkesztés]