Török média

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
A Hürriyet isztambuli épülete

A török média Törökország tömegtájékoztatási eszközeit foglalja magába. Az írott sajtót tekintve népszerűek a napilapok és a pletykalapok. A nyomtatott sajtót tekintve a legnépszerűbb napilapok közé tartozik a Hürriyet, a Milliyet és a Vatan.[1] A török televíziózás 1964-ben kezdődött, amikor elkezdte sugározni első adását a TRT csatorna. Az állami televíziócsatorna mellett számos kereskedelmi csatorna is működik. A legnépszerűbb műsorok a helyi sorozatok, illetve a showműsorok. Törökországban számos országos szórású rádióadó működik, ezek mellett pedig szinte minden nagyobb településnek vannak saját rádióállomásai. A legtöbb napilapnak, magazinnak, televízió- és rádiócsatornának saját honlapja is van, ezeken kívül több, független internetes hírportál is működik.[2][3]

Nemzetközi megfigyelések szerint a török médiát erősen cenzúrázzák, kényes témák nem megfelelő közlése miatt több újságírót is letartóztattak már, illetve egyes csatornák műsorsugárzási idejét is felfüggesztették.[4] 2004 óta a TRT csatornának újra van kurd nyelvű adása, mellyel az Európai Uniós szabályoknak kívánnak megfelelni.[4]

A török médiaszabályozó intézet, az RTÜK új rendelete szerint tilos minden nemű alkohol- és cigarettakép a televíziókban. Az olyan filmekben/sorozatokban, amelyekben láthatóak alkoholfogyasztó jelenetek, a poharat/üveget ki kell kockázni. A török sorozatok forgatókönyvírói pedig ezentúl csak olyan jeleneteket írhatnak, amiben nem isznak és nem dohányoznak a szereplők.[5]

Nyomtatott sajtó[szerkesztés]

Újságok[szerkesztés]

A legnépszerűbb, országos terjesztésű napilapok:[1][6]

Magazinok[szerkesztés]

Legnépszerűbb magazinok:[7][8]

  • Alem (Világ)
  • Elele (Kéz a kézben)
  • FHM
  • TimeOut Istanbul
  • Tempo
  • Capital

Ifjúsági:

  • Blue Jean
  • Dream

Televízió[szerkesztés]

Törökország első televíziócsatornája, a TRT 1964-ben kezdett sugározni. A csatorna bevételeinek 70%-át ma is az elektromos áramra és a televízió- illtve rádiókészülékekre kivetett adó teszi ki, 20%-a állami támogatás, és csak 10%-a reklámbevétel. Az állami csatorna mellett az országnak több, magánkézben lévő kereskedelmi csatornája is van.

Törökországban rendkívül nézettek a helyi sorozatok, szinten minden nagyobb csatornának vannak saját, többnyire a mexikói szappanoperák történeteihez hasonló sorozatai. A legnézettebb sorozatok közé tartozik a Kurtlar Vadisi (melyen a Farkasok völgye: Irak című mozifilm alapszik), az Avrupa Yakası az Ezel, a Çocuklar Duymasın és az Unutulmaz is.[9][10]

A sorozatok mellett a különböző talkshowk is népszerűek, mint például neves színész, Okan Bayülgen által vezetett Makine, vagy az arabeszk énekes İbrahim Tatlıses İbo Show-ja.

Országos adású televíziócsatornák:[11]

  • TRT (állami)
  • CNN Türk
  • Show TV
  • Kanal D
  • ATV
  • Kanal Türk
  • Star TV
  • Kanal 7
  • Samanyolu (Tejút)
  • TGRT
  • Cine 5

Zenei csatornák[szerkesztés]

  • Kral TV (Király TV)
  • Dream TV (Vágyálom TV)
  • MTV Türkiye (MTV Törökország)
  • Powertürk
  • VIVA
  • Gala
  • Dreamtürk
  • Fix TV
  • NR1

Rádió[szerkesztés]

Országos szórású rádióadók:[12][13]

  • HaberTürk
  • Haber 7
  • Metro FM
  • Powertürk FM
  • Show Radyo
  • TRT FM
  • Power FM

Internet[szerkesztés]

A napi- és hetilapok internetes verziói mellett népszerűek még a különböző hírportálok is:[2][3]

  • HaberTürk
  • internethaber
  • NTVMSNBC
  • Uçankuş
  • Ixtanbul
  • Gecce

Jegyzetek[szerkesztés]