Vita:Pór Ernő (titkár)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Ez a szócikk a következő műhely(ek) cikkértékelési spektrumába tartozik:
Életrajzi szócikkek (bővítendő besorolás)
Crystal personal.svg Ez egy életrajzi szócikk.
Bővítendő Ez a szócikk bővítendő besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Kevéssé fontos Ez a szócikk kevéssé fontos besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Andrew69. (vita), értékelés dátuma: 2015. január 14.
Életrajzi szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Irodalmi témájú szócikkek (bővítendő besorolás)
P literature.svg Ez a szócikk témája miatt az Irodalmi műhelyek érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Bővítendő Ez a szócikk bővítendő besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Kevéssé fontos Ez a szócikk kevéssé fontos besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Andrew69. (vita), értékelés dátuma: 2015. január 14.
Irodalmi témájú szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index

Szerkesztés előtt olvasd el![szerkesztés]

Megbeszélés a Pór Ernő szócikkről a Kocsmafal (források) Wikipédia oldalon[szerkesztés]

Kedves szerkesztőtársak!
Kivettem ma a Szabó Ervin könyvtárból a Munkásmozgalom-történeti Lexikont, melyből a szócikkeimet egészítem ki. A lexikonban megkerestem Pór Ernőt, és egyből feltűnt, hogy a szócikkben más születési és halálozási dátum szerepel, sőt még a szülőváros is más. A lexikonban a következő szerepel: "Pór Ernő (Leibitz, 1889. január 4. - Szovjetunió, 1943.). A PIM-ben a következő található :
Születés / Halálozás: 1888-1939
Születési hely: Zólyom
Ha viszont az ember rámegy itt a forrásokra, akkor ott a következő olvasható:

Magyar életrajzi lexikon I-II. Főszerk. Kenyeres Ágnes. Bp., Akadémiai Kiadó, 1967-1969. ill. ;(* Leibic, 1889. I. + 1943 jav. 3. köt.)

A kérdés: Melyik információ legyen az oldalon? Egyelőre mindkettőt beraktam, de ez így elég furcsa.

Előre is köszönöm a segítséget: --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 19., 22:42 (CEST)

Valószínűleg a PIM-ben a zárójeles rész azt akarja jelenteni, hogy a Magyar életrajzi lexikon korábbi hibás adatát a javított 3. kötetben már korrigálták. Mindenesetre most a Magyar életrajzi lexikonban is Zólyom a születési hely. Nem tudom, mikori kiadású a Munkásmozgalom-történeti Lexikon, de ha elég régi, akkor én a PIM - MÉL adatát írnám be. --Vadaro vita 2014. augusztus 20., 00:06 (CEST)

(1976-os a lexikon.) Szívesen beírnám egyből a MÉL adatait, de zavar, hogy a PIM-ben azt írták, hogy a javított 3. kötetben már a Leibices változat szerepel. A digitalizált életrajzi ezek szerint nem a javított 3. kötet adatait tartalmazza.
(Közben kisült, hogy (valószínűleg) két Pór Ernőnk van. Az egyik 1919-ben volt 24 éves (forrás: 148.oldal). Neki volt az eredeti neve Polacsek, amit én a Pór Ernő szócikkbe írtam be anno, de már eltávolítottam ezt az információt. (A fogolytörzskönyvét is megtaláltam ennek a(z) (1895-ös) Pór Ernőnek: [1].))
De akkor ez egy harmadik születési év. Hidaspal vita 2014. augusztus 21., 01:18 (CEST)
@Hidaspal: Az a Pór Ernő, akiről a szócikk szól nem volt letartóztatva, csak internálva, az 1895-ös Pór Ernőt pedig letartóztatták, majd el is ítélték a kommün bukása után, azaz ez nem ugyanaz a Pór Ernő. (A szócikkben az szerepel továbbá hogy 1905-től vett részt a munkásmozgalomban. Ha 1895-ben született volna, akkor ez azt jelenti, hogy 10 évesen már a munkásmozgalom lelkes aktivistája volt, amely nem túl valószínű). Emiatt gondolom, hogy az 1895 nem Pór Ernő (újabb) születési éve, hanem egy másik (ugyancsak Pór Ernő nevű) emberé. --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 21., 15:24 (CEST)
Egyrészt szerintem is fel kell tüntetni egyelőre moden születési dátumot, de meg kell írni mindkét Pór Ernő cikkét is szerintem, egyértelműsítő lappal, akármilyen rövid is. Ezen megbeszélés alapján nyilván el lehet kerülni, hogy szubcsonknak minősüljön akármelyik is. Hidaspal vita 2014. augusztus 21., 15:39 (CEST)
Én megírom szívesen, csak az a kérdés, mi szerint legyen egyértelműsítve a két lap? Legyen az egyik Pór Ernő (bankhivatalnok) (ez az 1895-ös) a másik pedig Pór Ernő (politikus) ? Én csak ezt a változatot tudom elképzelni mivel az egyik Pór Ernőnek sem a pontos születési sem a pontos halálozási dátumát nem tudjuk. (Megjegyzem az 1895-ösnek sem tudjuk a halálozásit) --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 21., 16:07 (CEST)
Szerintem az a legbiztosabb, ha mindkét változatot bennhagyjuk, mert nem tudom, honnan lehetne biztos információt találni. Talán Zólyom vagy Leibic anyakönyvi kivonataiban... --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 20., 22:07 (CEST)

Én sem találtam semmit, könyvben sem. Talán ezt a szakaszt át kellene oda másolni. Láttam az ide mutató linket, de ha elarchiválják, akkor nehezebb lesz megtalálni. Hidaspal vita 2014. augusztus 21., 01:28 (CEST)

Megjegyzés: Rákosi Mátyás: Visszaemlékezések 1892-1925 (2. kötet, Napvilág Kiadó, Budapest) 824.oldalán megtaláltam Pór Ernőt. A könyv 2002-es kiadású. Azt írják a jegyzetekben:
"Pór Ernő (1889-1943) tisztviselő, 1907-től az MSZDP tagja. Az I. világháborúban orosz fogságba esett. 1918-ban az OK(b)P magyar csoportjának egyik szervezője. 1918 novemberében tért haza, részt vett a KMP megalakításában. A Tanácsköztársaság idején a Külügyi Népbiztosság munkatársa, a proletárdiktatúra megdöntése után emigrált, 1924-től a szovjet külkereskedelem apparátusában dolgozott. A sztálini önkény áldozata lett." --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 21., 16:22 (CEST)
Pór Ernő (politikus), Pór Ernő (bankhivatalnok), Pór Ernő (egyértelműsítő lap) - Ennyit tudtam tenni. --Gumivonat 128px-Nuvola man icon.png Üzenőfal 2014. augusztus 21., 17:06 (CEST)
Sejtésem igazolást nyert, hála Gyurikának. Itt található a bankhivatalnok (1895-ös) Pór Ernő házassági anyakönyvi kivonata: [2]. Édesanyja itt, és fogolytörzskönyvében: Zwillinger Ida. A politkus Pór Ernő pedig a Geni alapján Pollacsek Teréz fia.Gumivonat vita 2014. szeptember 14., 19:24 (CEST)