Vita:Csoszon

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Kiemelt szócikk csillagA(z) Csoszon egyike a kiemelt szócikkeknek, a Wikipédia legjobbjai közé tartozik.
A közösség szavazta meg kiemeltnek a kiemelt státuszáról szóló szavazáson.
Ha úgy érzed, tudnál javítani rajta, bátran tedd meg.

Nuvola apps iconthemes.pngEz a szócikk 2015. június 22. és 2015. június 25. között
szerepelt a kezdőlapon (ajánló).

Mérföldkövek a cikk életútján
Dátum(ok: tól/ig) Esemény Eredmény
Jelölték kiemelt szócikknek Megkapta a kiemelt státuszt
Jelenlegi státusza: kiemelt szócikk
Korea Map.svg Ez a szócikk témája miatt a Korea-műhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Kitüntetett Kitüntetett szócikk Ez a szócikk kitüntetett besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Nélkülözhetetlen Ez a szócikk nélkülözhetetlen besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Teemeah (vita), értékelés dátuma: 2015. január 1.
Koreai témájú szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index

Népesség[szerkesztés]

Amikor a Csoszon népességéről szóló részt olvastam, nagyon kicsinek találtam a számokat, utána néztem, és valóban azok. Pl. az angol szócikk alapján minden, a magyar cikkben megtalálható népességi adat rossz, és nem csak pár százezres, esetleg egymilliós eltérések vannak, hanem nagyon jelentősek! Korrigálni kellene az adatokat. – Lálálá9999 vita 2017. november 25., 13:46 (CET)

Az angol wikiben lévő könyvforrás csak becsléseket közöl, Nahm korabeli feljegyzések alapján állította össze a táblázatot. Xia Üzenő 2017. november 25., 18:25 (CET)
Igen, láttam és gondoltam, hogy nem hajszálpontos adatok, de akkor is elgondolkodtatóak a különbségek, pláne, hogy egy ázsiai országról van szó, ahol nagyon-nagyon kevésnek számítana a 19. században 8 millió lakos egy csaknem Nagy-Magyarországnyi területen. – Lálálá9999 vita 2017. november 26., 18:57 (CET)
Hm. Nézegetek koreai nyelvű forrásokat, pl. a hankyoreh cikke is nagyobb számokat citál, a yongin simun viszont Nahméhoz közelebbi számokat ad meg. @Oppashi: mint gondolsz? Xia Üzenő 2017. november 26., 20:08 (CET)
Tudom, nem építő jellegű hozzászólás, de az nem Hankyoreh, hanem Hanguk Gyeongje cikk. Látok jelentős átfedést a két cikk statisztikájában, pl. az 1543-as és 1639-es statisztikák közel azonosak. Annak a forrásnak hinnék, amely jobban reprezentálja a történelmi eseményeket (pl. ahol esik a lélekszám 1590 és 1600 között az Imjin háború következtében), ez pedig az előbbi. Egyébként a hop'ae névtáblák 1413-as bevezetése után ténylegesen pontosabb statisztikákat tudtak készíteni, feltételezem. Oppashi Sam-Taeguk.svg Mesélj csak 2017. november 26., 21:20 (CET)

Végül is akkor mi lesz? Maradnak a minden valószínűség szerint rossz adatok? – Lálálá9999 vita 2018. február 12., 11:27 (CET)

Továbbra is elég hihetetlen adatok szerepelnek abban a táblázatban... – Lálálá9999 vita 2018. szeptember 13., 07:05 (CEST)

Mitől lenne hihetetlen? Egy történész könyve versus újságokban megjelent adatok. Az egyetlen, amit tenni lehet, hogy esetleg lábjegyzetben megjegyezni, hogy koreai újságokban más adatok is felbukkannak. Én még mindig inkább bízok egy történész adataiban, mint egy napilapéban. Xia Üzenő 2018. szeptember 14., 17:15 (CEST)
Hát nem tudom. Nem vagyok Távol-Kelet szakértő, de ez a 2 milliós népesség még a korabeli Magyarország esetében is kevéske, nemhogy egy ázsiai állam esetében. Történészek is tévedhetnek. Más források nem léteznek a témában? – Lálálá9999 vita 2018. szeptember 14., 17:52 (CEST)
Interneten nem találok más, megbízható forrásokat, koreai nyelvű nyomtatott könyvekhez pedig nincs hozzáférésem. Az 1600-as években azért Korea még nemigen lehetett több tízmilliós ország :-) Esetleg @Oppashi: körülnézhetne az ELTE koreai könyvtárában :-) Xia Üzenő 2018. szeptember 14., 20:12 (CEST)

Oppashi utánajár a dolognak, de az tény hogy Korea népessége egészen a 19-20. századig kevéske volt. Oppashi Sam-Taeguk.svg Mesélj csak 2018. szeptember 15., 01:13 (CEST)