RT (televíziós csatorna)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
RT
Russia-today-logo.svg
Jelmondat: Question More (Kérdezzen Még)
Adatok
Indulás 2005. december 10.
Tulajdonos
Felbontás HDTV
Ország Oroszország
Vételi terület világszerte
Székhely Moszkva
Társadók RT Arabic, RT en Español, RT America, RT UK, RT Documentary
Hivatalos oldal

RT (teljes nevén: Russia Today) egy oroszországi állami finanszírozású hírcsatorna, amelynek célja az Oroszországon kívüli világ nézőit megnyerni és növelni az ország hírnevét. A televíziótársaság az orosz mellett angol, spanyol és arab nyelvű csatornát is üzemeltet. A csatorna az orosz állami propaganda és dezinformációs tevékenység egyik legfontosabb eszköze volt a 2022-es ukrajnai orosz invázióig.

A televízió központja Moszkvában található. Műsoraik óránként jelentkező hírekkel, dokumentum műsorokkal, hírháttér és elemző, politikai, sport és kulturális hírekkel is jelentkeznek. A televízió egy olyan médiumnak nevezi magát amely "orosz szemszögből nézi a világban zajló legfontosabb eseményeket".

A televíziót a 2008-as gazdasági világválság következtében az orosz kormány Oroszország stratégiailag fontos szervezetévé minősítette.

Az RT televíziót gyakran vádolják, hogy az orosz kormány propaganda szócsöve,[1][2] emellett, hogy riporterei elfogultan tudósítanak és a televíziót dezinformálással vádolták meg.[3]

A Krím orosz annektálása után RT-t a dezinformációs és propagandatevékenysége miatt Ukrajnában 2014-ben,[4] Litvániában[5] és Lettországban[6] 2020-ban, majd Németországban 2022 februárjában betiltották. Az Ukrajna elleni 2022-es orosz inváziót követően előbb egyes országokban (Lengyelország, Csehország), majd ez Európai Unióban egységesen felfüggesztették a sugárzását. A főbb közösségimédia-portálok blokkolták a külső linkként való hivatkozási lehetőséget az RT tartalmaira.[7] A Microsoft eltávolította az RT-s tartalmakat az App Store-ból, valamint a Bing-ben hátrébb sorolja az RT-s találatokat. Az Apple Oroszország kivételével minden országban eltávolította az RT-t a tartalomszolgáltatásaiból.[8] 2022. március 18-án Nagy-Britanniában is visszavonták a csatorna sugárzási engedélyét.[9]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. Russian News, English Accent. (Hozzáférés: 2017. április 23.)
  2. Russia TodayPutin's Weapon in the War of Images. (Hozzáférés: 2017. április 23.)
  3. Russia's Propaganda Channel Just Got A Journalism Lesson From The US State Department. (Hozzáférés: 2017. április 23.)
  4. Ukraine bans Russian TV channels for airing war 'propaganda'”, Reuters, 2014. augusztus 19. (Hozzáférés ideje: 2022. március 15.) (angol nyelvű) 
  5. Radijo ir televizijos komisija uždraudė Lietuvoje retransliuoti RT programas (litván nyelven). lrt.lt, 2020. július 8. (Hozzáférés: 2022. március 15.)
  6. Kremlin propaganda channel “RT” banned in Latvia (angol nyelven). eng.lsm.lv. (Hozzáférés: 2022. március 15.)
  7. Major social media platforms ban Russian state media in Europe”, Washington Post (Hozzáférés ideje: 2022. március 15.) (amerikai angol nyelvű) 
  8. Emerson, Sarah: Apple Halted All Product Sales In Russia And Disabled Maps Features In Ukraine (angol nyelven). BuzzFeed News. (Hozzáférés: 2022. március 15.)
  9. Russia Today: News channel RT's UK licence revoked by Ofcom”, BBC News, 2022. március 18. (Hozzáférés ideje: 2022. március 18.) (brit angol nyelvű) 

Források[szerkesztés]