Bumeráng (rádióműsor)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Bumeráng

Műsorvezető Bochkor Gábor
Boros Lajos
Voga János

Ország  Magyarország
Gyártás
Részenkénti játékidő 4 óra
Sugárzás
Eredeti adó Sláger Rádió (1999–2009)
Neo FM (2010–2012)
Music FM (2012)
Eredeti sugárzás1999. április 5.2012. augusztus 31.
Státusz befejezett
Korhatár Tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott
Kronológia
Előző Danubius Cappuccino
Kapcsolódó műsor Önindító
BorosMegaVoga
Bochkor
További információk

A Bumeráng egy magyar reggeli rádióműsor, 12 éven át az ország leghallgatottabb rádióműsora volt. A műsor kezdetben a Sláger Rádión,[1] majd annak megszűnése után a Neo FM-en, végül pedig a Music FM-en futott.

Története[szerkesztés]

Bochkor Gábor és Boros Lajos először a Danubius Rádión vezettek közösen reggeli műsort 1996-tól Danubius Cappuccino Tripla néven. 1999. április 5-én[2] indult új reggeli műsoruk a Sláger Rádión Bumeráng néven, ahova Voga János is csatlakozott. A műsor rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert, sokáig Magyarország leghallgatottabb reggeli rádiós műsora volt. Számtalan mémmé vált jelenség először a műsorban mutatkozott be országosan (Gát Véder, Ne fürgyé' le, Dandó Zoltán magyar népmesék-paródiája stb.), emellett több, kitelepüléssel járó kampányt is szerveztek (Bumeráng Mosolyturné, Nagy Voga Vadászat), időnként pedig zenés szerzeményeket is kiadtak. Amikor épp nem voltak bent a stúdióban (mert pl. szabadságon voltak), olyankor vagy Best of Bumeráng szólt a rádióban, vagy meghívott műsorvezetőket ültettek be a maguk helyére. A Sláger Rádió 2009. november 18-i megszűnésével a Bumeráng is leállt.

Hosszas tárgyalások után Bochkorék úgy döntöttek, hogy a Neo FM-hez szerződnek. A műsor jogait (így a nevet és a logót is) Bochkor és Boros vásárolta fel a Sláger Rádiótól. Műsoruk 2010. január 18-án folytatódott, a műsor menete lényegében nem változott semmit. A hírolvasók közül Gombos Edina lépett ki a Bumeráng csapatából, akinek helyét Buliczka Csilla, majd 2011. szeptember 1-től Nyíri Dóra vette át. Boros Lajos 2012 márciusában bejelentette, hogy életkora miatt nem akarja folytatni a jövőben a műsort, ezért lázasan elkezdték keresni a leendő utódját. A posztra a legesélyesebb István Dániel volt, aki azonban a Bumerángban mégsem szerepelhetett, ugyanis 2012. augusztus 7-én a stáb, szolidaritást vállalva a Neo FM többi dolgozójával, minden előzetes jelzés nélkül felállt és nem készített több műsort.

2012. augusztus 27-én - három hét szünet után - reggel 6-tól öt napra ismét visszatért a Bumeráng az éterbe. A műsor a Music FM-en volt hallható, amíg a rádió saját műsorvezetői, Harsányi Levente, Hajdu István és Pordán Petra szabadságukat töltötték.[3]

A műsor megszűnése után[szerkesztés]

2012. október 12-én a Geomédia Zrt.-vel (a Neo FM egykori résztulajdonosával) együttműködve indult el a Bumeráng hetilap, amely rövidesen, a november 30-i számmal meg is szűnt.[4]

Bochkor Gábor két év szünet után, 2014. október 1-től 2019. február 7-ig vezette a Music FM Önindító című reggeli műsorát. Jelenleg az ATV-n vezet talk show-t.[5] Boros Lajos és Voga János 2013. decembere óta készített próbafelvételeket,[6] majd 2014-ben indult el fizetős podcastjük BorosMegaVoga néven,[7] amely több vidéki rádióadón is hallható volt egészen 2018. március 9-ig. Borost jelenleg a Rádió Bézs-en lehet hallani.[8]

2020. augusztus 31-én a Retró Rádión visszatért Bochkor Gábor új, Bochkor nevű reggeli műsorával, melyet Lovász Lászlóval vezet minden hétköznap reggel 6 és 10 óra között. Voga egy telefonos bejelentkező rovat keretében a műsor része 9 órától, heti 3 alkalommal.

Baji Anita (Banita), a stáb egyik tagja a Petőfi Rádió Talpra magyar című reggeli műsoránál folytatta karrierjét, majd egy másik stábtaggal, Vastagh Zsolt "Zsoc"-cal, a Rock FM 95.8 Rockreggel című reggeli műsorának készítésében vettek részt annak 2019. februári megszűnéséig. Eztán, a Reggeli szerkesztője lett, melynek átrendeződésekor Banita otthagyta a műsort, és jelenleg a Rádió1-nél dolgozik, a szerkesztésnek búcsút intve.

2015. októberében a Bumeráng hivatalos honlapját feltörték, az oldalt az üzemeltetők leállították.

Állandó műsorelemek[szerkesztés]

  • Hírvadász - a betelefonáló hallgatónak meg kellett neveznie, hogy a reggeli hírek között melyik hírben rejtették el az adott nap kulcsszavát. Az utolsó időkben a műsorelem Shock the Dóri néven futott.
  • Nicsak, ki beszél - egy hírességtől választott mondatot kevertek meg, a hallgatónak ki kellett találnia, hogy ki mondta.
  • Baby Bumeráng - ki kellett találni gyermekek körülírásából egy szót
  • Tucc hunul? - egy külföldi ember által kimondott szót kellett felismernie a hallgatónak.
  • Edina/Csilla/Dóri kis színesei - a nap legfurcsább, legérdekesebb színes hírei
  • Bryan - az "Amerikából importált szem és magasles", aki jellegzetes amerikai akcentussal kommentálta a hét történéseit. Bryan eredeti neve Bokor Tibor, és Szombathelyen él.[9] [10]
  • Márta néni - Geszti Péter anyukája, a hallgatók által beküldött problémákkal kapcsolatos levelekhez fűzött jótanácsokat
  • Rokker Zsoltti és a Nagymutter - Erdei Sándor humorista által kitalált karakterek kommentálták a hét híreit.
  • Dubček - Dubovský László, Tornalja volt polgármestere beszélgetett a műsorvezetőkkel, ízes felvidéki tájszólással. 2010-től kezdve a vele szemben folyó büntetőeljárás miatt már alig-alig került műsorba, egészen 2011-ben bekövetkezett öngyilkosságáig.[11]
  • Interaktív közlekedési hírblokk - közlekedési hírek a hallgatók által beküldött üzenetekből.

Botrányok[szerkesztés]

A Bumeráng, stílusából is adódóan, számtalanszor került az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), valamint a Nemzeti Média és Hírközlési hatóság (NMHH) látókörébe. Ezekben az esetekben a legtöbbször bírságokat szabtak ki. A teljesség igénye nélkül az alábbi kijelentések képezték vizsgálat tárgyát:

  • 2005. szeptember 20-án a műsorvezetők markáns véleményt fogalmaztak meg a szeptember 22-i Autós Világnapra meghirdetett biciklis felvonulásról. A műsorban felolvasták a hallgatói üzeneteket is, amelyek sértették a kerékpáros felvonulókat, illetve a rendezvény szervezőit - tágabb értelemben a környezetvédőket durva és sértő megjegyzések érték, valamint negatív hangulatkeltés folyt ellenük és egyúttal bántalmazásukra is felszólítottak. A műsorban például elhangzott: „Tudod mit csinálnék egy biciklistával? Bezárnám a garázsomba, és elindítanám az autóm motorját.” Emiatt 2007 júniusában 10 percre fel kellett függeszteniük a műsor sugárzását.[12]
  • 2007. február 23-án 24 millió forintra büntették a Sláger Rádiót a Bumeráng miatt, többek között a "durva nyelvezetet, trágár szavak gyakori használatát" említve, és kifogásolva az "erőszakos tartalmú témák helytelen feldolgozását, a viccelődést komoly bűncselekményekkel".[13]
  • 2007. április 3-án Bochkor Gábor, miután a hírolvasó, Gombos Edina több kínaiakról és Kínáról szóló hírt olvasott be, elszólta magát, azt mondta, hogy "Irtsuk már ki a kínaiakat!". Majd hozzátette, hogy "mármint a kínai híreket".[14]
  • 2008. december első hetében vizsgálta az ORTT a műsort, az agresszióra és drogfogyasztásra utaló kijelentések miatt több mint 4 millió forintos büntetést szabtak ki a Sláger Rádióra.[15]
  • 2012. június 20-án a Neo FM 250 ezer forintos bírságot kapott, mert egy állatvédő feljelentette őket, miután az egyik adásban azon viccelődtek, milyen állatfajták pusztulhatnak ki.[16]
  • 2012. július 31-én Bochkor Gábor a londoni olimpián szerzett első magyar aranyérem kapcsán így vélekedett Horváth Mariann sportkommentátor közvetítéséről: "Én azért nem hatódtam meg, mert annyira meghatódott a műsorvezetőnő, hogy már zavart. Ez iszonyat volt! Ha ott lettem volna, izé, a mikrofonnak megnyomom a köhögő gombját, két pofon, és elengedem, na, most beszélhet". Az eset komolyabb felháborodást keltett, Bochkor augusztus 6-án nyilvánosan is bocsánatot kért, de mivel éppen ezen a napon szűnt meg a műsor a Neo FM-en, így ez csak kisebb visszhangot keltett.[17]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. index.hu
  2. Médiainfo.hu
  3. index.hu
  4. http://24.hu/szorakozas/2012/11/30/eddig-birta-a-bumerang-magazin/
  5. http://www.atv.hu/musorok/bochkor
  6. Boros Lajos (magyar nyelven). www.facebook.com. (Hozzáférés: 2017. július 17.)
  7. http://www.blikk.hu/sztarvilag/bocsi-nelkul-ter-vissza-boros-es-voga/8mrpnyt
  8. https://www.radiobezs.hu/radiobezs/boros-lajos
  9. Megosztom, 2009 11 22 12:26: Volt egyszer egy Sláger: Bryan nem tudja, lesz-e folytatás (magyar nyelven). KISALFÖLD. (Hozzáférés: 2020. február 10.)
  10. Phreek -, -: Bryan - Amerika szombathelyi hangja (magyar nyelven). www.nyugat.hu, 2002. szeptember 14. (Hozzáférés: 2020. február 10.)
  11. Hírügynökség, Független: Bochkor Gábort megdöbbentette Dubček halála (magyar nyelven). velvet.hu, 2011. március 31. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  12. Kreatív Online - Sláger Rádió - tíz percre elhallgat. Kreatív Online. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  13. www.napi.hu: Huszonnégymilliós bírság a Sláger Rádiónak. Napi.hu. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  14. Index: Bochkor: Irtsuk már ki a kínaiakat (magyar nyelven). index.hu, 2007. április 4. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  15. Új milliós büntetés Bochkorék műsorának (magyar nyelven). Blikk.hu, 2015. október 20. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  16. Jól megbüntették Bochkort (hu-HU nyelven). nlc, 2012. június 20. (Hozzáférés: 2019. november 29.)
  17. Kft, New Wave Media Group: Nem érdekli Bochkor bocsánatkérése a meghatódó sportriporternőt (magyar nyelven). https://www.origo.hu/. (Hozzáférés: 2019. november 29.)

Külső hivatkozások[szerkesztés]