The Seattle Times

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
The Seattle Times
Adatok
Típus napilap
Formátum 280x416mm

Alapítva 1891
Tulajdonos The Seattle Times Company
Kiadó Frank A. Blethen
Szerkesztő David Boardman
Példányszám 215,311
Nyelv angol
Székhely 1120 John Street
Seattle, Washington 98109
 USA

ISSN 0745-9696
Weboldal

A The Seattle Times az egyetlen és legnagyobb Seattle-ben tevékenykedő napilap. 1983-tól 2009-ig a Times és Seattle város más fontosabb lapjai, a Hearst-tulajdonában lévő Seattle Post-Intelligencer, egy közös üzemeltetési megállapodás keretében ( "Joint Operating Agreement" (JOA)) működtek, amely során a hirdetés, termelés, marketing és a példányszám, forgalmazás mindkét újság esetében a Times irányítása alatt volt. Külön tartottak fent egy hír és egy szerkesztői részleget. Ez a megállapodás 2009 március 17-én szűnt meg, amikor a Seattle Post-Intelligencer publikálása is megszűnt. A The Seattle Times lett Seattle egyedüli jelentős napilapja.

Történelem[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Seattle Times a Seattle Press-Times-tól származott, amely egy négyoldalas napilap volt. 1891-ben alapították, naponta kb: 3,500, példányszámban jelent meg.Később ezt egy Maine-i tanár Alden J. Blethen ügyvéd vásárolt meg 1896-ban. Az újságot átnevezték Seattle Daily Times-ra, ami fél éven belül megduplázta a forgalmát. 1915-re a 70,000-es a példányszám. 2007 szeptemberében a hétköznapi példányszám 215,311-nél állt. A Times az egyike annak a kevés megmaradt városi napilapnak az USA-ban, ami függetlenül működött és egy helyi család tulajdonában állt. ( Blethen család). Amíg a The Seattle Times Company tulajdonában volt és működtette a Time-ts, három másik lapot is magáénak tudhatott Washington-ban, úgy mint a Blethen Maine Newspapers, amely Maine-ben található és 5 újságot üzelmeltet. A The McClatchy Company a szavazati részvények 49.5 százalékát birtokolja a Seattle Times Company-ban, amelyet régebben a Knight Ridder birtokolt. A Times jelentései hét Pulitzer-díjat kaptak. Nemzetközi tekintélye van, főleg a tényfeltáró újságírásáért. A szerkesztőt tekintve, a Times a testvér lapjától, a P-I-től kissé jobbra van. (politikailag). Helyeselte George W. Bush –t elnöknek 2000 –ben (míg a P-I Al Gore-t helyeselte), de John Kerry-t 2004-ben és Barack Obama-t 2008-ban szintén támogatta. A republikánus Dino Rossi-t is támogatta kormányzónak 2004-ben és 2008-ban, míg a P-I a demokrata Christine Gregoire-t támogatta mindkét alkalommal. December 15én, 2006 ban csak 13,000 példányt nyomtattak a Seattle Times-ból, a 2006 decemberében lezajlott északnyugati viharok következtében keletkezett áramszünet miatt.

Főcím vita[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2002 februárjában, a Seattle Times az 'American outshines Kwan' [Egy amerikai felülmúlta Kwant] című alcímet futatott, miután Sarah Hughes megnyerte az aranyérmet a 2002 Olimpián. Sok ázsiai-amerikai [bevándorlók] sérelmet érzett a Times e cselekedete miatt, még miután a az újság elnézést kért, mert Michelle Kwan is amerikai.[1]

Közös üzemeltetési megállapodás (JOA) vita[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Times bejelentette szándékát, hogy megszünteti a JOA-t 2003-ban. A szerződésben foglaltaknak arra a záradékára hivatkozva, hogy három egymást követő veszteséges év esetén a szerződés megengedi, hogy kilépjenek a megállapodásból. A Hearst perelt, vitatva, hogy a vis maior záradék megakadályozta a Times-t a veszteségek iránti fellépések érdekében, annak az indokaként, hogy megszüntessék a JOA-t, amikor azok [a veszetségek] rendkivüli eseményekből származnak (ebben az esetben, egy hét hetes napilap sztrájk). Míg a kerületi bíróság a Hearst javára részrehajlóan döntött, a Times megnyerte a fellebezést, Washingtoni Állami Legfelsőbb Bíróság , 2005. Június 30-i egyhangú döntését is beleértve. A Hearst továbbra is azt állította, hogy a Times koholta a veszteségét 2002-ben. A két újság 2007. Aprilis 16-án bejelentette, hogy véget vetnek a vitájuknak.[2]

Kézbesítés és lapszélesség[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Seattle Times egy délutáni lap volt 104 éven keresztül egészen 2000. Március 6-ig. Ezek után állt át a reggeli kézbesítésre, hogy elkerülje más délután megjelenő lapok sorsát, melyek leálltak. Ez a Times-t direkt versenybe állította a JOA partnerével, a reggeli P-I-vel. Évtizedeken keresztül, a Times broadsheet lapjának a szélessége 13½ inch volt (34.3 cm), egy 54-inches nyomópapírhengerről nyomtatták, egy négyoldalas szélesség, egy tekercs újságpapírnak. Követve az iparban végbemenő sztenderdek változását, a lap szélessége 2005-ben 1 inch -el(2.54 cm) lett lecsökkentve, 12½ inchre (31.8 cm), akkor 50-inches a nyomópapírhenger standard. 2009 februárjában, a nyomópapírhenger mérete tovább csökkent 46 inchre, ami leszűkítette a lapot 11½ inch szélességre (29.2 cm).

Hivatkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  1. Fancher, Mike: Times won't forget readers' reminder on Kwan headline. The Seattle Times, 2002. március 3. (Hozzáférés: 2007. április 20.)
  2. Pryne, Eric: Seattle Times, P-I reach agreement to keep both newspapers publishing. The Seattle Times, 2007. április 17. (Hozzáférés: 2007. november 16.)

Külső hivatkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Commons
A Wikimédia Commons tartalmaz The Seattle Times témájú médiaállományokat.