Newsweek

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Newsweek
Newsweek Logo.svg
A lap 1933. február 17-i, első címlapja Adolf Hitler hatalomra jutásának képeivel
A lap 1933. február 17-i, első címlapja Adolf Hitler hatalomra jutásának képeivel
Adatok
Típus hetilap
Ország Amerikai Egyesült Államok
Alapítva 1933
Tulajdonos Graham Holdings Company
Nyelv angol
Szakterület hír
Székhely New York
ISSN 0028-9604
A Newsweek weboldala
A Wikimédia Commons tartalmaz Newsweek témájú médiaállományokat.

A Newsweek egy 1933-ban New Yorkban alapított online hírmagazin, hetilap. Híreket, elemzéseket, véleményeket nyújtanak nemzetközi témákról, technológiáról, üzleti életről, kultúráról, politikáról. Az újság nyomtatásban az angol mellett japán, koreai, lengyel, spanyol, arab, és török nyelven is megjelenik.[1]

Története[szerkesztés]

Az egykori Time (magazin)-szerkesztő, Thomas J. C. Martyn News-Week néven alapította. Az első szám 1933. február 17-én jelent meg.

1961-ben a Washington Post Company felvásárolta.

2003-ban 3 milliós USA-beli és 4 milliós példányszámban jelent meg világszerte.

2008-tól a lapnak folyamatosan pénzügyi nehézségei támadtak, és 2010 augusztusában szimbolikus egy amerikai dollárért Sidney Harman(wd) átvette.[2][3] 2010 novemberében fuzionált a The Daily Beast politika-, vélemény- és szórakozás- internetes szolgáltatóval.[4] Így jött létre a The Newsweek Daily Beast Company, amelyet Harman vezetett 2011-ben bekövetkezett haláláig, és 50-50%-ban tulajdonolt Harman és az InterActiveCorp (IAC).[5]

2012 októberében bejelentették, hogy az év végéig fokozatosan megszüntetik a nyomtatott változatot, és utána csak digitálisan volt elérhető.[6][7] Harman halála után családja vette át a helyét, amely a deficites magazin finanszírozását nem kívánta folytatni, így az IAC lett a 100%-os tulajdonos[8]

2013 augusztusában a Newsweekot tulajdonló InterActiveCorp (IAC) céget eladták az IBT Media részére,[9] amelyet az International Business Times (IBT) birtokol. (2017-ben a cég neve Newsweek Media Group lett.)

2014. március 7-től az újság ismét megjelent papíron is, kb. 100 ezres példányban.[10]

2018 januárjában az ügyészség a cég több számítógépét is lefoglalta. Az újság cikkezett arról, mi vezetett a lefoglalásig és a cégnél történt pénzügyi visszásságokról, ami miatt megromlott a viszony a tulajdonosokkal: több újságírót kirúgtak, mások emiatt önként felmondtak.[11] Ősztől a Newsweek Media Group két külön vállalattá vált szét: a Newsweek-ra és az IBT Media-ra.[12] Az IBT Mediát végül több millió dolláros csalással és pénzmosással vádolták meg.[13]

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. Company Overview of Newsweek LLC, Bloomberg, (Hozzáférés: 2019. június 25.) (angolul)
  2. US-Industrieller übernimmt Magazin Newsweek, Welt online, 2010. augusztus 3., (németül)
  3. Newsweek soll für einen Dollar verkauft werden, Spiegel online, 2010. augusztus 2, (németül)
  4. Newsweek and The Daily Beast Combine, Newsweek, 2010. november 12. (angolul)
  5. Letzte Ausgabe von Newsweek erschienen, ORF.at, 2012. december 25. (németül)
  6. Newsweek dice addio alla carta (olasz nyelven). La Stampa, 2012. október 18. (Hozzáférés: 2014. szeptember 22.)
  7. Die Alte und das Beast, Spiegel online, 2010. november 12., (németül)
  8. US-Magazin "Newsweek" stellt gedruckte Ausgabe ein, Die Welt, 2012. december 25., (németül)
  9. US-Webmagazin: Online-Verlagshaus IBT Media kauft "Newsweek", Spiegel online, 2013. augusztus 4., (németül)
  10. New editor Impoco has Newsweek back in the black, new York post, 2015. március 6., (angolul)
  11. Why the Newsweek firings are bad for press freedom, Columbia Journalism Review, 2018. február 21., (angolul)
  12. Newsweek Media Group Splits Into Two Companies -- Newsweek & IBT Media, PR Newswire, 2018. Október 10., (angolul)
  13. Newsweek’s Former Owner Faces Fraud Charges, The New York Times, 2018. Október 10., (angolul)

Fordítás[szerkesztés]

  • Ez a szócikk részben vagy egészben a Newsweek című olasz Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.
  • Ez a szócikk részben vagy egészben a Newsweek című német Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.