Vita:I. László magyar király

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Sikertlen jószóccikk-jelölésA(z) I. László magyar király jószócikk-jelölt volt.
Itt találod meg, miért nem kapta meg a státuszt. A régebbi jelöléseket itt gyűjtjük össze.

Cscr-former.svgA(z) I. László magyar király kiemeltszócikk-jelölt volt.
Itt találod meg, miért nem kapta meg a kiemelt státuszt. A régebbi jelöléseket itt gyűjtjük össze.

PODY 2nd barnstar.svgEz a szócikk a 2017-es év „Az év szócikke” versenyének Történelmi életrajz kategóriájában az év második legjobb szócikke. A további kategóriákat, jelölteket és nyerteseket itt tekintheted meg.

Mérföldkövek a cikk életútján
Dátum(ok: tól/ig) Esemény Eredmény
Jelölték jó szócikknek Sikertelen jelölés
Jelölték kiemelt szócikknek Sikertelen jelölés
Jelölték kiemelt szócikknek Sikertelen jelölés
Jelenlegi státusza: ?
E szócikk témája történelem tantárgyból a középiskolai tananyag része.
Ez a szócikk a következő műhely(ek) cikkértékelési spektrumába tartozik:
Életrajzi szócikkek (teljes besorolás)
Crystal personal.svg Ez egy életrajzi szócikk.
Teljes Ez a szócikk teljes besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Nélkülözhetetlen Ez a szócikk nélkülözhetetlen besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Andrew69. (vita), értékelés dátuma: 2017. december 4.
Életrajzi szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Középkori témájú szócikkek (jól használható besorolás)
Conversation-saints 01.jpg Ez a szócikk témája miatt a Középkorműhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Jól használható Ez a szócikk jól használható besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Nélkülözhetetlen Ez a szócikk nélkülözhetetlen besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Szajci (vita), értékelés dátuma: 2008. július 22.
Középkori témájú szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Magyar történelmi szócikkek (jól használható besorolás)
Coat of arms of Hungary.svg Ez a szócikk témája miatt a(z) Magyar történelmi műhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Jól használható Ez a szócikk jól használható besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Nélkülözhetetlen Ez a szócikk nélkülözhetetlen besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Szajci (vita), értékelés dátuma: 2008. március 13.
Magyar történelmi szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index

megjegyzésekből áthozva[szerkesztés]

Nyilvánvaló, és nagyon zavaró történelmi tévedés, amikor az 1180-as években besenyők helyett kunokról írtok! ... Egyébként érdemes lenne írni arról is, hogy miért is vette föl az angolok királya címet. Meg hogy ki, és miért akarta, hogy ő vezesse az első keresztes hadjáratot a szentföldre.molla 2008. április 9., 00:30 (CEST)

Besenyők biztosan nem lehettek. A kunok 1070-re fejezték be a sztyeppe meghódítását, és az úzok alávetését, akik egy évszázaddal korábban a besenyőktől elfoglalták a Kárpátokhoz közeli sztyeppét. Így 1068-ban úzok vagy kunok lehettek a támadók. Majd utánanézek, mit mondanak a történészek, addig is úzokra javítom a besenyőket, hogy ne legyen annyira rossz. Paulus Pontius Crassus vita 2011. december 5., 15:52 (CET)

Újratemetés?[szerkesztés]

A bevezető végén 1106 szerepel a (nagy)váradi újratemetés dátumaként. A lovagkirályos szakaszban viszont "1113 után" olvasható. Most akkor melyiknek higgyek? 78.139.52.96 (vita) 2015. október 26., 09:04 (CET)

Nyilván 1103, te ezt is javíthattad volna, mint bárki más. Voxfax vita 2015. október 29., 07:00 (CET)
Mégse olyan egyszerű a kérdés, @Pkunk: a vitalapja Ellentmondás szakaszába tett három forrást, amelyek szerint 1113 után temették újra, Váradon. Nem tudom, a szócikk eredeti forrásai mit mondanak. Voxfax vita 2015. október 29., 19:10 (CET)
Sőt, a mai történészek szerint nem is volt újratemetés... (#Temetési helye) JSoos vita 2018. december 2., 22:52 (CET)

Szent László nevét viselő települések[szerkesztés]

A jelenlegi Szentkirály település Lászlófalva nevét viselte, amely a nevét I. (Szent) László után kapta.

Születési dátum[szerkesztés]

A szócikkben megadott 1046. június 27-ét nem ártana valami forrással alátámasztani. Kristó Gyula - Makk Ferenc: Az Árpádok. Szeged, 2000. 116. alapján Szent László születési ideje 1040 körülre tehető, megelőzően I. Béla 1048 táján történő hazatérését.– Qedrák vita 2016. november 4., 11:26 (CET)

1046. június 27. is Béla 1048-as hazatérése előtt volt. – Lálálá9999 vita 2016. november 4., 19:36 (CET)

Valóban nincs rendesen forrásolva a születési dátum, az angol szócikkben, amin a fordítás alapul, valamint más wikiken is a 1040-es dátum szerepel. JSoos vita 2017. december 11., 04:11 (CET)

Ráadásul 1047-48 körül már visszatértek Magyarországra, így az sem állja meg a helyét, hogy a 2-3 éves László "majdnem lengyellé vált", "lengyel szokásokat vett fel". JSoos vita 2018. december 2., 22:37 (CET)

Temetési helye[szerkesztés]

Az állítólagos Somogyvári temetés tudományosan nem igazolható, az egy történeti tévedés:

JSoos vita 2017. december 11., 04:14 (CET)

A fenti cikkben szereplő tételes cáfolat: Solymosi László: Szent László király – A temetéstől a szentté avatásig (Rubicon magazin 2017/9) Hová temették a királyt Ebben részletesen leírja Mátyás tévedését, Pauler Gyula 1900-as bírálatát, Baumgarten Ferenc Ferdinánd 1905-ös téves megerősítését, a második temetés indokolatlanságát és az erről szóló dokumentumok hiányát, a szent kultusz váradi kötődését stb. JSoos vita 2018. december 2., 23:39 (CET)

Kunok, besenyők, oguzok[szerkesztés]

A párszáz évvel később lejegyzett leányrablási legenda kunokként nevezi meg az ellenséget, azonban mai történelmi tudásunk alapján ez biztosan nem állja meg a helyét, (lásd pl. Tóth Sándor: Győztes csatáink (Cserhalmi ütközet), In: Magyarságtudományi Füzetek – Kisenciklopédia 2., Magyarok Világszövetsége , 2010, ISBN 9789637014406) JSoos vita 2018. december 2., 22:02 (CET)

Salamon herceg megkoronázása[szerkesztés]

A képes krónika szerint, az a koronázás, amin László is ott lehetett Székesfehérváron történt, tehát nem az első 1057-es, hanem a második 1063-as koronázásról van szó szerintem. JSoos vita 2018. december 2., 22:50 (CET)