Figyelő (hetilap, 1958–)

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Figyelő
Figyelő logo.jpg
Adatok
Típus hetilap

Ország Magyarország Magyarország
Alapítva 1957. március 7.
Ár 790 Ft
Tulajdonos KESMA
Kiadó Mediaworks Hungary Zrt.
Főszerkesztő Deák Bálint
Szerkesztő Friedrich Csaba
Társszerkesztő Barát Mihály
Szajlai Csaba
Példányszám kb. 3850 (2018)[1]
Nyelv magyar
Politikai kötődés jobboldal
Szakterület gazdaság
gazdaságpolitika
üzlet
Székhely 1034 Budapest, Bécsi út 122-124.

OCLC 477412868
ISSN 0015-086X
A Figyelő weboldala

A Figyelő 1957-től megjelenő magyar gazdasági, gazdaságpolitikai hetilap. (Ezen a néven immár a negyedik.)

Története[szerkesztés]

Indítása[szerkesztés]

Az 1956-os forradalom leverése után, 1956 decemberében kezdeményezték egy gazdasági hetilap alapítását Molnár Viktória és Varga György közgazdászok. A Kossuth Kiadó gondozásában Gazdasági figyelő néven jelent meg az első lapszám 1957. március 7-én. Az első főszerkesztő Háy László volt. Őt Garam József követte 1958-ban. A főszerkesztőváltással egyidejűleg, 1958. január 7-től változott a lap neve Figyelőre. A Kádár-korszakban az állampárt, az Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) Központi Bizottsága (KB) szócsöve volt, de néhány kiváltságos szerző lehetőséget kapott a saját véleményének a kifejtésére is. Bemutatta a tervgazdaság hétköznapi vonatkozásait, az új gazdasági mechanizmus bevezetésekor pedig teret adott a vitáknak. Garam József 1985-ig vezette a lapot. Az őt követő Varga György 1995 novemberében vált meg az újságtól. A főszerkesztősége idejére esett a rendszerváltáskor, 1990-ben privatizálták a lapot: a kiadó Figyelő Rt.-t a francia Eurexpansion, majd tőle 1992-ben a holland VNU kiadó vette meg. 1999-ben a Figyelő Rt. beolvadt a VNU Budapest Lapkiadó Rt.-be. 2001-ben a VNU értékesítette európai szórakoztató lapportfólióját, köztük az utóbbi részvénytársaságot is a finn SanomaWSOY médiacsoportnak, 2002-ben a VNU Budapest Lapkiadó Rt. neve Sanoma Budapest Zrt. lett.[2]

A rendszerváltás után[szerkesztés]

A rendszerváltás után a lap fontos gazdasági és oknyomozó újságírói fórummá vált, de a szerkesztőség és a mindenkori tulajdonosok között sok konfliktus volt emiatt. Többször változott a lap külső megjelenése is. 2006-ban Pulitzer-emlékdíjat kapott. 2008-tól egyre jobban csökkent az eladott példányszám: 2009 és 2015 között megfeleződött, 2015-ben csak átlagosan 7614 darabot adtak el belőle hetente.[3] A tendenciát nem tudták megfordítani.

2001-ben indult el internetes változata, a FigyelőNet, ami később a rövidebb Fn.hu néven működött. 2010-ben a Sanoma Budapest Lapkiadó Rt. úgy döntött, hogy szétválasztja a nyomtatott hetilapot és az internetes szerkesztőséget, majd a nyomtatott lapot eladja, de az Fn.hu-t megtartja.[4] 2011-től az Fn.hu-t más internetes termékeivel egyesítette, Fn24 néven a Hír24.hu domainnév alá vonta,[5] majd a Hír24.hu-ből 2015-ben 24.hu lett.[6]

A Figyelőt 2011 áprilisában a Sanomától az Interpress Magazint is kiadó Word Communications Kft. vásárolta meg, amely később Mediacity Magyarország Kft.-re változtatta a nevét. Az új főszerkesztő, Illisz László alig egy év után, 2012. július 1-jével távozott és később a Heti Válasz online felelős szerkesztője lett. A Figyelőt három hónapon át megbízott főszerkesztőként irányító Kamasz Melinda főszerkesztő-helyettesként folytatta pályafutását. 2012-től Lambert Gábor lett a nyomtatott hetilap főszerkesztője.[7][8]

Csatlakozás a KESMA-hoz[szerkesztés]

2015. szeptember 28-án a lapot kiadó MediaCity egy kifizetetlen tartozás miatt felszámolási eljárás került.[9] A felszámoló döntéseként a hetilapot ismét eladták.[10][11] 2016. decemberben a MediaCity-től megvette a lapot az Investender Kft. üzletviteli tanácsadó cég, amely aztán hamarosan továbbadta 240 millió forintért a Fidesz-közeli történész, a Terror Háza igazgatója, Schmidt Mária érdekeltségében álló K4A Kft.-nek.[12] Az Orbán–Simicska-konfliktus miatt ugyanis a harmadik Orbán-kormány egy új Fidesz-közeli médiabirodalom felépítésére kényszerült, melynek a lap is része lett. A lapot

Mintegy két hónappal azután, hogy Schmidt Mária megszerezte meg a hetilap feletti rendelkezési jogot, 2017. január 26-án a Figyelő honlapján az alábbi közlemény jelent meg:

Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb presztízsű gazdasági hetilapja, a Figyelő erősíteni kívánja médiapiaci pozícióját. Ennek érdekében 2017. január 26-tól háromtagú szerkesztőbizottságot állít fel, amelynek feladata a lap megújítása. A szerkesztőbizottság elnöke Lánczi Tamás, tagjai L. Simon László és Tallai Gábor. A bizottság értékeli a lap piaci helyzetét, javaslatokat dolgoz ki a nyomtatott és online verzió intellektuális, szerkezeti és vizuális megújítására, valamint felel az átalakítás sikeres megvalósításáért.
– Figyelő.hu[13]

2017. február 1-jén Lambert Gábor, a lap addigi főszerkesztője lemondott és távozott a laptól.[14] Lánczi Tamás, az új főszerkesztő egy sajtónyilatkozatában elmondta, hogy a munkatársak mintegy fele cserélődött ki február elejétől.[15] A tulajdonos- és irányváltás óta tovább csökkent a lap értékesítése.[16]

Ezen időszakban több olyan aktuálpolitikai tárgyú cikk is megjelent a hetilapban, amely sok bírálatot váltott ki. A hetilap 2018 áprilisában közölt egy listát, amelyben állítólag Soros Györgyhöz köthető személyeket soroltak fel, akiket az Orbán Viktor által korábban említett "Soros-zsoldosokként" neveztek meg. A listával szemben többen sajtóetikai és tartalmi kifogásokat emeltek, például mivel már elhunyt személyek is szerepeltek rajta, illetve civil szereplőket (köztük jogvédőket illetve CEU-oktatókat) is nevesített.[17] Egyesek tiltakozásul maguk kérték nevük felvételét erre a lisitára, amit a Figyelő meg is tett.[18] 2018 júniusában újabb listát állítottak össze amelyben olyan kutatókat nevesítettek, akiket véleményük szerint „leginkább a liberális világszemlélet narratívája alapján, a szexuális kisebbségek társadalmi helyzete, a gendertudomány és a befogadás foglalkoztatja”.[19] Az ellenzéki sajtóban megjelent vélemények szerint ez a lista az MTA és az ITM közti politikai vita része,[20] illetve politikai tematizáló célzattal készült.[21]

Újjászervezés 2019-ben[szerkesztés]

A Válaszonline.hu szerint Schmidt korábban szerette volna elkerülni a KESMA-hoz való csatlakozást, majd igyekezett megőrizni a lap feletti befolyását, ezért ellentétbe kerültek Liszkay Gáborral. A konfliktusok, és a csökkenő eladási számok vezethettek 2019 márciusában a főszerkesztői személycseréhez. A hetilapot a későbbiekben gazdasági újságként szerkesztik.[22]

Főszerkesztők[szerkesztés]

Híres munkatársak[szerkesztés]

A szerkesztőség 2017. február 1-je előtt[szerkesztés]

Rovatvezetők:

  • Brückner Gergely (Pénz—piac)
  • Dózsa György (Gazdaság és Politika, Sarokszámok)
  • Halaska Gábor (Feltörekvők, Infotech)
  • Váczi István (Cégvilág)

Munkatársak:

  • Jandó Zoltán
  • Szirmai S. Péter

Külső munkatársak:

  • Cseke Hajnalka
  • Gyévai Zoltán (Brüsszel)
  • Baka F. Zoltán
  • Izsák Norbert
  • Bucsky Péter

Képszerkesztők:

  • Bánkuti András
  • Somogyi Nóra

Vezető tervezőszerkesztő: Babay Zsolt

Tervezőszerkesztők:

  • Hajnal Anna
  • Soproni Béla
  • Vass Nóra

Korrektor:

  • Zsámboki Péter

Szerkesztőségi titkár:

  • Marosvölgyi Viktória

Figyelő Trend főszerkesztő:

  • Kamasz Melinda

A szerkesztőség 2017. február 1-je után[szerkesztés]

  • főszerkesztő: Lánczi Tamás[29]
  • főszerkesztő-helyettes: Kamasz Melinda, Szajlai Csaba
  • értékesítési és marketing igazgató: Koháry András
  • főmunkatárs: Deák Dániel

Rovatvezetők:

  • Devecsai János (Való Világ)
  • Ditzendy Attila (Kultúra)
  • Dózsa György (Külföld)
  • Halaska Gábor (Skynet)
  • Lengyel Gabriella (Társadalom, Sport)
  • Moszkovits János (Szomszédolás)
  • Pindroch Tamás (Belföld)

Képszerkesztők:

  • Somogyi Nóra
  • Wanger Alexandra

Vezető tervezőszerkesztő:

  • Babay Zsolt

Tervezőszerkesztők:

  • Leszt Katalin
  • Soproni Béla

Korrektor:

  • Baross Gábor

Szerkesztőségi titkár:

  • Marosvölgyi Viktória

Figyelő Trend főszerkesztő:

  • Kamasz Melinda

Jegyzetek[szerkesztés]

  1. https://hvg.hu/gazdasag/20180612_A_legkisebb_peldanyszamu_ujsag_kapja_a_legtobb_allami_hirdetest
  2. Sanoma Budapest – Sajttáj.hu
  3. Tovább zuhant a Figyelő és a HVG, a Heti Válasz viszont remekelt – Mfor.hu, 2015. február 18.
  4. A Sanoma eladja a Figyelőt – Világgazdaság, 2010. október 10.
  5. A Storyt is bekebelezi a Hír24? – Comment.blog.hu, 2011. szeptember 14.
  6. Indul a 24.hu! Archiválva 2017. július 12-i dátummal a Wayback Machine-ben – Central médiacsoport, 2015. szeptember 4.
  7. Lambert Gábor a Figyelő új főszerkesztője – MédiaPiac, 2012. szeptember 6.
  8. Lambert Gábor a Figyelő új főszerkesztője – HR Portál
  9. Nincs kriptahangulat a Figyelőnél, pedig tulajdonosa nem tudja megtartani – 24.hu, 2016. szeptember 6.
  10. Hírlapi kacsa, vagy tényleg eladják a Figyelőt? – 24.hu, 2016. január 22.
  11. Szemerey Tamás és Schmidt Mária köröznek a Figyelő felett – 444.hu, 2016. szeptember 6.
  12. Baráti áron vette meg Schmidt Mária a Figyelőt – Magyar Nemzet, 2017. július 10.
  13. Megújul a Figyelő Archiválva 2017. február 3-i dátummal a Wayback Machine-ben – Figyelő.hu, 2017. január 26.
  14. Archivált másolat. [2017. február 1-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2017. február 1.)
  15. Lánczi Tamás: Simicska forduljon pszichiáterhez! – 168 Óra.hu, 2017. április 13.
  16. Előfizetői 17 százalékát elvesztette a Figyelő – Index, 2017. május 18.
  17. Schmidt Máriáék megszülték a Soros-zsoldos listát: halottak is vannak rajta (hu-HU nyelven). 24.hu, 2018. április 12. (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  18. Itt a végleges lista (magyar nyelven). Figyelő, 2018. április 17. (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  19. Bevándorlás, homoszexuálisok jogai és gendertudomány – ezek foglalkoztatják leginkább az MTA munkatársait (magyar nyelven). Figyelő, 2018. június 19. [2019. május 14-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  20. Dániel, Rényi Pál: Listázott kutatók: „Szomorú, nevetséges, szánalmas, viszont az MTA fenyegetését komolyan kell venni”. 444, 2018. június 20. (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  21. Gergő, Brückner: Újabb lista a Figyelőtől (magyar nyelven). index.hu, 2018. június 19. (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  22. „Szörnyű bosszúm lesújt rátok!” Így szervezik át a kormányzati médiatömböt - Válasz Online (magyar nyelven). (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  23. Martin József Péter a Figyelő új főszerkesztője – 24.hu, 2002. december 20.
  24. Martin József Péter a Figyelő új főszerkesztője[halott link] – Central médiacsoport (korábban Sanoma), 2003. január 10.
  25. Krecz Tibor lesz a Figyelő új főszerkesztője – Hvg.hu, 2009. március. 26.
  26. Simon Ernő a Figyelő új főszerkesztője – Hvg.hu, 2009. december 23.
  27. Új főszerkesztője lett a Figyelőnek – Hvg.hu, 2011. május 17.
  28. „Szörnyű bosszúm lesújt rátok!” Így szervezik át a kormányzati médiatömböt - Válasz Online (magyar nyelven). (Hozzáférés: 2019. május 14.)
  29. a b Az impresszum szerint: lásd: A Figyelő impresszuma Archiválva 2017. január 30-i dátummal a Wayback Machine-ben

Források[szerkesztés]

További információk[szerkesztés]