Sky1

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
(Sky One szócikkből átirányítva)

A Sky 1 a brit Sky Broadcasting szórakoztató műholdas csatornája az Egyesült Királyságban valamint az Ír köztársaságban. A csatorna 1982. április 26-án indult, ezzel a 4. legrégebbi brit csatorna. A csatorna elérhető digitális műholdas előfizetésként a 106-os csatornán, valamint digitális kábelen keresztül a Virgin Media és az UPC Írország előfizetéseként.

Sky 1
Sky1 logo.svg
Adatok
Indult 1982. április 26.
Társaság British Sky Broadcasting
Tulajdonos BSkyB
Ország Egyesült Királyság
Vételi terület Egyesült Királyság, Írország
Társadók Sky 1 HD
Sky 2
Sky 3
Vétel
Műholdas vétel
Sky Digital 106 csatorna
Kábeles vétel
UPC Ireland 114 csatorna
Virgin Media 121 csatorna
IPTV
Talk Talk TV 35 csatorna
Hivatalos oldal

Sky channel[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Sky 1 volt az első európai kábel- és műholdas csatorna, melyet a Sattelite Television Ltd. üzemeltetett. Vezetője Brian Hayes volt, aki korábban a Thames Televisionnál dolgozott mint adatkezelő, és az volt a célja hogy a Sky channel európa szerte elérhetővé váljon műholdon keresztül, illetve Norvégiában és Finnországban pedig lehetővé tegyék a csatorna kábelen való továbbítását. Később csatlakozott Málta, Svájc, és Nyugat-Németország is.

Az indulás azonban anyagi nehézségekbe ütközött és 1983-ban az ITV ex managere felismerte, hogy a csatorna csak akkor ér el sikereket, ha részvényeket értékesít, illetve felvásárolja a Brit ITV részvényeit. Rupert Murdroch a részvények felvásárlásával azt érte el, hogy az ITV tulajdonosa lett.

Murdroch és az új vezetőség végül 1984. januárjában felvette a Sky channel nevet. A csatorna több saját gyártású műsort is készített. Többek között zenei műsorokat, valamint a Fun Factory és a DJ Kat Show gyermekműsorokat is. A Sky channel Európa szerte terjeszkedni kezdett, a siker nem maradt el.

A csatorna új arculata meghozta sikerét Európában, nagyon jó minősítéseket szerzett, valamint az európai kábelszolgáltatók kínálatában is elérhető volt. Az Egyesült Királyságban az indulást követően már 13% volt a nézettsége, ezzel megelőzte a BBC2 és a Channel 4 csatornákat. A Sky legfőképpen gyerekműsoraival, valamint a WWF sport műsoraival hódított, maga mögött hagyva a BBC1 csatornát is.

1988.június 8-án Murdroch bejelentette egy sajtótájékoztatón, hogy kiterjeszti a Sky szolgáltatást, és négy új csatornát indít. A Sky channel és új csatornái az Astra műholdon kezdték meg sugárzásukat, melynek célja a Pán-Európai közönség elérése, valamint az egyéni műholdas vétel is.

1989.február 5-én a Sky Television Network csatornái a Sky channel mellett a Sky News, Sky Movies és az Eurosport is átköltözött az Eutelsat műholdról az Astra 1A műholdra. Ez abban nyilvánult meg, hogy az Európai kábelszolgáltatók számára véget ért a Sky kódolatlan sugárzása, és az Eurosport jelent meg a kínálatban.

A Sky kínálatában továbbra is megmaradtak a gyermekműsorok, valamint néhány sorozat, szappanoperák is, és újra látható volt a Sky By Day című műsor is, valamint egy reggeli műsor a This Morning. Ennek műsorvezetője Tony Blackburn volt, aki korábban a Radio One csatornánál dolgozott. A szórakoztató műsor alacsony költségvetéssel készült, és csak egy bizonyos rétegnek szólt.

British Sky Broadcasting Network[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

1989. július 30-án a csatorna felvette a Sky One nevet, és kizárólag csak az Egyesült Királyságban, valamint Írországban volt csak elérhető. A kezdeti sikereken felbuzdulva a csatorna újabb sorozatokat tűzött műsorára, illetve a 90-es évek elején egyesült a BSB-vel is. 1993. szeptember 1-jén a Sky kódolta adásait, így a brit és ír előfizetők csak dekóder megvásárlásával érhették el a csatornát. Társcsatornája a Sky 2 1996. szeptember 1-jén indult, viszont nem ért el akkora nézőszámot, mint a Sky 1, így egy nappal 1. születésnapja előtt 1997. augusztus 31-én be is fejezte a sugárzást.

2000-ben külön változat indult az ír előfizetőknek, amely a brit változattól csupán a reklámokban tért el.

2002-től napjainkig[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2002-ben a Sky elindította a Sky One Mix csatornát, mely a Sky One heti műsorait ismételte meg, így senki nem maradhatott le kedvenc műsorairól. A csatorna később felvette a Sky Mix nevete, valamint 2005. október 31-én elindult a Sky 3 csatorna is.

2003 júniusában a csatorna 16:9 képarányban kezdett el sugározni, majd 2005 novemberében meg is szűnt a normál 4:3-as sugárzás. A Sky 1 nézettsége 2009-ben csökkent az Egyesült Királyságban, így 9,5%-ról mindössze 1,1%-ra változott. Tekintettel hogy számos tematikus csatorna jelent meg az Egyesült Királyságban.

A csatorna 2008. augusztus 31-én Sky One-ról Sky 1-re változtatta logóját, mely illeszkedett a Sky 2 és Sky 3 logójához is. Az új arculattal új műsorok is megjelentek a kínálatban.

Sky 1 HD[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Sky 1 nagy felbontású változata 2006. májusában indult, viszont csak a legújabb sorozatok, köztük a Lost, Bones, Prison Break, Dr House filmek voltak alapból HD minőségűek, majd később a Simpson család új részei is HD felbontásban kerültek a nézők elé. Azok a programok, melyek nem voltak elérhetőek HD minőségben, azokat feljavították HD minőségűre, így azok már élvezhetőek voltak. A Sky 1 HD megjelenésével azonban áremelésre is kényszerűlt a csatorna.

A Virgin Media botrány[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

2007. március 1-jén a Sky alap csatornái - Sky 1, Sky 2, Sky News, a Sky Sports, Sky Travel, és a Sky Extra kikerültek a Virgin Media kábeltelevíziós kínálatából. A BSB és a Virgin nem tudott megállapodni, így szerződést bontottak. A BSB eljárást indított a Virgin ellen, mivel az a szerződés lejárta után is továbbította a műsorokat. A Virgin elleni eljárás végül 2007 áprilisában fejeződött be.

A Virgin Media elődje a Telewest is hasonló problémába ütközött 2004 végén, amikor szintén hasonló problémák miatt a Nickelodeon gyerekcsatorna került ki a kínálatból, mivel a Telewest nem volt hajlandó külön fizetni a csatorna továbbításáért. Más Viacom csatorna viszont maradt a kínálatban, mint az MTV és a Paramount Comedy 1. Emiatt jelentősen csökkent a népszerűségük, és több előfizető is átpártolt a Sky-hoz, viszont aki maradt a Telewest előfizetője, az pár hónapig ingyen nézhette az akkor indult Disney Channelt. 2005-ben a Nickelodeon csatorna visszatért a Telewest kínálatába a sikeres megegyezéseket követően.

2008 márciusában a Virgin vezérigazgatója Neil Berkett újra tárgyalt a BSkyB-vel, a Sky csatornák újbóli továbbítását illetően röviddel azután, hogy jogvita kerekedett a sugárzásokból. Azonban a Virgin és a BSkyB megállapodása után 2008. november 13-tól ismét elérhetőek voltak a Virgin kábelszolgáltatónál a Sky csatornái.

Magyarországi vétel[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Az európai sugárzás 1989-ben véget ért, többek között Magyarországon is, miután a Sky kódolta adásait, így azt hazánkban nem lehetett többé elérni. Viszont a 2000-es években a technika fejlődését követően nálunk is elérhetővé váltak a Sky csatornái előfizetés fejében [1]

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • UPC Ireland [2]

Hivatkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]