Jomiuri simbun

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Jomiuri Simbun
Yomiuri Shimbun first issue.jpg
Első nyomtatás, 1874. November 2-án
Adatok
Típus Napilap
Formátum Egylapos nyomtatvány

Ország Japán
Alapítva 1874. November 2.
Példányszám 10,021,000 db
Nyelv Japán, angol
Politikai kötődés Jobb oldali
Székhely Tokió

Weboldal
A Jomiuri régi főszerkesztősége Tokióban (ezt az épületet már lerombolták)
Jomiuri Simbun Oszakai Szerkesztősége
Jomiuri Shimbun Fukuokai Szerkesztősége


A Jomiuri Shimbun (-読売新聞-Hepburn-átírássalYomiuri Shimbun?) egy japán újság, amelyet Tokióban, Oszakában, Fukoukában és Japán más nagyobb városaiban jelentetnek meg.[1] Az újság része a Yomiuri csoportnak, amely Japán legnagyobb média konglomerátuma.[2] Ez egyik az öt nemzeti újságnak Japánban, a másik négy a következők: Asahi Simbun, Mainicsi Simbun, Nihon Keizai Simbun és a Szankei Simbun. A Jomiuri központja Tokióban van, Csijodában, azon belül is Otemacsiban. [3]

1874-ben alapították a Jomiuri Simbunt, és mára a legnagyobb példányszámban eladott újság a világon, amelynek a reggeli és az esti megjelenések eladásai elérték a 14,323,781 darabot 2002 januárjában.[4][5] 2010-ben a napilap az elsőszámú helyen állt a világ legtöbbet eladott újságjainak listáján 10,021,000 darabbal.[6] Az újságot kétszer nyomják egy nap (reggel és este), és több különböző helyi kiadása is van.

A Jomiuri Shimbun egy díjat is alapított 1948-ban amelyet Jomiuri Díjnak hívnak. Olyan díjazottjaik vannak, mint Jukio Munisima és Murakami Haruki.


Politikai megítélés[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Jomiuri Simbun konzervatív, amit néha közép-jobboldali újságnak vélnek. [7] A Jomiuri 2011-ben a következőt közölte le az egyik vezércikkében: „Nincsen írott anyag, amely alátámasztaná a kormány és a katonai hatóságok erőszakos és módszeres toborzását a kéjhölgyeknek, amelyet felfedeztek.” Ennek fényében az Ázsiai Nők Alapítványát hozták létre meg ,hogy kompenzálja a háborús visszaéléseket, amelyek a félreértelmezett történelmen alapulnak.[8] A The New York Times előzőleg egy hasonló kijelentést tett: „ A nemzet (Japán) legnagyobb napilapja a Jomiuri Simbun felülvizsgálta a kéjhölgyek vitáját, amely a háború előtti időszakban már jelen volt.[9] Újabban a Jomiuri szerkesztősége szemben áll a DPJ kormánnyal és a nukleáris leszerelést nem járható útként jellemezte.[10]

Egyéb kiadványok és vállalkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Jomiuri szintén kiadja a The Japan News-t, melyet régebben Daily Jomiurinak hívnak. [11] Ez Japán legnagyobb angol nyelvű újsága. Szintén kiadja a Hocsi Simbunt, amely egy sport specifikus napilap, úgy mint heti és havi magazinokat illetve könyveket. A Jomiuri Simbun tulajdonában van továbbá a Csukoron-Sinsa kiadó vállat, amelyet 1999-ben jegyeztek be és a Nippon Television hálózat is. Tagja az Asia News Networknek. Az újság ténylegesen a pénzügyi támogatója a Jomiuri Giantsnak, amely Japán egyik legnagyobb baseball csapata. Szintén szponzorálják még az évente átadott Japán Fantazy Novella Kitüntetést, és a Fifa Club World Cup-ot is minden alkalommal, amióta japánban tartották 2006 óta.

Története[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Jomiurit 1874-ben indította a Nissusa újság vállalat, mint egy napilapot. Az 1880’as és az 1890’es években az újság ismertté vált arról, hogy irodalmi munkákat közöl le rendszeresen olyan íróktól, mint például Ozaki Kojo. 1924-ben Soriki Macutaro átvette a cég vezetését. Az ő innovációs lépései növelték az eladási statisztikákat, egész oldalas rádió program ajánlót vezetett be, és megalapította japán első professzionális baseball csapatát, amit ma Jomiuri Giantsnak ismerünk.

Az újság hangsúlya áttevődött Tokió, és Tokió környéki olvasók igényeinek kielégítésére. 1941-re a legnagyobb forgalmú napilap lett Tokió prefektúrában. 1942-ben a háborús körülmények miatt ismét egyesült a Hocsi Simbunnal és Jomiuri-Hocsi néven vált ismertté.

A Jomiuri történelme folyamán támogatta, és promótálta a nukleáris energiát Japánon belül. Az 1950-es években Macutaro Sohoriki, a Jomiuri feje egyetértett azzal, hogy a CIA használhassa az újság hasábjait a Japánon belüli nukleáris energia támogatására..[12] 2011 májusában amikor a japán miniszterelnök Naoto Kan a csubui elektromos művek és a hamaokai atomerőműveinek leállítását előterjesztette , biztonsági okokra hivatkozva Jomiuri kritikával válaszolt, és „meggondolatlan” lépésnek nevezte, mellyel nehéz helyzetbe hozzák a részvényeseket.[13] Azt írták Kannak komolyan át kellene gondolnia a felvetését. Ezt követte egy cikk, amelyben részletesen írtak arról milyen veszélyes is volt Hamaoka, és Kan előterjesztését bírálta.[14] „ A politikai ítélőképesség túlment a technikai édemességen”. A következő napon kárt véltek felfedezni a kondenzátorban lévő csöveken miután tengervíz szivárgott a reaktorban. [15]

Elhelyezkedés[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Tokói központ
1-7-1, Otemachi, Csijoda, Tokió, Japán
  • Oszakai központ
5-9, Nozakicso, Kita-ku, Oszaka, Japán
  • Nyugati központ
1-16-5, Akaszaka, Csuu-ku, Fukouka, Japán

A Jomiuri csoport[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Jomiurinak több konglomerátuma is van, melyek a következők:

  • Jomiuri Giants
  • Nippon Television
  • Jomiuri Telecasting Corporation
  • Chuokoron-Shinsha|Chuokoron-Shinsha, Inc.
  • Jomiuri Land, vidámpark
  • Jomiuri Advertising Agency

Lásd még[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Jake Aldenstein: Tokió Vice - Egy amerikai újságíró a japán maffia hálójában

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  1. Yomiuri printing factories (印刷工場)
  2. Overview of Yomiuri Group Power
  3. "組織体制." Yomiuri Shimbun. Retrieved 5 March 2010.
  4. World Association of Newspapers: World’s 100 Largest Newspapers, 2005
  5. Schell, Orville. „Japan's war guilt revisited”, WAN, 2007. január 1. (Hozzáférés ideje: 2006. december 31.) 
  6. The world’s biggest selling newspapers. pressrun, 2010. október 19. (Hozzáférés: 2013. október 5.)
  7. Brooke, James. "Japan Hopes to Use Aid to Press North Korea to End A-Bomb Plan." The New York Times. 19 October 2002. Retrieved 26 February 2009.
  8. The Daily Yomiuri Failure of Asian Women's Fund 18 October 2011 Retrieved 17 August 2012
  9. Norimitsu Onishi. "Japan's reach for future runs up against the past." The New York Times. 7 April 2005.
  10. The Yomiuri Shimbun Denuclearization is not a viable option 21 August 2012 Retrieved 22 August 2012
  11. http://the-japan-news.com/blog/article/643
  12. Nuclear policy was once sold by Japan's media. The Japan Times, 2011. május 22. (Hozzáférés: 2012. december 31.)
  13. Kan's Hamaoka request abrupt, poorly explained. The Daily Yomiuri, 2011. május 11. (Hozzáférés: 2012. december 31.)
  14. FROM SQUARE ONE / How dangerous is Hamaoka?. The Daily Yomiuri, 2011. május 21. (Hozzáférés: 2012. december 31.)
  15. [1][halott link]

Fordítás[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Ez a szócikk részben vagy egészben a Yomiuri_Shimbun című angol Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.